Annons

Telezoom till 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianulander

Aktiv medlem
Hej! Vad jag förstår ställer dagens DSLR:er högre krav på gluggarna än vad 35mm filmkameror gör.

Så till saken: Jag blir mer och mer intresserad av naturfoto och kikar nu runt på olika telezoomar för att fotografera t.ex. fågel. Vad bör jag sikta på för objektiv till min 300d? Måste det röra sig nedåt 2.8 och 10.000:- på en 70-200 (eller nåt åt det hållet) eller går det att få bra resultat även med billigare prylar?

Tacksam för svar!

Mvh.

Okunnige Adrian =)

Det förmodligen bästa telezoomet till en Canon EOS är EF 70-200/4L. Det kan du hitta för en 5-6000:- begagnad, eller för 8000:- nytt på cyberphoto m.fl.

Det är ett mycket prisvärt alternativ till storebror 2.8L.

Men naturligtvis finns det fyffsade telezoomar i den billigare prisklassen. Allt beror ju på dina egna krav. Det är ju så att med ljusstarka objektiv så följer även bättre kvalité med, men det finns säkerligen objektiv som är hyffsade om man ser till att blända ned dem till f8-11. Det är det man betalar för när man köper dyrare gluggar, förmågan att kunna använda dem på full öppning utan att behöva oroa sig för kvalitén.

Till fågel räcker inte 200mm långt om du inte befinner dig i gömsle.

Sigma har ett 100-300/4 som tillsammans med en 1.4x teleconverter blir 140-420/5.6 Det är en riktigt bra glugg. Just nu finns det en sådan begagnad här bland radannonserna, men den lär nog kosta en 9000:- begagnad. Men som sagt.. Dåp är det en extremt fin glugg.

Titta vi i andra änden av skalan så hittar man flertalet olika, t.ex. Sigma, tamron och även Canon i 70-300 klassen. De kostar under 3000:-

Som Jesper nämner är 70-200 ett av Canon's bästa objektiv. 70-200 2.8 är ju en klassiker och håller mycket hög kvalitet. Ska du fotografera fågel och andra djur är dock 200 lite kort tycker jag. Jag rekommenderar 100-400 L IS som jag använt i några år och som passar perfekt till fågelfoto. Det går att hitta för runt 10 000 nytt och säkert billigare begagnat. Just IS är ett utmärkt hjälpmedel och gör objektivet ännu mer användbart.

Min personliga åsikt är att du ej köper något annat än Canon. Tro mig, det lönar sig i längden.

Lycka till

H

Guero skrev:
Jag rekommenderar 100-400 L IS som jag använt i några år och som passar perfekt till fågelfoto. Det går att hitta för runt 10 000 nytt och säkert billigare begagnat.

Jag skulle gärna vilja veta var du hittar det för 10000 nytt. Har då inte sett det billigare än runt 18-19000.

Håller dock med om att optiken är hur bra som helst.

Jag har sett ett flertal nya 100-400 IS på Ebay som har sålts av pålitliga personer. Kämnner man sig osäker så kan man ju alltid köra med escrow. Är man i USA kan man köpa den direkt på BH för just över tio.

Jag ska dit om ett par veckor. Kanske en affärside att ta orders av folk här på fotosidan och ta med hem från USA till billiga priser......?

H

Det kostar 11500:- På B&H över disk. ($=7.70)

Så, ja det går att hitta för runt 10kkr..

/Jeppe - som just fått sitt 70-200/2.8L från B&H :)

Sorry Jesper, jag tittade på BH's greymarket pris iställer för deras USA pris. Man kanske skulle köpa med sig ett par 100-400 och sälja dom i Sverige för 14000 (knappar febrilt på miniräknaren....). Fortfarande en bra deal om man bor här.

H

Tack så mycket för alla svar!

De summor ni börjar prata om är inte precis vad jag hade tänkt mig =)

10' skulle jag säga är absolut max, och då måste jag ändå spara i ett halvår.

Eftersom jag har en 300d så kanske jag med den "skenbara" brännviddsförlängningen med 60% inte riktigt behöver ett 100-400? 100-300 skulle ju i princip motsvara ett 160-480..

Den där beteckningen "L" som i 400/4L IS USM blablabla. =) Vad står den för?

Mvh. Adrian

L som i Dyrt :)
Nädå, L som i "Luxury" faktiskt. Det är Canons proffsserie med bl.a. metallkonstruktion, specialglas(dyrt), tätningar etc.

Luxury

Tack, Mats!

Luxury låter ju onekligen alltid trevligt =)

Men hur mycket är det värt? Om vi tänker två objektiv med samma brännvid, men det ena är 2.8 och det andra är 4.0L, vilket skulle du då helst köpa (förutsatt att de kostar lika mycket)?

Ett begagnat 300/4 är alltid ett bra köp om det är i fint skick.

När du får råd så kompletterar du med en begagnad 1,4x Extender (original). Borde du få tag i för ca 2500:-.

Då har du (med ett 300d) en skenbar brännvidd på antingen 480mm med bländare 4.0 eller med konvertern ett 672mm med bländare 5.6.

Det räcker långt och innebär en investering totalt under 10 papp.

Lite bökigare än en zoom naturligtvis. Men inte tyngre att bära.

L serien är själklart dyr men man ser oftast klar kvalitetsskillnad på bilderna. Andrahandsvärdet är väl även det mycket bättre. Det beror väl ganska mycket på hur petig man är med kvaliten och hållbarheten. Vi har väl alla också olika kriterier och normer för hur mycket vi har lust att spendera:=)

H

Adrian: Köp ett 70-200/4L från B&H i USA. Det kostar dig ungefär 6500:- inkl alla avgifter.

Det kan du senare komplettera med en orginalextender 1.4x och få 98-280 (eller 157-448mm på 300D).

Det är ett säkert köp.

Guero skrev:

Vi har väl alla också olika kriterier och normer för hur mycket vi har lust att spendera:=)

H

Ja, eller en mer korrekt benämning än "spendera" - investera!

Ett fint begagnat canon L-glugg faller inte nämvärt i värde. Beroende på yen-kursen kan det tom öka i värde...
Minns när Canon släppte sina 200/2.8 och 300/4 för 5000:- respektive 7000:-.
Plötsligt höjdes priset till 7000:- respektive 10000:- om inte jag minns fel.
De som köpte de tidigaste exemplaren har ïnte tappat så mycket pengar.

Ska du köpa nytt så tapper du naturligtvis en del oavsett om det är en L-glugg eller billigare varianter. Fallet i reda kronor blir ganska mycket.

Jeppe skrev:
Adrian: Köp ett 70-200/4L från B&H i USA. Det kostar dig ungefär 6500:- inkl alla avgifter.

Det kan du senare komplettera med en orginalextender 1.4x och få 98-280 (eller 157-448mm på 300D).

Det är ett säkert köp.

Har du en länk till B&H så man kan kolla lite!

Fast.............om man köper det bästa med en gång så finns det ju ingen anledning att byta, och då blir det ju inget prisfall... ;)

Hihi..

/Jeppe - som vandrat igenom Canons EF-sortiment..

www.bhphoto.com

Jeppe skrev:
Fast.............om man köper det bästa med en gång så finns det ju ingen anledning att byta?

Hihi..

/Jeppe - som vandrat igenom Canons EF-sortiment..

www.bhphoto.com

Nej, helt riktigt - om man vet vad man vill ha.
Ska man köpa fina nya gluggar gäller det att vara påläst. Så man inte springer och köper något man tror att man trivs med.
Fler faktorer än teknisk kvalitet avgör.
Ett 300/2.8 ger ju jättefina bilder.
Men orkar man släpa på denna glugg i ur o skur?
Därför rekommenderar jag oftast att köpa begagnat om man är lite osäker.

ANNONS
Götaplatsens Foto