Annons

Plåta Innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Böt bort min Eos 1d MkIV till ett 5d Mk III och testade plåta innebandy idag .. Men fasiken jag är inte helt nöjd med bilderna . Andvänder mitt 70-200 2.8 L IS II USM objektiv .. Några bra tips på inställningar tack .

Mvh Glenn
 

flossy666

Aktiv medlem
Har själv objektivet nu nämner, men provade 135 f/2 på rekommendation. Det är ruskigt skarpt, och skillnaden mot 70-200 f/2.8 IS2 blir extra tydlig på full öppning. Brännvidden är dessutom optimal för innebandy.
 

StudioG

Aktiv medlem
Har själv objektivet nu nämner, men provade 135 f/2 på rekommendation. Det är ruskigt skarpt, och skillnaden mot 70-200 f/2.8 IS2 blir extra tydlig på full öppning. Brännvidden är dessutom optimal för innebandy.
Objektivet är det inget fel på .. Det är nog bara jag som är lite trög med nya huset och inte kan alla olika inställningar ännu :) Skyller på åldern !!
 

sara_sve_swe

Aktiv medlem
Har själv objektivet nu nämner, men provade 135 f/2 på rekommendation. Det är ruskigt skarpt, och skillnaden mot 70-200 f/2.8 IS2 blir extra tydlig på full öppning. Brännvidden är dessutom optimal för innebandy.
Jag har ett Canon EF 70 - 200 f/2,8L USM som jag brukar använda när jag fotar sport. Men blev lite nyfiken på ett 135 f/2 då jag kommer att fota en hel del innebandy i höst/vinter. Jag undrar även hur det blir att fota hockey med detta objektiv ?

Gör det så stor skillnad med detta objektiv när man fotar innebandy så det är värt dom 10.000 :- objektivet kotar ?
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag har ett Canon EF 70 - 200 f/2,8L USM som jag brukar använda när jag fotar sport. Men blev lite nyfiken på ett 135 f/2 då jag kommer att fota en hel del innebandy i höst/vinter. Jag undrar även hur det blir att fota hockey med detta objektiv ?

Gör det så stor skillnad med detta objektiv när man fotar innebandy så det är värt dom 10.000 :- objektivet kotar ?
Eftersom hockeyrinken är större kan jag tänka mig att du kommer sakna både den längre räckvidden och möjligheten till zoom. Det som imponerade mest på mig med 135f/2 var skärpan vid full öppning, där mitt 70-200 f/2.8 is2 brister lite, och trivs bäst från f/3,5-4 och upp. Jag skulle prova att hyra ett och testa en match, men som sagt. Möjligen en smula för kort och oflexibelt för hockey. Optimalt på crop för innebandy.
 
http://www.ibfbluefox.fi/index.php?option=com_phocagallery&view=categories&Itemid=148

Hoppas denna länk fungerar .. Här kan ni se lite innebandy foton jag plåtat . Dom nyaste är tagna med Eos 5D mk III huset !!
Sjyssta innebandybilder, Glenn! Ser ju bra ut vad gäller skärpan!!! Skärpedjupet är ju inte så stort (2.8?) men skärpan ser ju bra ut där den sitter!

Kör själv med Nikons 70 - 200mm 2.8 VRII, och det är, precis som Canons 70-200, ett ypperligt objektivt för innebandy. Du hittar den senaste bildskörden här http://www.landskronafoto.se/Falcons/Falcons2012/Falcons-Herrar/120928-FHvsMalmhaug-exp/index.html

/Ulf
 

StudioG

Aktiv medlem
Sjyssta innebandybilder, Glenn! Ser ju bra ut vad gäller skärpan!!! Skärpedjupet är ju inte så stort (2.8?) men skärpan ser ju bra ut där den sitter!

Kör själv med Nikons 70 - 200mm 2.8 VRII, och det är, precis som Canons 70-200, ett ypperligt objektivt för innebandy. Du hittar den senaste bildskörden här http://www.landskronafoto.se/Falcons/Falcons2012/Falcons-Herrar/120928-FHvsMalmhaug-exp/index.html

/Ulf
Tackar .. Jo jag kör 2,8 och ibland 3.2 !! Eos 1D mk IV som jag hade tidigare var ju 1,3 men nu med FF så fick man ju lite mera vidvinkel vilket jag är glad över !! Innebandy är en snabb och kul sport att plåta ..

Kör hårt och leverera flera snygga bilder .
 

sara_sve_swe

Aktiv medlem
http://www.ibfbluefox.fi/index.php?option=com_phocagallery&view=categories&Itemid=148

Hoppas denna länk fungerar .. Här kan ni se lite innebandy foton jag plåtat . Dom nyaste är tagna med Eos 5D mk III huset !!
Grymt fina bilder,
Vad har du för inställningar och hur gör du med vitbalansen .
Vad jag såg hade du inga bilder där golvet är mörkgrönt, fotar ofta i hallar med mörkgröna golv.
Dom bilderna bli mindre bra.

Det skulle vara kul att se några bilder tagna med 135/ f2. Någon som har fotat innebandy med 135/f2 ?
 

StudioG

Aktiv medlem
Grymt fina bilder,
Vad har du för inställningar och hur gör du med vitbalansen .
Vad jag såg hade du inga bilder där golvet är mörkgrönt, fotar ofta i hallar med mörkgröna golv.
Dom bilderna bli mindre bra.

Det skulle vara kul att se några bilder tagna med 135/ f2. Någon som har fotat innebandy med 135/f2 ?
Det lag jag plåtar åt spelar ju på ett golv som går i blått.
Jag kör på Auto vitbalans .. ISO 1250 - 1600 M 500/2,8 eller 3.2
 
Jo - de gröna golven är inte roliga. Med Lightroom så kan jag bli av med de värsta gröna reflexerna i ansikten, men helt perfekt blir det inte. Möjlighet finns ju att justera mer i detalj, men det tar för lång tid, tycker jag.

Tidigare mekade jag in en vitbalans manuellt på D700:an, men D4:an hanterar auto-balansen betydligt bättre, så jag kör normalt med auto nu för tiden.
 

StudioG

Aktiv medlem
Gör du några efterbehandlingar ?
Plåtar ju allt i RAW så ja konverterar dom i DPP där jag i vissa fall kör upp ljuset lite och skärpan
Men annars tycker jag inte alls om att jobba i Photoshop .. Beror väl på att jag är skitdålig på det :)
Jag iofs så beskär jag dom och spara dom för web !!
 
Jag menade att jag ofta fotar i hallar med mörkgrönt golv och jag tycker att det är svårt att få dessa bilder bra.

Gör du några efterbehandlingar ?
Jag kan rekommendera Adobe Lightroom. Jag fixar till vitbalans, färgmättnad, skärper upp vad gäller ett foto. Sedan kopierar jag och klistrar in inställningarna på alla andra foton i serien. Sedan återstår bara att beskära. Jädrans effektivt.

Här har du ett album med foton tagan i Kirsebergshallen i Malmö, som har ett otäckt grönt golv. Jag fläskade på rätt bra med färgmättnad för att få lite "sting" i de bilderna. http://www.landskronafoto.se/Falcons/Falcons2012/Falcons-Damer/120823-FDtmvsMFBC/index.html

/Ulf
 

sara_sve_swe

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Adobe Lightroom. Jag fixar till vitbalans, färgmättnad, skärper upp vad gäller ett foto. Sedan kopierar jag och klistrar in inställningarna på alla andra foton i serien. Sedan återstår bara att beskära. Jädrans effektivt.

Här har du ett album med foton tagan i Kirsebergshallen i Malmö, som har ett otäckt grönt golv. Jag fläskade på rätt bra med färgmättnad för att få lite "sting" i de bilderna. http://www.landskronafoto.se/Falcons/Falcons2012/Falcons-Damer/120823-FDtmvsMFBC/index.html

/Ulf
Fina bilder.
Hur gör du för att skärpa upp bilderna i lightroom ?
Jag skärper bara bilderna när jag exporterar dom för webb
Lägger du på svärta etc.. .
 
ANNONS