Fotosidans Forum
>
Efter exponeringen
>
Digital efterbehandling
>
Naturfotografer! - Hur stor del av dina bilder är färdiga i kameran??
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#151 |
|
|
Frågan som öppnade den här tråden: När blir bilden mer värd/när ska den betraktas som finare – kopplat till hur bilden framställs (i det här fallet avseende beskärning)?
Jag hävdar alltså att slutresultatet räknas. Det är det som hänger på väggen, som man tittar på, som pryder sin plats som är intressant. Hur bilden kom till, om det var speciella strapatser som krävdes innan den kunde tas eller om det var ett särskilt knepigt efterarbete som behövdes, gör inte att bilden som sådan blir sämre eller bättre, eller ”finare”, eller mer värd. Men just det här med ”finare”, eller mer ”värd”, är dubbelbottnat. I detta kan ligga ett snobbistiskt tänkande, mer dogmatiskt; givet två lika fina (vackra?) bilder har den bilden ett större värde som är framställd enligt speciella regler – grad av efterbehandling, grad av beskärning (komponerad vid tagningen vs komponerad i datorn efteråt), direkt ur kameran, om det är svårare etc. Och då skönjer jag ett snobbistiskt tänkande; enligt godtyckliga regler – godkänt, annars inte. Men det kan finnas ett värde utöver bilden, där historia bakom, tillvägagångssätt, idé och ideologiskt tänkande etc kan spela roll, om det appellerar till mig, till min situation. Till exempel; vi köpte en tavla på Liljevalchs Vårsalong (första gången, lite spännande!). Vi tyckte direkt om bilden, och hade köpt den oavsett, men när vi kontaktade konstnären och fick bakgrundshistorien till bilden klar för oss, har den fått ett ytterligare ”värde”. Det finns många andra exempel på när en story för mig kan höja bildens värde i ett större sammanhang, men inte förändrar vad jag tycker om bilden i övrigt. Eller så är det olika saker. En story bakom bilden förhöjer bildens värde. Om det däremot är ”svårare” att göra bilden, eller att den är gjord enligt särskilda regler, har för mig ingen inverkan på om jag tycker bilden är bra/fin eller inte. |
| Besvara med citat |
|
|
#152 |
|
|
Hör och häpna, till dels håller jag med Dig. Men det handlar bara om att jag kan beundra en människa som trots svåra förhållanden presterarat något av hög kvalitet och naturligtvis kan en sådan berättelse bli bättre utifrån upplevelser som vi andra inte haft.
Men det hjälper inte, jag kan inte beundra någon skapar svårigheter för att sedan övervinna dem. Den personen sätter ju bara upp gränser som han/hon klarar att övervinna och sedan anser sig tillhöra något finare sällskap utifrån en egen godtycklig gräns. Så fungerar ju hela den självutnämnda "kultureliten" och jag finner inget beundransvärt i det förrän de kan försörja sig själva istället för över skatten. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX