|
|
#31 |
|
|
Du tror inte att det är ett säljknep? Det tror iaf jag.
/Stefan R. Nilsson Http://digitaliz.se Http://blogg.digitaliz.se |
| Besvara med citat |
|
|
#32 |
|
|
Jag tror ju inte "säljknepet" går ut på att göra huvudprodukten sämre.
|
| Besvara med citat |
|
|
#33 |
|
|
Eller så har de insett att UV-filter är skräp och skänker bort dem :-)
Nejvars, det finns så många som fortfarande vill ha filter så de ger förstås kunden det som de tror kunden vill ha. |
| Besvara med citat |
|
|
#34 |
|
|
Jag gär det 100% av tiden, och det när jag är i allt annat än rena miljöer.
Kvittar om du har 10cm tjockt glas eller 0.1mm, det är repor, inte kross. Nybörjare och sommar, stränder, skog, övergivna industrier, ta en snabb bild när du sitter i bilen och lägger kameran på sätet, en liten, liten sten sätter sig där i kanten och när du ska torka bort vatten från regn så har du en repa. För mig är en kamera en hammare som bara ser ut som en kristallskål. Ett filter gör att jag kan använda den optimalt, för mina behov. Bara för att det inte händer dig så kan det faktiskt hända andra :) |
| Besvara med citat |
|
|
#35 |
|
|
Jag använder beroende till vad jag gör och var jag är. Men oavsett den gör nytta eller ej så är ju detta ett säljknep. Köp 3 betan för två. Köp nu och få ett filter på köpet. Köp i paket med putsduk och filter och spara 200 kr etc etc
/Stefan R. Nilsson Http://digitaliz.se Http://blogg.digitaliz.se |
| Besvara med citat |
|
|
#36 |
|
|
Jag brukar tvärtom påpeka att det ska vara användningen som styr, gärna efter att man räknat på det, inte vad säljarna säger om vad man ska ha.
Om du inte gillar att hålla på med putsdukar får du förstås förr eller senare grus på filtret och då blir det en repa. Men det kan inte vara kul att repa 800-1000 kronorsfilter heller? |
| Besvara med citat |
|
|
#37 |
|
|
Jo jag har också UV-filter, en 15cm hög packe faktiskt men inget sitter längre på. Ett 77mm filter är bra för grus, smuts, saltvatten för de dyra objektiven, men det ligger 99,9% av tiden i väskan.
|
| Besvara med citat |
|
|
#38 |
|
|
Händer inte precis varje dag :)
Ren plus/minus eller hur, filtret är billigare, och när det händer så kan jag ta av det och fortsätta. Stepringar och 77mm filter, det är något jag borde tänkt på tidigare däremot... |
| Besvara med citat |
|
|
#39 |
|
|
Jag måste ändå kasta in en liten fråga, eller svärm av frågor:
1) hur ofta repar du filtret? 2) En frontlins borde vara några gånger tåligare än ett filter. 3) Vad kostar filtret jämfört med en ny frontlins? 4) Har du försäkring? Täcker den skador på objektiv? Självrisk? Sen spekulerar jag lite med svaren bara för att du ska förstå mitt resonemang: 2) två-tre gånger tåligare 3) 950kr, 2500kr 4) 1500kr Stämer ovan någorlunda: putsa på och byt frontlins när den blir repig, även utan försäkring. Då slipper du ett extra glas framför objektivet. |
| Besvara med citat |
|
|
#40 |
|
|
2) Varför tror du att en frontlins är tåligare än ett filter?
3) Vet du vad det kostar att byta en stor frontlins eller är det en summa du har hittat på? (För övrigt tror jag inte det finns någon försäkring som ersätter kostnader för slitage.) |
| Besvara med citat |
|
|
#41 |
|
|
Om man inte funderar över varför ens filter repas, inte bara en gång, utan flera gånger, bör man fundera först över sin putsteknik. Men fixar man inte det, så är det att rekommendera ett skyddsfilter, om man ändå inte får till det.
Michael - Har filter, men kör utan - |
| Besvara med citat |
|
|
#42 |
|
|
God morgon Erland, lika ödmjuk som vanligt :-)
2) En frontlins klarar stötar som ett filter går sönder av. Sen har jag hört många gånger att ytbehandlingen på frontlinser (finns det tex filter med nanocoating?) är robustare än filters. För att få en absolut sanning måste man förstås välja en speciell lins och ett speciellt filter och sedan vända sig till tillverkarna. Sen har jag filter med repor men inga objektiv med repor. 3) Drygt 3000 kostade det för en kollega häromdagen. Jag lade mig aningen under för jag har hört lägre siffror tidigare samt att det var ett dyrt objektiv. Edit: jag har googlat lite snabbt: det finns flera prisuppgifter från knappt 2000kr till 2500, någon bytte en frontlins själv för 1200kr på en Canon 300/4. Hittade förresten dig i några av trådarna. Verkar som du varit nyfiken på det priset länge. |
| Besvara med citat |
|
|
#43 |
|
|
Ja, eftersom folk då och då kastar ur sig påståenden om att det blir billigare att byta frontlins än att byta filter -- men jag kan inte minnas någon som faktiskt gjort det och vet vad det kostade.
|
| Besvara med citat |
|
|
#44 |
|
|
Om det är bra eller inte är förmodligen en smaksak.
Men det finns för mig två viktiga saker som gör att jag har filter på: 1 - jag slipper fippla med objektivlock 2 - jag blir inte så aggresiv som man tydligen blir av att vara anti-UV-filter |
| Besvara med citat |
|
|
#45 |
|
|
Och du har fått svar men fortsätter fråga? Vill du ha ett kvitto eller vad räcker som "bevis" för dig?
Googla själv, priset verkar stämma. Dvs om man är oförsäkrad kostar en frontlins 2-3 bra filter. Om försäkringen täcker frontlinsrepa kostar frontlinsen drygt 1.5 filter. Får man ingen repa, dvs det som gäller de flesta användare, kostar det 1 filter oavsett om man fått skada eller inte. Gör själv kalkylen. Väg sen in att man får sämre kontrast i motljus så har du min ståndpunkt. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX