Gammal 2012-07-04, 05:24   #46
afe
Forumvärd

Ohag skrev: Måste välja.. En 2011 års modell, inget kvitto men all orginalförpackning+stativring+UV-filter.
Eller en 2008 års modell, kvitto, originalförpackning etc. Inga extrasaker i det köpet.

Båda sägs vara i perfekt skick.. Det är inte för garantin jag tänker ni kvittot utan snarare för en extrakoll att det inte är stulet samt för att underlätta eventuell vidareförsäljning.. Vad säger ni?
Förutsatt att du verkligen får med allt med den utan kvitto skull jag nog välja den, men du bör kanske se till att få kvitto åtminstone från säljaren? :)
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-04, 05:44   #47

För min skull tar jag hellre den utan kvitto, eftersom den är nyare och blir någon hundring bIlligare. Garantin gäller ju inte ändå. Men för vidareförsäljning som sagt. Varför skulle kvittot vara ett krav vid begagnatförsäljning i Sverige? Kvittot tillför ju inte direkt något..?
Besvara med citat   
Gammal 2012-07-04, 06:31   #48

Ohag skrev: För min skull tar jag hellre den utan kvitto, eftersom den är nyare och blir någon hundring bIlligare. Garantin gäller ju inte ändå. Men för vidareförsäljning som sagt. Varför skulle kvittot vara ett krav vid begagnatförsäljning i Sverige? Kvittot tillför ju inte direkt något..?
I Sverige idag är det du som köpare som ska se till att varan du köper inte är stulen.
Bästa sätet att göra det är ju att se till att man får med original kvittot (eller en kopia) som ska innehålla serienummer på varan. Att "bara" kolla listan på stulet gods på fotosidan räknas knappast som tillräckligt.

Nu kan den iofs ändå vara stulen vid ett bostadsinbrott där tjuven även tagit kvittot men det är ganska osannolikt.
Ett annat fall är där man ryckt kassen när någon precis kommit ur affären och lagt kvittot i samma kasse som varan.

Om det visar sig att varan du köpt är stulen kan Polisen ta den och lämna tillbaka till den rättmätige ägaren dvs den som en gång blev av med den.

Självklart ska man se till att få kvitto på det man köper med uppgift om säljare samt serienummer på varan.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13.

Aifo AB - Portabla batterier för studioblixtar

Alltid bra priser på Elinchrom