|
|
#1 |
|
|
Sigma 400 APO vs Sigma 150-500
Ja det är frågan, ska jag ersätta mitt nuvarande Sigma 400mm f/5.6 APO Tele Macro med ett Sigma 150-500 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=150500pe eller ska jag ha båda?
Fasta Sigmat har f5,6 och zoomen har f5-6,3, men Pentax K-5 har ju bra ISO prestanda och det är ju bara ett halvt steg +- det skiljer, så kan den slkillnaden i ljusstyrka ha någon större betydelse för mitt djur/fågelfotande? Det som känns som en fördel med zoomen är flexibiliteten och att jag får 100mm extra mot nu, det jag gillar med fasta Sigmat är förutom bra bilder den gedigna byggkvaliteten det känns stadigt och bra, har inte testat ett Sigma zoom i den klassen så kan inte uttala mig så tar gärna åsikter och efarenheter om det! Så vad att göra? |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Finns det verkligen inte en enda medlem som har en åsikt om min fråga?
|
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Vilka har denna kombo
Det är 21 st medlemmar som har Sigma 400mm (av båda versionerna) och 262 medlemmar har
150-500mm ingen har den kombinationen ihop. (Vad jag kan se) Ingen av dessa är storsäljare heller ifall man går efter medlemmarnas "portföljer" Det dyker säkert upp någon har input vad det lider. John |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Kan tyvärr inte hjälpa dig med egna erfarenheter, men på den här länken ser du lite hur det presterar:
http://www.the-digital-picture.com/R...mp=7&APIComp=1 Tyvärr kan man inte jämföra med ditt 400/5.6 (finns inte testat), men i mina ögon ser det inte speciellt roligt upp emot 400-500mm utan att man bländar ner rejält. Det stämmer också ganska bra med vad jag hört från andra. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar