Annons

Fotografier som skrämmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Hittade en sida på internet som visar fotografiets kraft och tyngd, på både gott och ont.

Bilderna är tagna i USA i början av förra seklet och visar lynchade och hängda afroamerikaner.

Bilderna är väldigt obehagliga att titta på och man har svårt att förstå den grymhet som ligger bakom det dom visar.

Idag används dessa fotografier som historiska och vetenskapliga dokument, som bevis över människors vansinne. Men när bilderna togs trycktes de upp till vykort och det blev populärt bland vita medborgare att skicka dessa till varandra.

http://www.musarium.com/withoutsanctuary/main.html

Jag rekommenderar en titt på den flashfilm som finns på sidan.

/Joakim
 

aleklint

Aktiv medlem
Ja verkligen sjukt. Det är svårt att förstå hur folk kunde köpa dessa bilder som vykort.
Intressant och skrämmande att få ta del av detta.

/mats
 

KGS

Aktiv medlem
Viktiga dokumentärbilder. Varteftersom tiden går har människor en tendens att romantisera, förtränga, förminska händelser som är obehagliga att minnas. Då har dokumentärfotografer en viktig uppgift. Att ta de här bilderna just då krävde nog inget större mod, det var, som du skriver, populära souvenirer.

Men ibland får dokumentärfotografer ta skit för att de dokumenterar andras tårar, död, brutala skador osv, men en vacker dag kommer historien att tacka för att det finns bildbevis på olika saker. Värt att minnas när vi skriker högt över att nån visar en skadad människa på bår nästa gång t ex...

När bilderna ska publiceras är en helt annan diskussion. Men de ska tas.

/kg som satte chokladbiten i halsen
 

J. Patric

Aktiv medlem
Kollade på bilderna och ser att inte alla föreställer just negrer, utan några vita. De flesta var anklagade för brott. Jag begriper inte hur de först kunde låta lynchmobbar ta över rättvisan (hur väl eller dåligt den än fungerade i den tidens USA) och sedan göra VYKORT av morden. Offentliga avrättningar var ju ett nöje för många på den tiden dessutom. :-/
 

gunau

Aktiv medlem
Vidrigt, men viktigt att bevara för eftervärlden. Någon skrev att vid den tiden var avrättningar ett folknöje. En av bilderna var ifrån 1960, själv är jag född-58 så det känns inte så länge sedan.... Tack för tipset att titta dit.
 

Liax

Aktiv medlem
Ja, det är inte utan att man blir gråtfärdig när man ser bilderna. Iaf fick jag en rejäl klump i halsen.

Men precis som ni skriver, KG och Gunnar, så är det viktigt att bilder av detta slag tas och att de bevaras till framtiden. Kanske kan de lära oss något.

Men de visar också den slagkraft som kan finnas i ett fotografi. Och hur en bild kan fungera som budbärare genom generationer.

/Joakim
 
ANNONS