Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawtherapee

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasuser

Aktiv medlem
Hej

För första gången har jag en kamera (Panasonic GX1) med möjlighet till råformat.
Tänkte testa att använda Rawtherapee för detta och läste på deras hemsida om minnes hanteringen och önskvärt antal GB.
Jag har 3 GB minne i min Windows Vista 32-bit - hur stor är risken att det blir problem/väldigt segt?
Bör jag se upp med något annat än det som nämns på deras hemsida?
Kan jag ställa till något om jag följer deras instruktion för att maxa minneskapaciteten?

M.a.o. lite erfarenheter från er andra.

//Thomas
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag kör med betydligt mindre minne än så, 2GB, och en gammal dator, P4, och de två saker som är något sega är uppdatering av histogrammen med ny inläsning av bilden, och att passa bilden vidare till gimp. Jag tycker att den ändå är smidig och ganska lättjobbad, men det är så klart bättre ju kvickare burk man har. Den klagar inte på minnesbrist i alla fall.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Blev lite fundersam när jag läste varningarna och det här med maximizing memory efficiency och tyckte det började verka tungt att köra med min dator.

Tack för kursen! Allt som underlättar för att komma igång uppskattas.
Nu är det bara tråkigt att jag inte är hemma den här helgen....
 

Smw

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Blev lite fundersam när jag läste varningarna och det här med maximizing memory efficiency och tyckte det började verka tungt att köra med min dator.

Tack för kursen! Allt som underlättar för att komma igång uppskattas.
Nu är det bara tråkigt att jag inte är hemma den här helgen....
Hej !

RT är trevligt, men är rätt så krachbenäget,
minnesvarningarna mm tillkom efter nån version,
kommer inte ihåg vilken för att minimera detta.

Får man inte problemet så är det bara att köra på.

Jo, det har även blivit segt, det gäller nog även övriga,
DPP är nu påtagligt segare än tidigare, iofs å kan det
mera, klen tröst när man väntar.

Vad värre är så verkar RT inte hänga med i upplösning,
testade för ca två mån sedan och då var
DPP, Captureone6, DXO i någorlunda likvärdiga men
rt efter, detta gjordes med Ca 40D och 70-200 4LIS,
så andra kombinationer kanske ger annat resultat.

//MW
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Om det blir så att jag går över till enbart RAW så kommer jag testa med andra också.
Tyckte RT lät bra att börja med - gratis nerladdning och trots allt rätt så bra omdömen.
Ska försöka justera JPG i kameran och blir kanske nöjd med det till det mesta. Tycker bilderna blir lite bleka och intetsägande med standardinställningen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej !

RT är trevligt, men är rätt så krachbenäget,
minnesvarningarna mm tillkom efter nån version,
kommer inte ihåg vilken för att minimera detta.

Får man inte problemet så är det bara att köra på.

Jo, det har även blivit segt, det gäller nog även övriga,
DPP är nu påtagligt segare än tidigare, iofs å kan det
mera, klen tröst när man väntar.

Vad värre är så verkar RT inte hänga med i upplösning,
testade för ca två mån sedan och då var
DPP, Captureone6, DXO i någorlunda likvärdiga men
rt efter, detta gjordes med Ca 40D och 70-200 4LIS,
så andra kombinationer kanske ger annat resultat.

//MW
Hur testade du och vilka demosaicinginställningar körde du med?
Håller med om krascher, men senaste versionen, 4.0.9.138 har varit svår att krascha. Den nya brusreduceringen som är fantastisk fungerar dock inte som den ska ännu. Har man den igång samtidigt som RL-dekonvulotion kommer minnet ätas upp tills datorn brakar ihop. Man använder Oskarp mask istället för RL-dekonvulotion under tiden för att lösa problemet. Den ger även ett svart rutnät och den ska heller inte användas till JPG. Enbart Raw. Men men, det jobbas på en lösning och 4.0.9.138 är trots allt en betaversion.

Vill man snabba upp RawTherapee under arbetsflödet kan man sätta demosaicinginställningen till Fast för att precis innan man framkallar bilden dra över den till Amaze eller någon av de andra. Har man 100 bilder som ska processas går man och köper en kaka och kokar en kopp kaffe.

Om det blir så att jag går över till enbart RAW så kommer jag testa med andra också.
Tyckte RT lät bra att börja med - gratis nerladdning och trots allt rätt så bra omdömen.
Ska försöka justera JPG i kameran och blir kanske nöjd med det till det mesta. Tycker bilderna blir lite bleka och intetsägande med standardinställningen.
RawTherapee fungerar utmärkt att justera JPG med osså. Kom bara ihåg att du inte ska skärpa upp en bild i RawTherapee och storleksförändra den i samma process. Storleksförändra först till TIFF, därefter lägg på skärpa.
Gör man på det sättet kan man till en bra skärpa, så som min bild här. Den är bearbetad i RawTherapee, Gimp och därefter RawTherapee igen. P.g.a. att brusreduceringen i betaversionen av RawTherapee är utslagen kunde jag inte riktigt ta bort bruset i håret, men det är ändå bara fotografer som ser det.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Jag tittade igenom mitt lilla test och konstaterade att skillnaderna inte
var så stora som jag hade för mej, framförallt så var det mindre
vita "sjärnor" i nätet, kanske förbättrat sen tidigare, här RT 4.0.9.50.

Inget större jobb har lagts på att få samma ljus och kontrast, bara
lite hjälplígt, jag tycker jag idisslat de här bilderna nu, så känns de igen,
så är det väl så, rätt bra som test,
en stolt paddlare, svarta ytor som ska ha detaljer, vita ytor, hudton, små
detaljer ( sömmar , märke), några som gärna ger moare ( rutnätet ).
En del brus.
Canon 40D 70-200 4LIS Iso400.

//MW
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Hej !

Jag tittade igenom mitt lilla test och konstaterade att skillnaderna inte
var så stora som jag hade för mej, framförallt så var det mindre
vita "sjärnor" i nätet, kanske förbättrat sen tidigare, här RT 4.0.9.50.

Inget större jobb har lagts på att få samma ljus och kontrast, bara
lite hjälplígt, jag tycker jag idisslat de här bilderna nu, så känns de igen,
så är det väl så, rätt bra som test,
en stolt paddlare, svarta ytor som ska ha detaljer, vita ytor, hudton, små
detaljer ( sömmar , märke), några som gärna ger moare ( rutnätet ).
En del brus.
Canon 40D 70-200 4LIS Iso400.

//MW
Den profil som följde med råfilen du skickade tyckte jag det fanns en del att förbättra på i DPP. T.ex. att använda oskarp mask för att skärpa istället för Sharpness. Att lågdagern stod på max gör dessutom att skärpan på märket på bröstet blir diffust.
 
ANNONS