|
|
#1 |
|
|
Skärpedjup mellanformat vs småformat
Hej!
Jag skulle vilja utveckla mig hur man får en sån bild t.ex http://www.flickr.com/photos/mannequin-/7224828622/ skulle det gå med min kamera 5D? Då menar jag inte bokeh o sånt som jag redan vet hur man gör. Jag vill få samma känslan som man ser i bilden då pentax 67II kan återge en skön känsla runt om sig. Skärpa/fin bokeh samt djupare skärpedjup. 105mm motsvarar för en småformat typ 35mm eller 50mm ? kanske någon orkar förklara mig och ev tipsa hur man gör. Krävs det en mellanformat eller GÅR det att köra med en 5d? //Jocke |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Det där ska motsvara runt 50mm f1.2 på småformat. Det man kan göra för att få liknande bild är att ta ett ganska långt o ljusstarkt objektiv och göra ett "panorama".
Här är en bild jag tog på en hoj i Indien med min 85mm f1.4. https://lh4.googleusercontent.com/-S...4/DSC_3542.jpg Tror det var runt 16 bilder sammanlagt o ska väl motsvara typ 35mm f0.6 om jag tänker rätt. |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Lånar tråden då ämnena är likartade. Förr kunde man läsa om fotografer som med hjälp av adapter använde Hasselbladsobjektiv till sina Nikonkameror. Funkar det även med digitala kameror. Har inte läst om någon som gör det idag.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Leicas 0.95:a ger ett släpp åt det hållet, men på en 5D är 50L f1.2 det närmaste du kan komma.
|
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Det går men jag själv ser ingen större poäng med det om det inte är för att man vill använda en tilt-adapter och utnyttja den större projektionsytan. Cooool bild Gustav! Har sett liknande bilder förr men nu blev jag riktigt inspirerad!
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Precis som gamla Nikon-objektiv fungerar med digitala modeller så lär det fungera.
Frågan är nog snarare varför, om man nu inte har gamla trevliga Hasselblad-objektiv liggande som man annars inte har någon nytta av. Det lär ju bli ganska klumpigt. Men prestandamässigt finns nog inga större skäl utom att H-objektiven oftast är välkorrigerade och borde ger jämna egenskaper över bildytan (där vinner man lite på deras stora bildcirkel). |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Du menar att du stackar bilderna? Så som makrofotografer ibland gör?
|
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Nej, som en panorama fast på både höjden o bredden lixom. Alltså jag kör med en 85a o vrider kameran lite mellan varje bild (men försöker hålla "centrum" av objektivet på samma ställe) o matar på tills jag fått med allt jag vill ha, o sen sätter man ihop det o får en bild med vidare vinkel, fast med 85/1.4ans skärpedjup. Alltså typ som att fota med en 35mm med en bländaröppning på typ 60mm, alltså 35mm f0.57. :)
Läste för nåt tag sen att tekniken har nåt speciellt namn, men jag kommer inte ihåg var, nån annan som kanske har koll? |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Canons 85/1,2
|
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Aha! Jag trodde du syftade på fokusstackning som man ju använder för att få mer skärpedjup (men kan samtidigt behålla rejäl oskärpa på bakgrunden).
Hm, vad det kan heta ... Ofta pratar man ju om att "stitcha ihop" flera bilder, det är ju i alla fall något åt det hållet. ("Sömmade bilder"? :-) |
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Brenizermetoden?
|
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Får man verkligen kortare skärpedjup med mellanformat? Jag menar det finns ju inte så många ljusstarka objektiv till MF som det gör till 24x36-formatet. En småbildsbild tagen på bländare 1,4 borde ge kortare skärpedjup än en MF-bild på bländare 2.8.
|
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Det beror på vilket mellanformatsystem man jämför med. Men det finns mellanformatsobjektiv som ger kortare skärpedjup än motsvarande småbildsobjektiv, och andra vägen. Canons 85mm f/1.2 är svår att slå när det gäller kort skärpedjup, samt de nya snabba vidvinklarna som inte riktigt har någon motsvarighet hos mellanformat. Skillnaderna är dock små mellan de olika formatens snabba objektiv. Däremot är skärpesläppet annorlunda hos de olika formaten vilket man kanske kan uppleva som mer eller mindre skärpedjup.
|
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Vilka då? Det finns väl inte så många ljusstarka mellanformatsobjektiv.
|
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Här är några som ger kort skärpedjup:
Carl zeiss Planar 110mm f2 http://www.flickr.com/photos/alfiegoodrich/4579956180/ Contax zeiss 80mm f2 http://josevillablog.com/ Mamiya 645 80mm f1.9 http://www.flickr.com/photos/davidrmunson/2636657927/ |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar