Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

När komer första icke-canon utvecklade firmwaren till 300D och 10D???

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Avslutat medlemskap
I DVD kretsar finns det massor av folk som utvecvklar egna firmware.s med regionsfrihet och annat. Man sätter päå funktioner som i tillverkarens firmware är avstängda.

SÅ.. Nu är frågan.. eftersom firmwaren i 10D och 300D är liknande... Samt att den är enkwel att uppgradera för svensson...
När kommer den första firwaren där an kan styra ljusmätning eller välja autofokusmeetod manuellt???

*LER* Kan man hoppas på att de flesta funktioner på 10D bara är avstängda i firmwaren??? ;-)

Kansle för bra för att vara sant men jag skulle nöja mig med möjligheten att kunna välja följande af som inställningh :)

Jonas: Jag såg i 300D-forumet på www.dpreview.com att man kunde "lura igång" AF till följande genom att sträcka ut handen, fokusera på den, hålla kvar avtryckaren i fokusläge och sedan röra handen mot sig. Den skulle då stanna i det läget och byta till nästa "rörliga" objekt. Jag skumläste bara tyvärr och kan nu inte hitta inlägget.. Kanske lyckas du bättre med sökningen?

*spekulationer*

Gällande firmware-uppgradering tror jag det kommer om något år när 10D-ägarna inte blir lika sura.. ;) Kanske inte kostnadsfritt, men säg att det kostar 500 spänn att uppgradera?

Problemet med firmware är att antingen måste du köra med reverse engineering på rådatat, och det kan oftast vara ren maskinkod, typ massa hextal i princip, alternativt läsa ur EEPROM'et.

Sen måste du ju veta vad allting gör, och sitta och testa det i en kamera är nog inte alltid så lätt, och varför behövs det.

Vilka saker kan du lägga till i en 10D...nytta.

300D kanske går att göra lite roliga saker med, men då måste ju menyer skrivas om, och sedan saknas ju knappar för att ställa om vissa saker som går att göra på 10D, så då måste du fixa hela menyn för detta. Sedan vet jag inte om den har full mekanik för att låsa spegeln i öppet läge eller om det sköts av själva uppfällningsmekanism i sig. Men 2nd curtain sync, spegeluppfällning och blixtexponeringskompesation vore ju trevligt på en 300D. Så vem vet, någon kanske gör sig besväret och risken att bli stämd av canon.

Många av DVD spelarna som är ute, speciellt dom billigare är bygga av ren pchårdvara, och mycket av koden till denna finns redan i en eller annan form. Alternativt är det bara en flagga som behöver ställas in beroende på land, lagar och regler.

Ta macrovision, samma firmware för olika länder med en flagga som sätter on / off. Hittar du flaggan switchar du en bit(kanske 2). Betydligt enklare ön att skriva om hela skiten.

Troligen använder canon speciella verktyg för att knåpa ihop alla menyer och dylikt för att sedan spotta ut det i ren maskinkod.

Ett annat problem med att ändra i frimware är att Digic är Canons egen processor. Det är alltså ingen annan än Canons utvecklare som har tillgång till instruktionsuppsättning o.d. För att göra något annat än att ändra några värden på måfå och hoppas på det bästa måste du ha tillgång till en dekompilator, och eftersom det med mycket stor sannoliket inte finns någon (utanför Canon) så blir det problem...

ANNONS
Götaplatsens Foto