|
|
#16 |
|
|
Agree. Ser det varje dag.
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Det fungerar givetvis också bra.
Går det att stänga av att OS/X skriver en massa skräpfiler med varje fil? /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
De sk skräpfilerna skrivs bara när man från mac:en sparar filer på ett "undermåligt" filsystem som t ex FAT32 och de innehåller metadata som normalt lagras osynligt i HFS/HFS+.
Jag skulle avråda från att använda FAT32 för lagring av bildarkivet, det är ett gammalt filsystem som är relativt ömtåligt, har dåligt stöd för stora diskar och ger halvdan prestanda både under Windows och MacOS. En NAS tror jag är det mest neutrala, men många av dessa använder Linux ext3 eller liknande filsystem som kan vara lite knepigt att komma åt om datorn i NAS.en ger upp. Kör på med mac-formatet på diskarna, det finns tredjepartsprogram till Windows som kan läsa HFS så du sitter inte i sjön även om du i framtiden vill sluta helt med mac. |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Jag har gjort det enkelt för mig. Jag kör en Macbook Air för bärbart arbete (givetvis inte färgkritiskt sådant utan snarare event osv) och sedan en stationär Windows-dator, då en SSD, icke-glossy skärm och 16 GB RAM är ett krav för mig och en motsvarande Macsetup hade gått på närmare 40 000.
|
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Allt förutom prestandan stämmer gällande FAT/FAT32 alla funktioner i dom mer avancerade filsystemen kommer med betydligt mer over head.
Skräpfilerna dyker dock upp på alla NAS jag också sett oavsett om dom kört FAT, FAT32, NTFS eller EXT3. Av dom är det i alla fall 2st som på ingetvis är underlägsna HFS. Att NAS kör Linux ext3 är något man skall se till att NASet gör, just eftersom det gör det relativt lätt att få tillbaka datat om NASen dör. Det man dessutom skall se till är att NASet kör software-RAID-lösningar och inte någon propritär hårdvarulösning. Det har räddat mig när ett av mina NASar gick sönder. Med hjälp av en intel-PC med SATA-anslutningar (vilket inkluderar nyare Mac:ar) kan man då med hjälp av en bootbar Linux-USB-sticka lätt komma åt datat. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Det är ju ganska fantastiskt att systemtillverkarna inte lyckats sköta interoperabilitetsfrågan bättre. Man har ju haft ganska många år på sig nu med att lösa samexistensfrågorna men ändå kan MAC:arna inte spara till NTFS även om de kan läsa. Snacka om att man tror att man är universums centrum som tillverkare. Man hänvisar folk till att använda museala FAT som ingen vettig människa som kör PC använder idag.
Sedan råkar filändelserna skalas av men det är väl inte så farligt tycker man kanske som MAC-användare men som PC-användare är ju det en mindre katastrof eftersom applikationerna använder filändelserna för att associera filerna med rätt program vilket gör autostart av applikationer möjlig. Visst kan man använda USB-stickor som nödutgång men nog borde man se till att lösa detta på ett mer transparent sätt. Att som någon föreslår att blanda in ett tredje operativsystem (Linux) känns ju verkligen som att komplicera tillvaron lite i onödan. |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Om du installerar bootcamp, eller snarare drivrutinerna som kommer med bootcamp kan du i windows se macdisken.
|
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Det beror väl på att Apple är för snåla att betala licensavgiften för NTFS.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
Avslutat medlemskap
|
Ska man tolka det som att Microsoft är för snåla för att betala licens för HFS?
Och vad kan i så fall skälet vara till att ingen av dem grejar ext-filsystemen? Om man sätter upp en Linuxserver så kan den serva allihop sömlöst. Vill man ha en mindre låda för grejerna är en NAS med ext3fs en ganska bra lösning, om man inte är så nördig att man vill ha ett mer exotiskt filsystem. |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Apple bjuder på det, windowsdrivrutiner finns att tanka ner gratis från Apple. |
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Stort tack för alla som bidragit med synpunkter som utgjort mitt beslutsunderlag.
Jag trivs i och för sig med mac:en men jag gillar inte bli inlåst i mac-systemet. Sedan jag köpte mac:en har jag sparat bilder både i min gamla pc-laptop och i den nya macBook:en. Backup har jag kört på två externa hårddiskar men bara i mac-format. Efter att ha läst alla synpunkter från Dig och andra har jag nu bestämt mig för att köra all bildhantering och backup enbart i pc-format. Känns som om möjligheterna i framtiden är mer öppna då och jag är inte inlåst i mac-systemet. När jag nu skulle formatera om hårddiskarna visar det sig att de, pga att de är formeraterad i mac, inte längre är läsbara i pc windows 7. Tvärtom var det inga problem, dvs mac:en läste hårddiskarna i pc-format utan problem. Onekligen känns det som om mac verkligen vill ha monopol och att har man använt mac ska man inte kunna byta tillbaka till pc. Jag har kollat priserna på en laptop i pc-format och blivit rätt förvånad över hur billiga de blivit. Nån som har ett förslag på bra pc-laptop och vilka krav ska man ställa när utgångspunkten är att den i stort enbart ska användas för bildhantering. |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Apple ger dig windowsdrivrutiner genom bootcamp gratis. Det gör att du kan läsa dina macdiskar från windows.
Vill du en riktigt bra (bäst?) laptop, köp en MacBook Pro och kör Windows 7 på den. |
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
du är väl den första jag hört som bytt från mac till pc igen, vad hade du för mac? lycka till med pc.
|
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
:-)
Jajamen, jag känner mig rätt ensam i att återgå till pc. Jag har en Mac Book Pro med senaste operativ.
|
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
Det är väl ungefär lika fantastiskt som att kameratillverkarna inte har lyckats sköta interoperabiliteten specellt bra? Pentaxobjektiv på en Sonykamera? Bah! Det går ju inte ...
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| mac |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar