Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skanna negativ (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen dragit igång en tråd om vilken negativskanner ni tycker jag ska köpa.

Men jag har en del andra frågor som jag tyckte jag startar en ny tråd för, så här kommer dem:

När ni scannar era negativ, orkar då ljuset lysa igenom de täta partier i negativet, så det ljusa inte saknar täckning? Ange gärna vilken scanner ni har med.

Hur stora blir filerna om man tex scannar ett 6x6 med 3200 dpi eller 2400dpi?

Planhållningen. Är det något som hjälper att få negativen plana eller ligger de bara på glaset? Om de ligger i någon hållare, håller den då fast i negativens kant?

/ Marcus - som snart går över till halvdigitalt...

Det krävs inte mycket av en skanner ifråga om dynamiskt omfång för att lysa igenom ett korrekt framkallat negativ. Ett dia har mycket större omfång och det är där det blir kämpigt.

56x56 mm i 3200 ppi blir 142 MB. I 2400 ppi blir det 80 MB. Kör du 16 bitar får du dubbla det.

Säger bara FlexTight, absolutbästa scannern för pengarna. Bra D-max, bra planhållning och suverän programvara.
fast priset är ju diskutabelt

Finland skrev:
Säger bara FlexTight, absolutbästa scannern för pengarna. Bra D-max, bra planhållning och suverän programvara.
fast priset är ju diskutabelt

Kan jag inte hålla med om, epsons nya 5000-modell konkurerar lite med flextights modeller.
Epsons är knivskarp.

ANNONS
Götaplatsens Foto