Annons

uv-påse eller kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjewl

Aktiv medlem
tänkte införskaffa mig något så jag kan fota under vattnet.

det jag är osäker på är om jag borde skaffa ett undervattenhus till min canon eos550d eller om jag ska köpa mig en kompakt-kamera som man kan ha under vatten.

som jag ser det så ser det väldigt otympligt ut med undervattenshus till eos550d från ewamarine då canon inte har några egna till den kameran.

men å andra sidan så blir det ju inte lika bra bilder med en kompaktkamera :)

så vad hade ni gjort, uv-påse eller en till kamera?
vilken kompaktkamera rekommenderas/är bäst för att fota under vatten?
 

JoakimUK

Medlem
Hej,

Jag hade tidigare en Canon 20D och en EwaMarine "pase". Det funkade nagot sanar for snorkling, men for att dyka med sa fann jag att det var svart att fa ratt mangd luft i pasen nar man forslot den innan dyket. Om jag tryckte ut sa mycket luft som mojligt vid ytan sa var kameran "vakum" forpackad nar man kom ner pa 10-15 meter. Om jag lamnade luft i pasen, sa kunde jag ofta inte ga ner.

Det skall sagas att jag inte ar speciellt erfaren, har gjort kanske 20-25 dyk totalt.

Nu har jag dock kopt ett hus till min Panasonic d-lux och det ar mycket enklare att hantera, bade nar jag snorklar och dyker. Den ar ju kompakt, men med RAW funktion sa tar den helt ok bilder...

Allt ovan skall lasas med vetskap om att jag inte ar professionell fotograf, men jag har fatt mer noje ut av ett riktigt undervattens hus och den mindre kameran.

Mvh

/Joakim
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Positivt överraskad

Hittade detta när jag sökte efter bildtråd.

Jag har testat en Dicapac (WP-S3) till min systemkamera (Oly E-M5) nu och det var faktiskt helt ok. Bortsett från ett tillfälle när jag inte alls såg displayen (dvs "live view") så gick det rätt bra. Resultatet blev riktigt bra och ser ut som jag skulle haft utrustning för mångdubbla summan :)

Beställde direkt från Korea via eBay och fick till bra pris (de tillverkas i Korea).

Kolla min video nedan för slide-show och video:
http://www.youtube.com/watch?v=iUCt1k_lJGQ
 

frennström

Aktiv medlem
Prisfråga?

tänkte införskaffa mig något så jag kan fota under vattnet.

det jag är osäker på är om jag borde skaffa ett undervattenhus till min canon eos550d eller om jag ska köpa mig en kompakt-kamera som man kan ha under vatten.

som jag ser det så ser det väldigt otympligt ut med undervattenshus till eos550d från ewamarine då canon inte har några egna till den kameran.

men å andra sidan så blir det ju inte lika bra bilder med en kompaktkamera :)

så vad hade ni gjort, uv-påse eller en till kamera?
vilken kompaktkamera rekommenderas/är bäst för att fota under vatten?
Hej marcus!

Jag har själv en väldigt enkel, vattentätad (10m) Olympus med några år på nacken så jag ska väl inte prata för länge här, men det slog mig att ett UV-hus till en Eos 550D inte kan vara så billigt o att det ganska nyligen kommit en UV-variant på Nikon J1 - anar att prisskillnaden inte blir så betungande?
Fördelarna med denna är ju bl. a. att sensorn är större än på en traditionell kompakt, att den sparar i RAW-format, har utbytbar optik, etc.
Helt enkelt mer kamera.
Plus att den ju är enklare att handha jfr ett UV-hus till systemkamera.
Vet dock inte om den har någon form av IS-funktion (Canon-term), vilket väl är bra att ha när man gungar fram i dyningen o ska försöka hålla stilla.

Ha d,

//j
 

jägan

Medlem
VARNING!! DiCAPac WP-S5 är kass!

jag köpte mig en DiCAPac WP-S5 inför min resa i januari till Belize. Jag har länge funderat på ett undervattenshus typ ikelite men när jag hittade DiCAPac WP-S5 för så pass mycket mindre pengar så tänkte jag att det var värt att prova. Detta kom att stå mig dyrt!

Jag följde instruktionerna enligt konstens alla regler, med att först prova att hålla det under vatten med papper i för kontroll. Där efter gav jag mig ut med kajaken för att snorkla, efter ca 10min på ett djup av 3-4m så var katastrofen ett faktum. I påsen tillsammans med min kamera låg ca 2cm saltvatten, trotts alla försök att rädda utrustningen va allt fördärvat.

Därför vill jag varna alla från att använda undervattenspåsar till sin kamera! Tyvärr hände detta redan första dagen vilket gjorde att jag inte hade någon systemkamera för resten av min semester. Företaget jag köpte påsen av vill inte ersätta mig för utrustningen som jag fick förlorad och just nu väntar jag på svar om jag åtminstone kan få pengarna tillbaka för min DiCAPac WP-S5.
 
ANNONS