Annons

Idiotilösningar i Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Har kört en EOS 300D någon vecka nu och funderar på hur konstruktören av bildlagringssystemet har tänkt. På minneskortet dyker det för varje nytt hundratal med bildnummer upp en ny katalog som heter "Canon100", "Canon101", o s v.

Detta innebär att varje gång jag ska tömma minneskortet får jag leta igenom en uppsjö med kataloger. På Minoltas Dimage 7i så landade alltid bilderna i samma katalog, en katalog som namngavs i kameran. I mitt tycke är detta en mycket smartare lösning att hålla sig till en katalog, då världen blir så mycket enklare.

Hur upplever ni andra brukare av kameran detta?

På 10D kan man ställa in om man vill ha konternuerlig uppräkning eller automatisk återställning av filnumrering.

Använder man Fileviewern är detta knappast ett problem när man ska föra över bilderna, eftersom då visas alla bilder ändå.

Hel uppsjö av kataloger? Hur mycket bilder/sällan tömmer du? ;)

Som mest har jag tagit 600 bilder på en dag.. det blev hela 6 (sex)!!! kataloger.. ;)

Sådär har de flesta (om inte alla) canons digitalkameror gjort sen urminnes tider.

Jag tycker det är super! på så vis får man inte en katalog med tusentals bilder! Jag har faktiskt problem med just det, för när man kopplar kameran till datorn istället för att köra kortläsare så blir det inte så..då hamnar alla bilder i samma katalog, vilket jag stör mig på.

Hej

Ladda ner breezes downloader, www.breezesys.com

Den lägger alla filer enligt ett system du konfigurerar, jag tar o lägger filerna i en katalog ååmmdd

Sedan renamar jag den till vad som passar, ex studiofoto xxxxxx

Den fungerar om du har extern läsare. Den enkla är gratis, pro versionen kalrar tex även trippern.

Roine

Jag respekterar era synpunkter på att ni tycker det är en bra lösning att leta igenom kataloger som får nya namn ju fler bilder som tas. Jag delar dock inte den uppfattningen utan ser Minoltas lösning som den enklaste och smidigaste.

Jo jag låter kameran numrera upp vartefter bilder görs i löpnummer (standardinställning i 300D), vilket även Minoltan kan.

Att det finns program som att ladda ned från fristående tillverkare tyder på att funktionen efterfrågas på fler håll, tyder på bister i originalprodukten.

/Roland som tycker 300D är en tillräckligt kompetent kamera.

Det fungerar bra i XP när man kör XPs programvara för överföringen till datorn. Man ser samtliga bilder på kortet och kan dessutom välja prefix i filnamnet: t.ex. Utflykt 252.jpg.

Jag låter programvaran för import av bilder tömma minneskortet (automatiskt om man så vill direkt efter att bilderna är överförda till pc:n).

Använder Photoshop Album som programvara.

Senast ändrad:
Jesper K skrev:
Hur går det där till mera i detalj...??[/B]

När jag satt i CF instickskort i den bärbara datorn sa XP till att här var det ett kort med bilder. Jag fick välja vilka bilder som jag vill föra över, välja bibliotek samt prefix i filnamnet som korten skulle döpas till. Sen fanns det en ruta att kryssa i om man ville att programmet skulle radera bilderna efter överföringen.

Hoppas det var en förklaring på rätt nivå ;-)

Gjorde nått liknande med min gamla digitalare, när jag satte i usb'n mellan kamera och dator så hittade xp kameran direkt och skapade en "virtuel" hårddisk som det gick utmärkt att dra över filerna till..

Windows XP kan ansluta till "mobila" enheter via USB-port utan att programvara installeras för respektive produkt.

För att slippa mapparna kan du ställa om överföringsmetod från Normal till PTP (Picture transfer protocol). Då får du alla bilderna i en lång radda. Detta kräver XP.

ANNONS
Götaplatsens Foto