Gammal 2012-04-07, 12:14   #31
j2^

Fredric A skrev: Efter en vanlig formatering är det ju inge problem att återställa det har jag gjort vid ett tillfälle, men har väl insett att i detta fallet får jag nog säga farväl till mina bilder för gott

/Fredric
Ja och nej. Gör man en snabbformattering å är det inga problem. Gör man en fullständig formattering så sitter man i samma sits som du vekar göra med din disk.

En snabbformattering raderar egentligen bara "innehållsförteckning" på diskarna.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 13:07   #32

Obs! "Trasiga" disken
Hej Fredrik

Eftersom du inte verkar vara så insatt i datorer, filsystem mm så är mitt råd; fundera hur mycket dina bilder är "värda" för dej.
Skicka den till ett special företag kostar ca 10 000 kr å då får du en likadan hårddisk i retur med alla filer (som går) återställda. En undersokning av en disk kostar några tusen å då får du en uppskattning av hur mycket som dom kan rädda.
Sen har du ju den "trasiga" disken, den har du ju inte fipplat nånting me än vad jag kan förstå så där borde all data finnas kvar. Att lampan inte lyser tyder på att styrkretsen på själva hårddisken kanske är trasig så där har special företagen stora chanser att rädda allt.

ThomasR
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 13:14   #33
j2^

blaufish skrev: Stödjer PC Inspector Ext3? Jag misstänker att den bara hittar de ofragmenterade filerna vid en råsökning efter filstart/filstopp markörer.

Testdisk och easus data recovery skall förstå ext3.

Ps. Gör en image av disken...

Vet vi att det är ext3? (jag orkar inte googla på liten smartphoneskärm), men jag hade för mig att det är UFS som används på de små ReadyNAS-burkarna?
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 16:05   #34

Har kört progammet "Testdata" nu och den hittar 2st Linux partitioner, men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att försöka plocka ut data från dessa, någon som är duktig på det programmet ?

/Fredric
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 16:14   #35
j2^

Aha, tydligen använder ReadyNAS Duo ext3.. Men, och detta är ett STORT men: Man använder 16kB blockstorlek istället för 4kB-blockstorlek som är standard på ext3.

Jag vill vara väldigt tydlig på en sak här: Ett program som stöder ext3, men som INTE stöder 16kB blockstorlek KOMMER UTAN TVEKAN att förstöra filsystemet om man använder det i read/write-läge mot volymen.

I princip kommer du inte att hitta något program som stöder 16kB-blockstorlek om du inte kör det på antingen en SPARC-processor, eller en Itanium-processor.

ReadyNAS Pro är x86-baserad, men Duo och Ultra använder IT3107 som är en SPARC-släkting.

Så, mitt slutgiltiga råd är detta: Såvida du inte har tillgång till Sparc/Itanium-maskiner: SLUTA LABBA MED ORIGINALDISKEN! Lämna den till ett proffslabb, eller gör en binärkopia till en annan disk och labba mot kopian.

Senast redigerad av j2^ den 2012-04-07 klockan 16:27.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 16:30   #36

j2^ skrev: Aha, tydligen använder ReadyNAS Duo ext3.. Men, och detta är ett STORT men: Man använder 16kB blockstorlek istället för 4kB-blockstorlek som är standard på ext3.

Jag vill vara väldigt tydlig på en sak här: Ett program som stöder ext3, men som INTE stöder 16kB blockstorlek KOMMER UTAN TVEKAN att förstöra filsystemet om man använder det i read/write-läge mot volymen.

I princip kommer du inte att hitta något program som stöder 16kB-blockstorlek om du inte kör det på antingen en SPARC-processor, eller en Itanium-processor.

ReadyNAS Pro är x86-baserad, men Duo och Ultra använder IT3107 som är en SPARC-släkting.

Så, mitt slutgiltiga råd är detta: Såvida du inte har tillgång till Sparc/Itanium-maskiner: SLUTA LABBA MED ORIGINALDISKEN! Lämna den till ett proffslabb, eller gör en binärkopia till en annan disk och labba mot kopian.
Verkar som det är dags att ge upp, har inga pengar för att lämna disken till ett proffslabb, får helt enkelt leva med att jag tappat dessa bilder. Får se till att vara bättre med backuper i fortsättningen.

Tack till er alla för ert engagemang !!!

/Fredric
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 17:38   #37

j2^ skrev: Vet vi att det är ext3? (jag orkar inte googla på liten smartphoneskärm), men jag hade för mig att det är UFS som används på de små ReadyNAS-burkarna?
Det var den uppgift jag hittade med Google sökningar, ja.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 17:45   #38

Fredric A skrev: Verkar som det är dags att ge upp, har inga pengar för att lämna disken till ett proffslabb, får helt enkelt leva med att jag tappat dessa bilder. Får se till att vara bättre med backuper i fortsättningen.
tråkigt. Lägg undan disken så kan alltid någon annan kolla på den senare.

Råkar du ut för liknande problem igen, följ de rekommendationerna jag gav. Du hade varit i ett mycket bättre läge om du agerat som jag rekommenderade.

Kan bara beklaga att det gått dåligt.

Förhoppningsvis kanske någon på forumet får nytta av att ha läst denna tråden i framtiden när han/hon får problem med en disk.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 17:46   #39
j2^

blaufish skrev: Det var den uppgift jag hittade med Google sökningar, ja.
Du har rätt, det är ju FreeNAS som kör UFS som standard.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 19:22   #40

blaufish skrev: tråkigt. Lägg undan disken så kan alltid någon annan kolla på den senare.

Råkar du ut för liknande problem igen, följ de rekommendationerna jag gav. Du hade varit i ett mycket bättre läge om du agerat som jag rekommenderade.

Kan bara beklaga att det gått dåligt.

Förhoppningsvis kanske någon på forumet får nytta av att ha läst denna tråden i framtiden när han/hon får problem med en disk.
En tröst är ju att de bilder jag ansett bäst även finns lagrade hos min far, dock är det bara ca 300 bilder av 150k, men bättre än inget. Hade dock varit bra mycket jobbigare att även förlora dessa! Sen finns ju en del upplagda på fotosidan också. Det kunde ju vara mycket värre, har bara fotat i 3år och är definitift inget proffs med superfina bilder.

Disken behåller jag ifall jag vinner på lotto och har råd att låta proffs kika på den. Stort tack för dina försök att hjälpa, det uppskattas!!!

/Fredric

Senast redigerad av Fredric A den 2012-04-07 klockan 19:37.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 20:13   #41

Om jag inte missförstått situationen helt är det väl så att du fortfarande har kvar den disk som ursprungligen rapporterades som 'felaktig' av din ReadyNAS? Den disken har du inte stoppat in i ngt annat system som ägnat sig åt att radera innehållet?

Det borde väl i så fall finnas ganska goda chanser att huvuddelen av dina data finns kvar och är räddningsbara på den disken.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-07, 20:53   #42

jaan v skrev: Om jag inte missförstått situationen helt är det väl så att du fortfarande har kvar den disk som ursprungligen rapporterades som 'felaktig' av din ReadyNAS? Den disken har du inte stoppat in i ngt annat system som ägnat sig åt att radera innehållet?

Det borde väl i så fall finnas ganska goda chanser att huvuddelen av dina data finns kvar och är räddningsbara på den disken.
Den har jag kvar, men som jag förstått det kan jag inte göra något åt denna själv utan måste lämna iväg den för att rädda data. Har inte dom pengarna för att göra det. Har ju dessutom de bästa bilderna kvar, men visst är det trist att allt annat är borta. Har bara mig själv att skylla för detta så jag får gilla läget,

/Fredric
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-08, 02:51   #43

Fredric A skrev: Den har jag kvar, men som jag förstått det kan jag inte göra något åt denna själv utan måste lämna iväg den för att rädda data. Har inte dom pengarna för att göra det. Har ju dessutom de bästa bilderna kvar, men visst är det trist att allt annat är borta. Har bara mig själv att skylla för detta så jag får gilla läget,
Lever den andra disken? Isf gör en image av den bums...
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-08, 07:31   #44

blaufish skrev: Lever den andra disken? Isf gör en image av den bums...
Har försökt, men detgår inte. Verkar inte kunna läsa disken ordentligt.

/Fredric
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-08, 14:30   #45

Fredric A skrev: Har försökt, men detgår inte. Verkar inte kunna läsa disken ordentligt.
Fysiskt sönder mao...

Jag satt och krånglade med en disk som dog vid vissa specifika intervaller för några år sen, lyckades med massa pill få ut de ytorna som fortfarande gick att läsa. Satt å trixade med dd och angav var läsning skulle starta och hur io-fel skulle hanteras, lyckades undvika de ställen där disken tvärdog vid läsning. Lyckades få ut en hel del ur den disken, hw-fel till trotts.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:50.

Aifo AB - Portabla batterier för studioblixtar

Stort sortiment av bakgrunder!