Gammal 2012-05-09, 14:44   #1

Vad gäller?
Ber om synpunkter på följande:

Säljaren erbjuder via Blocket ett objektiv för 800:- Jag som köpare tar mejlkontakt och skriver "jag köper objektivet. Meddela var vi kan träffas för att hämta resp. betala".

Inget händer. Nytt mejl skickas som påminnelse. Säljaren svarar då att objektivet har sålts till annan.

Personligen anser jag att både pris och köpbeslut borde gälla. Men jag har kanske fel.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 14:48   #2

digitell skrev: Ber om synpunkter på följande:

Säljaren erbjuder via Blocket ett objektiv för 800:- Jag som köpare tar mejlkontakt och skriver "jag köper objektivet. Meddela var vi kan träffas för att hämta resp. betala".

Inget händer. Nytt mejl skickas som påminnelse. Säljaren svarar då att objektivet har sålts till annan.

Personligen anser jag att både pris och köpbeslut borde gälla. Men jag har kanske fel.
Du kanske har rätt i sak men det är ju inte så mycket att göra åt, dessutom så kan det ju ha varit sålt redan innan du skickade ditt första mail.

M
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 14:55   #3

Fast att lägga ut en annons på blocket gör dig inte skyldig till att sälja varan.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 14:55   #4

Genom telefonkontakt vet jag att objektivet fanns vid tidpunkten då jag "bjöd". Det såldes under tiden efter att jag köpte det.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 15:01   #5

Kaffeperkulator skrev: Fast att lägga ut en annons på blocket gör dig inte skyldig till att sälja varan.
Det förstår jag, men om säljaren under telefonsamtal och mejl anger ett pris och jag accepterar detta och anger att jag köper, har det då ingen giltighet.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 15:08   #6

Bara om han gav en accept på att han godkänner ditt anbud att köpa till hans pris, om jag förstått juridiken rätt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 15:12   #7

Två länkar att läsa kring ämnet...

http://lawline.se/answers/8233
http://lawline.se/answers/10549
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 15:17   #8

Kaffeperkulator skrev: Bara om han gav en accept på att han godkänner ditt anbud att köpa till hans pris, om jag förstått juridiken rätt.
Säljaren angav det pris som jag senare accepterade. Han bör ju godkänna sin egen prissättning.

Tid mellan momenten cirka en timme.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 15:25   #9

digitell skrev: Säljaren angav det pris som jag senare accepterade. Han bör ju godkänna sin egen prissättning.
Nyckelordet här är ju senare. Om det var så att priset kom upp när ni pratade i telefon så har du inget anstånd med att acceptera säljarens anbud, om denne inte särskilt medger det. Ditt senare meddelande blir alltså ett nytt anbud. Om det är fråga om att säljaren avgett anbud i ett mejl blir frågan hur långt efter du accepterade det. Är tiden att anse som för lång är det även då ett nytt anbud från din sida.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 15:32   #10

Förlåt Martin att jag redigerade under tiden Du svarade.

Telefonsamtal fördes gällande eventuell prutmån och om objektivet hade VR.
Dagen efter klockan 21 får jag ett mejl där säljaren anger att priset är utan prut och att VR gäller.
Jag mejlar då tillbaka efter en timme och köper.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 16:04   #11

Fast som jag förstår det då så lämnar säljaren ett utbud i sitt mail, du svarar med ett anbud men det som saknas är en accept från säljaren
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 16:11   #12

Jag ångrar mig, det borde ses som ett anbud från hans sida när han mailar dig personligen och du svarar inom skälig tid. Du har nog rätten på din sida, men att dra det till rätten är nog rätt dödfött med bevisbörda osv.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 16:29   #13

Tack Markus, inte blir det någon dragning till rätten, men ärendet kan kanske vara av intresse för andra.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 16:40   #14

säljaren har ingen skyldighet att ge varan till dig efter överenskommet pris, vad jag ser så säger inte heller säljaren att han accepterar ditt pris eller dig för den delen.

Samma sak gäller vid försäljning av lägenhet, lägger du ett bud så måste inte säljaren acceptera dit bud.

inte ens ett företag har obligatorisk försäljning på en vara på ett specifikt pris. Se mediamarkt som exempel, de marknadsför varor på ett pris, väl i affär så är det andra priser.
inte ens där kan du yrka att satt pris gäller.

Endast vid redan lagd summa/utskriven faktura och dylikt kan du komma och yrka din rätt till priset och varan för det angivna priset.

dåligt, ja. olagligt, nej.
Besvara med citat   
Gammal 2012-05-09, 16:47   #15

Det finns ingen rättighet att få köpa en sak, varken privat eller i en affär, finns det inget avtal så kan säljaren ångra sig eller sälja till någon annan ända tills han tagit emot dina pengar.

Och oavsett juridik, vad kan du göra åt saken i praktiken annat än att leta efter något annat att köpa?
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.

Aifo AB - Portabla batterier för studioblixtar

Stort sortiment av bakgrunder!