|
|
#16 |
|
|
Sitter preci i båten med min 5d2 och 400/5.6 och plåtar en häger. Skulle jag inte kunnat på samma sätt med min Nex-7 så jag fortsätter nog med båda, olika användningsområden.
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Har någon personlig, praktisk erfarenhet av TS ideer? Skulle vara intressant att höra vad en inbiten FF-fotograf som 'bytt ner sig' och kört med mindre kamera ett tag, skulle ha att säga om saken.
Jag har också funderat och lösningen för mig är att skaffa ännu ett system, om än mindre omfattande. Har som sagt börjat prova med NEX. Vi får väl se vad som händer. |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Tjaa..."inbiten" vet jag inte...men jag har gått från ett Nikon D700 baserat system till ett med Pentax K-5 som bas. Känns som jag nu bättre kan variera uppsättning efter önskemål. K-5:an med 40-pannkakan är en smidig och högkvalitativ kombo att slänga med på ryggen i de lägen jag tidigare ofta lämnade D700:an hemma. De dagar jag är ute enbart för att fota väljer jag de mer sedvanliga klossiga zoomarna. Med K-5:an försakar jag inte heller värst mycket högisoprestanda jämfört med D700:an. Nu har jag också blivit såld på Pentax genomtänkta funktionslayout och ergonomi. Sitter nöjd...för närvarande åtminstone ;)
Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2 |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Jag har varit hängiven FF med Canon 1Ds och 1DsII. Det är något speciellt med de tunna skärpedjupen och utvecklad oskärpa som möjliggörs. Så även då jag tar steget över helt kommer jag behålla ett av husen och sannolikt just 85/1,8 för endast porträtt. Kör man zoomar blir ju skillnaden mot vad m43/ 4/3 kan ge med fasta mindre (t ex 45/1,8 motsv 90/3,6 och den ljusstarkaste 70-200 har ju f/2,8). Möjligheten till kort skärpedjup måste dock vägas mot att bära på utrustningen även de tillfällen man inte behöver tunnt skärpedjup. Jag har inget stort behov av att fota på över ISO 1600, så att en FF sensor erbjuder 2EV eller mer i brusprestanda har ingen större innebörd för mig. Just Canon har ju inte minskat sitt läsbrus nämnvärt så DR skiljervsig inte mycket mellan Canon FF och Panasonics senaste 16mp sensor. Sedan ser jag inte DR som heligt heller, man kan gaffla exponeringar och justera svartpunkten för att dölja skuggbrus, det är en fråga om smak och teknik. Men på en rak fråga - ja, jag saknar möjlighet till det hårtunna skärpedjupet.
Nu är det ju ändå så att det är en sak att gå ut för att fota och att gå ut och fota då tillfället finns. Om det vore så att jag hade större möjlighet att gå ut med syfte att bara fota så skulle jag nog behålla Canon, men jag har för hektiskt nu och närmaste åren för att kunna göra det - då blir det inga bilder. M43 och 4/3 ger tillräckligt av systemkamerakänsla i bilderna att det är på ett helt annat plan än en kompakt. En G1X skulle vara ett alternativ för mig att komplettera min utrustning, men inte att ersätta - man kan ju inte byta objektiv till en 45/1,8 eller en 45-200 eller 50-200. Kontrastautofokus har ju fördelen med en otrolig precision, men är förstås värdelös vid action, men där har jag mitt 4/3 system som jag köpt mycket billigt. Finns något behov av actionbilder kan ju TS antingen göra som jag, köpa ett beg 4/3 system som komplement eller behålla just kamerahuset och t ex en 70-200 men f ö använda m43. |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Leica M9 och en Summicron 35a?
Ok, den kan inte filma men den är liten och kvaliteten räcker till det mesta. Framför allt är den ingen bazooka utan väldigt diskret. Hälsningar Gustav |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Prova ta bort batterigrepp och ta 35mm f/2 istället..
|
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Jag har inte bytt ner mig men just köpt en 7D som backup, videokamera ( högre fps än 5DII ). Jag kan bara säga är man beredd att ge avkall på bruset, För det jag märker skillnaden direkt bruset är högre på 7D mot vad man är van vid från 5DII.
Men om nu TS tycker vikt och otymplighet är den stora frågan så vet inte jag om att gå från 5DII till en XXXD är svaret, då du kommer hamna i samma sits igen fast med "sämre" bildkvalitet och nästan samma vikt och otymplighet. Ska man byta tror jag faktiskt att det är bättre att gå över till kompakt och ta den smällen. än att byta en 5dII hus mot ett XXXD-hus. Det känns lite som att skruva på stödhjulen på cykeln igen.. |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
Jag har tagit steget bort från 5D mkII för några veckor sedan. Mitt val föll på fattigmans-Leican Fujifilm xpro1 och det känns mycket bra. Jag hade planerat att bara köra med 30mm 1,4 (motsvarande 52mmm på FF) men jag köpte vidvinkelobjektivet och det kort telet strax därefter. Jag har inte tagit en bild med min 5D mkII sedan dess så jag kommer snart att sälja av hela rasket.
Så, kolla på Fujifilms XPRO1. |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Många förslag på tapeten. Jag har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att vad jag än byter till så kommer jag sannolikt att bli missnöjd med kvalitén. Idag är det en fröjd att jobba med raw-filerna från 5D-kameran. Skärpa, färger, kort-skärpedjup och lena fina bilder utan brus gör att jag är fantastiskt nöjd med min kamera. Porträtten på barnen med min 135/2 är drömlika och oslagbara. Men det är det där med vikten och otympligheten...
Det skulle kännas konstigt att köpa en mindre kamera för nästan samma pengar och få sämre kvalitét. Ok att jag kanske vinner autofokus för video och portabilitet, men frågan är om det är värt det. Jag skulle hellre spara några kronor också. Rimligt för mig är en mindre kamera med normalzoom och ett kort tele för porträtt för ca 10,000 kr totalt. Kanske Panasonic GX1 skulle räcka med 14-42 + Olympus 45/1,8? Olympus OM-D E-M5 ser väldigt kompetent ut men 12,000kr med kitobjektiv känns för dyrt. Som sagt så tror jag utvecklingen kommer att gå snabbt på spegelfria området och det kan löna sig att vänta och köpa något som är lagom billigt och gott nog nu? |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Jag förstår din motvilja mot att släppa 5D. Jag trivs oerhört med min 5DMk2 och vill inte göra mig av med den eller mina objektiv. Däremot kompletterade jag nyligen med en GX1 med Panasonic 14/2,5 och Olympus 45/1.8 och som komplement är det ett väldigt trevligt alternativ.
|
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Min D7000 med batterigrepp och ex Tokina 14-24/4 blir en försvarlig klump, tungt och otympligt. Vid behov av något smidigare lösning blir det min D90 utan batterlgrepp och 35/1.8. En jäkla skillnad. Om behovet av fickkamera föreligger tar jag min Coolpix P7000. Fungerar helt ok.
I dessa val blir det ju alltid fråga om kompromisser..... |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Varför just GX1+14-42PZ? Man får en G3 med inbyggd sökare +14-42 (ej PZ) för 4700:-. Oly 45/1,8 hamnar runt 2800:- - pengar kvar i fickan. Kör man RAW filer räcker kontrollerna på G3 lika bra som de på GX-1 annars kan det bli lite mer i menyerna på G3 men det finns ju två programmerbara fn knappar så man klarar sig långt - men EVF inbyggd är skön att ha. Skall man få med 45:an också kanske man vill ha en liten väska och då blir ju G3+vanliga 14-42 knappt mindre portabel än GX-1+PZ zoomen.
|
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Bra poäng Fredrik, ska kolla på G3:an.
|
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
Kolla in Panasonic GF1 med en fast 20mm 1.7 pannkaksglugg! Har ersatt min 5d Mll när man är i situationer där man inte vill/kan ha med den. Riktigt trevlig och mycket fina bilder. :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
GF1 är en härlig kamera men:
1. Saknar EVF sökare 2. Äldre sensor så större avkall på bildkvalitet mot nuvarande Canon 5DII än nyare GX-1, G3 och GH-2. Däremot är den relativt billig begagnad (även om vissa försöker sälja för nästan löjliga priser). Jag kan inte se att man skall behöva betala mer än max 3500:- för detta kit (2000:- för objektivet och 1500:- för kameran). |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar