|
|
#16 |
|
|
Det är samma i båda kanterna, dvs skärpan kommer för nära mig med det yttre punkterna. Syns bäst vidöppet och ner till 2,0. Exakt samma sak med 85/1,2.
|
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
Tycker att det verkar vara en del förvirring när det gäller skillnaden mellan bildfältskrökning och fokusskift på sina håll.
Bildfältskrökning beror på att det är ett längre avstånd till ytterkanterna än till centrum om man fotograferar av ett plan som en tegelvägg eller dylikt och ju vidvinkligare optiken är ju större blir skillnaden i avstånd till centrum jämfört mot till kanterna, inget konstigt. Detta innebär att fokus kommer att hamna framför väggen i bildkanterna om man fokuserar mot centrum och således bakom väggen i centrum om man fokuserar mot bildkanten. Detta är hur verkligheten är beskaffad, sedan har man kompenserat detta olika mycket eller inte alls i olika objektiv. Fokusskift däremot är ett optiskt fenomen orsakat av sfärisk aberration som beror på att fokus förskjuts när randstrålarna skärmas av, alltså när man bländar ned. Om då optiken är optimerad för att fokusera så "skarp" som möjligt på full öppning kommer fokus att flytta sig så pass mycket att det inte helt döljs av ökat skärpedjup vid mindre nedbländning. I realiteten innebär detta att man kanske måste blända ned till f/4,0 eller liknande för ett objektiv med ljusstyrkan f/1,2 innan skärpedjupet "hunnit ikapp" fokusskiftet. Med andra ord måste man kompromissa när man finjusterar fokuseringen på ett objektiv där man inte tagit hänsyn till detta vid designen och kompenserat med flytande linselement till exempel. Tidigare var inte detta ett lika stort problem då fokusskiftet delvis maskerades av emulsionen i filmen och att man sällan betraktade bilder på samma sätt (100% på skärm). |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Jag bara berättar vad det är känt för.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/472-canon_50_12_5d http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx Du har inte berättat vilken bländare du har problem med, eller är det på alla bländare? |
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Jag vet skillnaden mellan focus shift och bildfältskrökning.
|
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Stora bländare, 1,2-2,8. Man ska inte alltid lite på Photozone. Tester är inte samma sak som användande.
|
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Jag ska försöka förklara problemet lite bättre.. Oavsett vilken af punkt jag väljer så hamnar skärpan på samma avstånd trots att bildfältet är krökt. Fotar jag plant mot en vägg blir alla bilder likadana oavsett vilken punkt jag väljer. Tror det är så att kamerans af inte fattar att objektivet har ett krökt bildfält men det tycker jag den borde göra.
|
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
Skojar du med oss? Du menar att du träffas fokus rätt oavsett punkt på en plan yta och det tycker du den inte borde göra?
Skaffa TS ;) /Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
En perifier AF-punkt borde känna av fokus i perifierin oavsett om bildfältet är krökt eller inte.
Fasdetekterande autofokus fungerar så att AF-punkten "ser" hur oskarpt det är, därefter beräknas hur långt fokusmotorn ska dra. Det kan inte spela någon roll ifall bldfältet är krökt, elelr var i bilden fokuspunkten sitter. Där fokuspunkten sitter - där ska det bli skarpt. Översatt till manuell fokus och mattskiva: Det spelar ingen roll vilken form fokusplanet har. Där det blir skarpt på mattskivan, där blir det skarpt på bilden. Petter ... |
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Varför vill du att det ska vara oskarpt där säger till kameran att det ska vara skarpt?
/Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
Till vem ställde du den frågan?
Petter ... |
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Här var det inte bara Photozone, men du verkar inte ha läst bägge testerna jag länkade till? De är rätt samstämmiga. Jag har även testat objektivet själv och tycker deras tester stämmer rätt bra. Det är inte bara de här siterna som tycker objektivet är mindre bra rent skärpemässigt utan som jag tidigare nämnde är det andra karakteristika som gör att man väljer det här objektivet. Canons ljusstarka L-objektiv är ju inte alltid de skarpaste objektiven, vilka många verkar tro. Att få skärpan att sitta på stora bländare är inte så enkelt med det då väldigt korta skärpedjupet. Det verkar inte som om Canons verkstäder klarar att kalibrera det på bästa sätt tyvärr.
|
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
Till TS eftersom han klagade på att den sätter skärpan på samtliga fokuspunkter.
/Stefan R. Nilsson |
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Hej ! Verkar lite mystiskt, fås samma fenomen dvs krökt skärpeplan vid livew. och manuell fokusering ? //MW |
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
Skärpeplanet är förstås lika krokigt hur du än fokuserar, då det är en (om än oönskad) egenskap hos objektivet. Poängen är att oavsett hur krokigt planet är kan man ändå fokusera skarpt ute i en kant, om man manuellt fokuserar så det blir skarpt just där. Sen kan det se ut som kattskit någon annanstans i bilden, men det är en annan sak.
|
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
Ja, jo det var väl det jag frågade om , dvs :
enl inl 21 så blir det fås skärpa med en perif. af-punk, men på bilden är mittpunken skarp men inte den använda skärpepunkten. Min fråga var om man såg samma ilivev+man foks, dvs att när den perif. var som skarpast så är även mitten det ? Livev i kameran är kanske inte optimal för detta, Eos _util mot skärm är nog bättre. //MW |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar