|
|
#31 |
|
|
Personligen
Personligen skulle jag säga att den översta ser välexponerad ut... eventuellt något över men justeras lätt, bild två överexponerad (men utan utbrända partier, vilket gör att den lätt kan justera i Raw) ...samt att de två nedre, är något underexponerade:) Underexponering är ett större problem än något över, pga brus.
|
| Besvara med citat |
|
|
#32 |
|
|
Ok, då vet jag vilka låga krav du har på en kamera. Hade det varit ett porträtt på bilderna hade bild 2 varit utfrätt bortom räddningens gräns.
|
| Besvara med citat |
|
|
#33 |
|
|
Tack Lage
Tack Lage för din reflektion
|
| Besvara med citat |
|
|
#34 |
|
|
Vilken trevlig tråd. Sånna här gillar jag!
|
| Besvara med citat |
|
|
#35 |
|
|
Hej,
Om jag ska kunna hjälpa till så måste bildernas exif info vara intakt, Bild 2 innehåller ingen exifinformation, den är dessutom beskuren/nedskalad vilket gör att det är omöjligt för mig att analysera den på ett hjälpsamt sätt. Bilden/bilderna måste alltså vara obeskurna och sparade direkt från kameran. Om fotosidan har någon slags maxgräns för bildstorleken kan du ändå skicka med en obeskuren bild med exifinfo genom att ställa ned kvalitetsnivå och upplösning i kameran så lågt det går, och sedan upprepa blixtbilderna. Då kommer jag troligen att kunna vara mera till hjälp. MVH/Torsten |
| Besvara med citat |
|
|
#36 |
|
|
Define irony...
|
| Besvara med citat |
|
|
#37 |
|
|
Detta är max tillåtna storlek, 400 pixlar höjd eller bredd. Av någon anledning så tas exif informationen bort på uppladdade bilder.
|
| Besvara med citat |
|
|
#38 |
|
|
Lägg upp dem som bilder under din profil så behåller du exif.
|
| Besvara med citat |
|
|
#39 |
|
|
Min kombination k-5 och 360FGZ ger det här resultatet med blixten studsad rakt upp i taket. Körde även några bilder på spiskåpan för att efterlikna Lages tegelvägg. Det blev mycket små skillnader i exponering om jag körde rakt på eller indirekt. Bägge låg då klart innanför för histogrammet
Din lösning på problemet borde vara att få en ny kamera om inte inte Pentax kan åtgärda problemet. Micke. |
| Besvara med citat |
|
|
#40 |
|
|
Hej Alla,
Testade just detta på dina bilder på profilsidan Lage, och detta funkar utmärkt för min analys, släng in några blixtbilder där så skickar jag mitt bidrag till lösning så snart jag kan. MVH/Torsten |
| Besvara med citat |
|
|
#41 |
|
|
Nu finns bilderna uppladdade.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=329918 |
| Besvara med citat |
|
|
#42 |
|
|
Hej Lage,
Alla blixtbilderna saknar metadata, du måste gjort något annorlunda än när du laddade upp tex "MidsommarSofias och "Segelbåt" som båda har kvar sina metadata. Försök igen så ska vi nog kunna knäcka blixtnöten. MVH/Torsten |
| Besvara med citat |
|
|
#43 |
|
|
Förstår inte vad du menar med metadata. Om du klickar på fliken "Bildinfo" finns EXIF data.
|
| Besvara med citat |
|
|
#44 |
|
|
Exif/metadatan som lagras i bildfilerna har ungefär tio gånger flera parametrar än vad som återges under "bildinfo". "Bildinfo" innehåller bara några få utvalda värden.
Vad jag menar är att när jag läser exif/metadatan direkt från bilden/bildfilen/tumnagelsbilden så finns denna kvar på de två andra bilderna i din kollektion som jag testat, medan den däremot saknas i blixtbilderna, varför vet jag inte. Med vänlig hälsning,/Torsten |
| Besvara med citat |
|
|
#45 |
|
|
Hur/med vad läser du exifdata direkt ur bildfilen? all exifdata finns i bilderna jag laddar upp iaf. troligen FS som skalar bort det.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| blixt, metz 58 af-1, pentax af540fgz, pentax k-5, överexponering |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar