Gammal 2012-04-25, 13:27   #31

Jag kan ibland beroende på motiv lägga på rejält med brusred som typ 80 i luminans för att sedan lägga på brus i efterhand.

EDIT: Lagt till bildex.
Canon EOS 50D, ISO12800
Chroma 40

Bild1: Ingen luminans brusred
Bild2: 40 i luminans
Bild3: 80 i luminans med pålagt brus.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-25, 13:42   #32

Bättre med 7D exempel ju. ISO12800
Samma brusredteknik som ovan. Bifogar helhetsbilden också.

/Stefan
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-25, 15:34   #33

Nu äger jag ingen 7D men har en son som är ganska grön på foto som köpte en på min inrådan.
Så jag hjälper honom emellanåt att få hyfs på sina bilder. För någon som är grön på bildbehandling är detta med brus alltid ett irritationsmoment.
Man förväntar sig att en starkt inzoomad bild inte skall visa upp brus. Då pratar vi 100% eller som i det här exemplet över 200%.
De flesta glömmer bort att ju fler pixlar en kamera har per ytenhet desto större blir förstoringen.
Ta en 5 mp kamera och det är som att använda ett starkt förstoringsglas vid 100%. Ta sedan en 24 mp kamera och det är mer som att använda ett mikroskop och titta på resultatet.
Ta och titta på huden på din hand. Den ser säkert jämn och fin ut. Ta sedan en lupp och gör samma sak. Nu börjar man se hudsprickor. hudceller på väg att lossna mm, ta sedan ett mikroskop och du blir förskräckt
En utskrift i A4 är någonstans mellan vad vi ser med ögonen och vad vi ser med lupp.
Ganska förlåtande skulle jag vilja påstå.

Så vad jag brukar göra med sonens bilder är att korrigera vitbalans, exponering, mm. Ofta beskära kraftigt för att ändra komposition. Skärpa ordentligt och sedan brusreducera också ganska rejält.
För riktiga hög ISO bilder kan man också både öka skärpan och minska bruset genom att lägga till korn mycket subtilt.
Sedan kan givetvis ett enstaka ex. av en kamera lida av fel. Det behövs inte mycket till miss förrän elektroniska komponenter börjar ge störningar och brus som är långt utanför specarna. Efter jag är färdig brukar han vara nöjd. När jag sedan skriver ut samma bild med min Epson R3000 i A3 brukar
han le brett när han ser resultatet. Detta är en av marknadens bästa skrivare med en upplösning på 720 DPI.
Det är väl känt att både kameror och objektiv som massproduceras varierar kraftigt från ex. till ex.
Så lägg gärna upp ett exempel på problemet i raw eller full JPG så skall vi titta på om det verkar onormalt.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
brus, canon 7d

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.

Aifo AB - Lastolite Megaparaply till Minipris

Stort sortiment av bakgrunder!