Annons

Facebook och äganderätten

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Tror inte att jag är den enda här som har ett och annat fotoalbum uppe på facebook? Iallafall så blev jag lite ställd häromdan, då en kompis menade på att allt (foton och texter inkl.) som man lägger upp på facebook, automatiskt "tillhör facebook". Dvs att dom skulle ha rätt att göra i princip vad dom vill med dina och mina bilder. Har tänkt att sätta mej ner och läsa avtalsvillkoren lite närmare nu, för det lät ju inte särskilt bra alls... Men är det någon här som har bättre koll än jag, redan nu?

MVH/ mb
 

hastfotografen

Avslutat medlemskap
Finns väl en anledning till att just Facebook implementerat infinite scroll på sina sidor så man typ inte kommer åt användarvillkoren..

men här saxat från dem;

Dela med dig av innehåll och uppgifter

Du äger allt innehåll och alla uppgifter som du publicerar på Facebook och du kan reglera hur det ska delas med hjälp av dina sekretess- och applikationsinställningar. Dessutom gäller följande:
För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag hittade detta på nätet, gällande Facebook och ett försök att skydda sig och sina bilder:

"Warning -any person and/or institution and/or Agent and/or Agency of any governmental structure including but not limited to the United States Federal Government also using or monitoring/using this website or any of its associated websites, you do NOT have my permission to utilize any of my profile information nor any of the content contained herein including, but not limited to my photos, and/or the comments made about my photos or any other "picture" art posted on my profile. You are hereby notified that you are strictly prohibited from disclosing, copying, distributing, disseminating, or taking any other action against me with regard to this profile and the contents herein. The foregoing prohibitions also apply to your employee, agent, student or any personnel under your direction or control the contents of this profile are private and legally privileged and confidential information, and the violation of my personal privacy is punishable by law. UCC 1-103 1-308 ALL RIGHTS RESERVED WITHOUT PREJUDICE"

Please feel free to copy and use this post.

For those of you who do not understand the reasoning behind this posting, Facebook is now a publicly traded entity. Unless you state otherwise, anyone can infringe on your right to privacy once you post to this site. It is recommended that you and other members post a similar notice as this, or you may copy and paste this version. If you do not post such a statement once, then you are indirectly allowing public use of items such as your photos and the information contained in your status update
 

Canalog

Aktiv medlem
Upphovsrätt mm bilder på nätet

Delcitat av din text:du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens).[/B] Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.[/I]
Jag är själv mkt försiktig med att publicera mina bilder på nätet - med undantag av Fotosidan här, som jag tror att jag kan lita på. Det finns ju många andra sajter som gärna gratis tar emot bilder (t ex läsarbilder SVT Väder), och det gäller ju all kunna läsa och förstå dom finstilta villkoren som att man begriper konsekvenserna - svårt tycker t.o.m jag som iofs har en akademisk bakgrund dvs pol mag. med bl a "juridisk översiktskurs 20 p i botten).

Vad innebär SVT:s villkor nedan rent praktiskt om jag godkänner detta?

"Tänk på att när du skickar oss bilden upplåter du den för en icke-exklusiv rätt för SVT att fritt använda bilden i SVT:s verksamhet samt framställa exemplar av bilden".

Dom (SVT) får alltså visa, använda och kopiera bilden som dom vill, som jag tolkar det.
Får dom också sälja den och tjäna pengar på den ? Jag har väl fortfarande upphovsrätten och kan sälja den själv till nån annan intressent?
Dom (SVT) måste väl uppge fotografens namn (mitt alltså) när dom visar den på TV ( = "byline"??)

Detta var bara några frågor - vore mkt tacksam för svar!
mvh
/B
 

hastfotografen

Avslutat medlemskap
Jag är själv mkt försiktig med att publicera mina bilder på nätet - med undantag av Fotosidan här, som jag tror att jag kan lita på. Det finns ju många andra sajter som gärna gratis tar emot bilder (t ex läsarbilder SVT Väder), och det gäller ju all kunna läsa och förstå dom finstilta villkoren som att man begriper konsekvenserna - svårt tycker t.o.m jag som iofs har en akademisk bakgrund dvs pol mag. med bl a "juridisk översiktskurs 20 p i botten).

Vad innebär SVT:s villkor nedan rent praktiskt om jag godkänner detta?

"Tänk på att när du skickar oss bilden upplåter du den för en icke-exklusiv rätt för SVT att fritt använda bilden i SVT:s verksamhet samt framställa exemplar av bilden".

Dom (SVT) får alltså visa, använda och kopiera bilden som dom vill, som jag tolkar det.
Får dom också sälja den och tjäna pengar på den ? Jag har väl fortfarande upphovsrätten och kan sälja den själv till nån annan intressent?
Dom (SVT) måste väl uppge fotografens namn (mitt alltså) när dom visar den på TV ( = "byline"??)

Detta var bara några frågor - vore mkt tacksam för svar!
mvh
/B
Icke exklusiv - innebär att du fortfarande kan sälja den vidare. Avtal om exklusivitet tecknas väldigt sällan i min nisch och där jag bor (inte i Sverige)

De får inte sälja den vidare men kan använda den i stort sett fritt.

Sverige är lite som ett svart hål vad gäller bilder. Mitt generella råd är att alla hjälps åt och inte skickar in bilder på sådana här villkor och inte heller går med på gratisfoto till press och media.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
För att återgå till facebook..

Om man tänker lite logiskt.. vad gör vi på facebook dalgigen? -Jo vi delar!

vad delar vi? -Jo andra människors alster ( i form av bilder, texter, filmklipp) som dom alltså har upphovsrätt på.

Hur delar vi? -Såklart med hjälp av tjänsten, maskinen, apparaten, företaget som kallas facebook..

Om någon/något ska dela med sig av ditt upphovsrättsskyddade material, vad behövs då? -Jo, din tillåtelse.

Alltså; om vi INTE ger maskinen rättigheten att visa våra bilder och texter på andras datorer, så hade vi inte kunnat se varandras profilbilder, se statusar, se vad någon gillat, se vad någon delat, se kommentarer osv osv osv.

Så nej, facebook är inget läskigt företag som snor dina bilder och använder dom överallt.. och inga andra företag kommer att sno dina bilder som du laddar upp på facebook.
 

Canalog

Aktiv medlem
Publiceringsvillkor i media

Mitt generella råd är att alla hjälps åt och inte skickar in bilder på sådana här villkor och inte heller går med på gratisfoto till press och media.
Hej Hanna och tack för ditt svar!
Jag tycker också att ditt förslag på "policy" för oss fotografer är mycket bra - jag kommer att göra så iaf!!
mvh
/B
 

anaticula

Aktiv medlem
Det som brukar missas, så snart diskussionen uppkommer är delen som jag fetmarkerat nedan:

För innehåll som skyddas av immateriella rättigheter, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar:
Säger dina inställningar att du delar en bild med dina vänner, eller vänners vänner, så har facebook helt enkelt inte rätten att publicera dem till någon annan. Om du inte ger en applikation rätten att se dina foton, får inte facebook låta applikationen titta på dem.

Ingenstans står det att facebook får sälja dina bilder till någon tredje part som man inte redan gett tillstånd att se bilderna.

Vad gäller :

Jag hittade detta på nätet, gällande Facebook och ett försök att skydda sig och sina bilder:

"Warning .... UCC 1-103 1-308 ALL RIGHTS RESERVED WITHOUT PREJUDICE"
Så står det lite på http://www.snopes.com/computer/facebook/privacy.asp

Nu kan jag ha lite fel, men UCC trodde jag även var mer eller mindre utdaterad i och med Bernkonventionen.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jaha, där ser man.
Man skall inte lita på allting man hittar på webben.

Bryr mig inte särskilt mycket, dock - sysslar inte med Facebook.
 
ANNONS