Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Om inscanning och dpi
- Trådstartare Shinryuu
- Start datum
Millacamilla
Aktiv medlem
Hrm, ja då måste du ju scanna i 800 dpi eller mer tycker jag...
Regeln är ju att man kan alltid förminska en bild som är inscannad för stort, men man kan inte förstora upp en bild som är inscannad för liten. Det är möjligt, men resultatet blir dåligt eftersom det inte finns någon information i pixlarna du har lagt till.
Alltså... scanna in den "för stort" så att du kan anpassa storleken i efterhand.
Regeln är ju att man kan alltid förminska en bild som är inscannad för stort, men man kan inte förstora upp en bild som är inscannad för liten. Det är möjligt, men resultatet blir dåligt eftersom det inte finns någon information i pixlarna du har lagt till.
Alltså... scanna in den "för stort" så att du kan anpassa storleken i efterhand.
Shinryuu
Aktiv medlem
Det är klart att man måste scanna in den "för stort", ville bara ha ett litet riktmärke vad som skulle kunna vara bra.
Förstod inte riktigt vad du menade att resultatet blir dåligt eftersom det inte finns information i pixlarna som man lagt till. När man scannar in på med ett högre dpiantal så scannar scannern tätare, eller hur. Alltså får man information i alla pixlar.
Men tack!
Förstod inte riktigt vad du menade att resultatet blir dåligt eftersom det inte finns information i pixlarna som man lagt till. När man scannar in på med ett högre dpiantal så scannar scannern tätare, eller hur. Alltså får man information i alla pixlar.
Men tack!
Millacamilla
Aktiv medlem
Oj, var kanske lite otydlig...
Vad jag menar är att om man inte scannar in för stort utan försöker dra upp bilden i efterhand, blir resultatet dåligt eftersom man lägger till pixlar (för att öka storleken) som inte har någon information. Dom är bara kopior av redan existerande pixlar.
Vad jag menar är att om man inte scannar in för stort utan försöker dra upp bilden i efterhand, blir resultatet dåligt eftersom man lägger till pixlar (för att öka storleken) som inte har någon information. Dom är bara kopior av redan existerande pixlar.
hmoss
Aktiv medlem
Shinryuu skrev:
Hur många dpi brukar ni scanna in i. När ni scannar in typ 10x15 cm fotografier?
Vad rekommenderar ni för dpiantal när man ska framkalla bilden digitalt senare fast i större format. Typ 20x30 och större. Tackar för alla tips.
Om du kan leverera bildfilen i upplösningn 200 dpi i det metriska format, t.ex. 20 x 30 cm, som du vill ha ut så kommer det att räcka för en fotografisk bild. 300 dpi är det vanliga för en sublimeringsskrivare och omkr. 240 för en bläckstråleskrivare.
Mig veterligen finns det överhuvudtaget ingen skrivare, mer än rena filmrecorders, som presterar ett bättre resultat för att upplösningen är mer än 400 dpi, eller rättare uttryckt ppi, så större behöver du aldrig (förutsatt alltså att upplösningen gäller vid den yta du faktiskt skall ha ut).
Påståendet att du inte kan få ut en utmärkt större bild, t.ex. 20 x 30 cm, från en skannad
10x15 kopia håller jag inte alls med om.