Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Motljusskydd??

Produkter
(logga in för att koppla)

Smajly

Aktiv medlem
Hej..

Hitta ingen annan tråd att lägga frågan i så jag frågar väl här.

Var? (websida till affär) köper man dessa motljusskydd? Asså inte filter utan dom man skruvar framtill på objektiven för att skydda lite mot stark hög sol? Hoppas ni förstår vad jag menar, har ingen aning om vad dom heter..

Möjligen litet utanför ämnet här, men från filmens värld säger man annars även "kompendium" om denna detalj.

Men ett kompendium är ju samtidigt inte ett motljusskydd i vardaglig mening.
Men ack så användbart och bekvämt vid mellan- och storformatsfotograferingen.

Johan Okker skrev:
Men ett kompendium är ju samtidigt inte ett motljusskydd i vardaglig mening.

Vet inte riktigt hur du menar men är inte kompendium helt enkelt ett annat ord för motljusskydd?

Sen är det en annan sak att det vi kallar kompendium är dom däringa stora fräcka sakerna som filmarna & dom med större filmformat använder.

Larsa/ som har Minoltas fula originalkompendium på sin D7i...

larsaz skrev:
Vet inte riktigt hur du menar men är inte kompendium helt enkelt ett annat ord för motljusskydd?

För mig är kompendium en rejäl sak som kan ställas in exakt så det inte vinjetterar och
även ta gelatinfilter. Passar bra i kombination med stativ...

larsaz skrev:

Janc slog huvudet på spiken..
Ett kompendium är ett något större åbäke med utdrag- såväl som andra inställningsmöjligheter..
samt geltinfilterhållare eller motsvarande.

Här är exempel på hur ett kompendium kan se ut.

compencombo.jpg

Nån som vet om det finns nått litet/lätt kompendium för min småbildskamera. För att ha som motljusskydd men även kunna sätta ett par filter framför min optik...

ANNONS
Götaplatsens Foto