Annons

Köpte 600D, fick Kiss X5 istället från Rabattpris.com

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas T

Medlem
Hej.

En kompis beställde en 600D på Rabattpris.com & fick en Kiss X5 levererad istället.
Dessa är samma kameror, men X5´an är avsedd för Asien & 600D för Europa (enkelt förklarat).

På Rabattpris.com finns bild på 600D. Testbilder, info & likn. gäller 600D.
Står INGET om att man får en X5 levererad istället.

Han får ingen hjälp eller backup från Rabattpris.com

Ok, till det jag & polarn undrar är:
Går det att byta ut mjukvaran i X5´an, så att man får svenska menyer istället???

http://www.rabattpris.com/Canon-eos-600d-kamerahus-objektiv-ef-s-18-55-f-3-5-5-6-is-ii/

Mvh, Jonas T
 

WebDog

Aktiv medlem
Antar att du fått den japanska varianten av 600D... borde gå att lägga in den senaste firmware du hittar på canon's sida.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En kompis beställde en 600D på Rabattpris.com & fick en Kiss X5 levererad istället.
Hen har alltså fått en annan produkt än den beställda. Säljaren bör ta emot kameran i retur och sedan leverera rätt produkt eller betala tillbaka pengarna. Gör de inte det tycker jag att ni ska ta kontakt med konsumentvägledaren i er kommun.

Antar att du fått den japanska varianten av 600D... borde gå att lägga in den senaste firmware du hittar på canon's sida.
Tror inte att det hjälper, det blir nog fortfarande den asiatiska versionen av firmware. Hade själv liknande problem med en mobiltelefon för några år sedan. Med en vanlig automatisk fw-uppdatering fick man fel menyer, men tekniker kunde manuellt lägga in "svensk" fw.
 

WebDog

Aktiv medlem
Tror tyvärr det är ganska lönlöst att klaga hos säljaren. Är faktiskt förvånad att han fick något över huvud taget, när man kikar på web-butiken så får jag rejält dåliga "vibbar"!

Tror faktiskt att menyer osv ligger i den del av f/w som laddas via minneskort, MEN det kan vara så att den japanska varianten har annan signatur och inte kan läsa in den variant vi har här i europa. Hur är det med kameror köpta i US, har dessa svens meny??
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Hoho, de skriver det ju tom själva: "smärtsamt medvetna om att utländska köp innebar ingen lokal garanti, opålitlig frakt och inget lokalt stöd."

Hör med en riktig Canon-meck, kanske kan dom hjälpa dig att få till menyerna.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Verkar underligt. Hade för mig att det skall vara samma meny i alla kameror från Canon oavsett vilken världsdel marknaden riktar sig mot.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nähä, så är det inte alls. Vet inte om det gäller varenda modell, men flera som säljs i Asien har i alla fall bara östasiatiska språk och engelska. Det hjälper inte att uppdatera firmware, för den är likadan överallt. Men det är något speciellt i kameror som säljs exempelvis i Japan, för programvaran ser att det är en sådan, och visar då bara några av alla de språk som faktiskt finns i programmet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu i o f s använder jag alltid engelska menyer då jag är skeptisk till att översättningen till svenska är exakt nog. Canon tillhör de bättre i detta med att översätta, men ändå. D u är det lättare om man läser om kameratips gällande sin modell på internet då det står exakt samma i kameramenyerna då. Men jag förstår att det kan vara irriterande för de som vill ha svenska.
 

Sandra.s

Medlem
Nu i o f s använder jag alltid engelska menyer då jag är skeptisk till att översättningen till svenska är exakt nog. Canon tillhör de bättre i detta med att översätta, men ändå. D u är det lättare om man läser om kameratips gällande sin modell på internet då det står exakt samma i kameramenyerna då. Men jag förstår att det kan vara irriterande för de som vill ha svenska.
Jag personligen skulle inte bry mig så mycket om det inte finns svenska menyer, men hade absolut inte acepterat att få asiens version av kameran, eftersom att garrantin inte borde gälla här då?
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Hur i hela världen kan man köpa från något ställe som saknar fysisk adsress på sin hemsida?

Din kompis kan vara mycket lycklig att han överhuvudtaget fick någon kamera. Låt det vara en läxa inför framtiden.

Tycker inte heller att priset är bättre än vad man kan få här hemma om man kan avvakta några veckor och följa upp prisutvecklingen, det brukar käöras drive med ojämna mellanrum.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Hur i hela världen kan man köpa från något ställe som saknar fysisk adsress på sin hemsida?

Din kompis kan vara mycket lycklig att han överhuvudtaget fick någon kamera. Låt det vara en läxa inför framtiden.

Tycker inte heller att priset är bättre än vad man kan få här hemma om man kan avvakta några veckor och följa upp prisutvecklingen, det brukar käöras drive med ojämna mellanrum.
Håller med 100% och rekommenderar att man kollar betyg på Prisjakt innan man hoppar på ett "bra" deal från en näthandlare.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag personligen skulle inte bry mig så mycket om det inte finns svenska menyer, men hade absolut inte acepterat att få asiens version av kameran, eftersom att garrantin inte borde gälla här då?
Som konsument har du samma rätt till "garanti" oavsett produktens ursprung OM du handlat av en handlare registrerad inom EU. Det som skiljer är att produkter importerade till EU via de "rätta" kanalerna, dvs i ditt fall Canon Eu/Sv så står de för reparationerna och inte butiken. Enligt alla regler och förordningar så är det säljaren som skall stå för eventuella garantireparationer men vanligtvis har de avtalat bort detta ansvar till importören. Bra för dig som konsument.

Din kompis kamera är förmodligen en sk gråimport vilket i sig är helt lagligt men den är importerad till EU utanför Canon EU/Sv och därmed har de inget ansvar för att reparera kameran "gratis". Ni måste vända er till säljaren för att få kameran reparerad på garantin. Hoppas bara att säljaren är registrerat inom EU för annars gälller inga regler alls...... Jag har köpt prylar på nätet från bla HongKong och jag fick välja om jag ville ha påplatsen garanti eller ingen alls. Prislappen skiljde rätt mycket :)

Enligt distansköplagen (eller vad den nu heter) så har du ångerrätt. Dvs det är helt ok att lämna tillbaka prylar man köpt på distans utan att säljaren kan neka dig. Observera att detta gäller endast i Sverige. Kanske även inom EU men det är jag inte säker på.
 
ANNONS