Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar man bilder med solen i bakgrunden?

Produkter
(logga in för att koppla)

lidisthlm

Aktiv medlem
Hej!

Jag har Canon 600d och en 50mm1,4 objektiv. Jag har flera gånger försökt ta en bild med solen i bakgrunden (så som på bilderna här nedanför), men det funkar inte. Bilderna blir för grå/vita. Vad ska ha för inställning för att det ska fungera? Behöver jag redigera blderna för att få bort den grå-vita tonen på bilden? Eller behöver jag ett annat objektiv.

sunlight.jpg

sunlight4.jpg

sunlight2.jpg

sunlight3.jpg
 

alf109

Aktiv medlem
Jag tycker att Canons 50/1,4 har ganska bra motljusegenskaper. Men om du har ett uv-filter på så skruva av det först. sedan kommer du få jobba en del i efterbehandlingen oavsett vilket objektiv du kör med.
 

Minita

Aktiv medlem
1. Använd blixt. Blir lite andra "egenskaper" på bilden men du kommer att få bort slöjan om blixten är tillräckligt stark.
2. Precis som Alf säger, så ställer även de flesta UV-filtren till det när det blir dessa extrema ljussituationerna.
 

Fotomange

Aktiv medlem
De bästa bilerna du ser är till 99% redigerade. Och prova olika bländare / objektiv / solhöjd. Förhållanden ändras hela tiden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
O jag som tycker att resultaten du visar är fantastiskt fina.
Vilken härlig sommarkänsla i bilderna i vårt nuvarande höstrusk.
 

Hunchbackman

Avslutat medlemskap
1. Använd blixt. Blir lite andra "egenskaper" på bilden men du kommer att få bort slöjan om blixten är tillräckligt stark.
2. Precis som Alf säger, så ställer även de flesta UV-filtren till det när det blir dessa extrema ljussituationerna.
3. Reflexskärmar är också något som man kan använda sig av för att ljusa upp den mörka skuggsidan.
 

noyfb

Aktiv medlem
Ingen som har nämnt motljusskydd eller att försöka blockera solen med handen eller en hatt (som något proffs visade någonstans på Internet).
 

iblis

Aktiv medlem
Ingen som har nämnt motljusskydd eller att försöka blockera solen med handen eller en hatt (som något proffs visade någonstans på Internet).
när du blockerar solen så får du inte motljuset som exempelbilderna visar.. då försvinner hela poängen med det ts önskade.

OT: Jag rekommenderar reflexskärm eller blixt, alternativt att du tänker dig att när du fotograferar mot solen så ska du "skära" av halva solen med objektivet genom att vinkla kameran.. på så sätt får du fortfarande med motljuset men du minskar mängden och mer ljus på motivet träder fram.
generella slutartider jag använder är 1/320 2,8f iso 100-200 vid motljus. brukar fungera bra, med lite justeringar beroende på vilken färg motivet har. (vid solnedgång)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ingen som har nämnt motljusskydd eller att försöka blockera solen med handen eller en hatt (som något proffs visade någonstans på Internet).
Motljusskydd och blockering av solen hjälper föga vare sig man vill ha motljusreflexer eller inte.
De skyddar enbart mot sidoljus.
Blockar du solen i direkt motljus med handen så ssyns ju handen och dessutom ville ju TS ha effekten, inte tabort.

/stefan
 

Kijana

Aktiv medlem
Det är så han/hon "försöker" göra.
Det framgår ju att trådstartaren vill förbättra sina bilder. Men annars håller jag med Erik, tycker det är fina bilder redan i detta skick.

För att återgå till ursprungsfrågan så funkar det väl om du exponerar något mer efter himlen och försöker lätta upp skuggsidan på något sätt, med reflexskärmar som föreslaget.
Solen är det ju svårt att balansera mot när den lyser som mest.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det framgår ju att trådstartaren vill förbättra sina bilder. Men annars håller jag med Erik, tycker det är fina bilder redan i detta skick.

För att återgå till ursprungsfrågan så funkar det väl om du exponerar något mer efter himlen och försöker lätta upp skuggsidan på något sätt, med reflexskärmar som föreslaget.
Solen är det ju svårt att balansera mot när den lyser som mest.
Ni har nog missuppfattat. Så som jag läser hennes inlägg är det inte hennes bilder utan exempelbilder för at tillustrera vad hon vill uppnå.
Det hon beskriver som är hennes problem är det klassiska på hur bildern "förstörs" ifall man gör fel. Ex så vattnas färgerna ut och man få ett dis över hela bilden.

Svaret är att få med så lite av solen som möjligt eftersom solens styrka och egenskaper ändå kommer framträda på bilden. Göm solen så endast en liten del av solens strålar kommer fram och använd blixten för att lätta upp modellen.

/Stefan
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Jag trodde också först att bilderna var från lidisthlm.

Men vilket fall som helst så underlättar det nog om du lägger in lite bilder på det som blivit "fel", så att andra duktiga forumbesökare kan hjälpa dig se vad som kan göras bättre.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En sak somhjälper till att få det som man vill ha det i det här fallet är att välja "rätt" optik.
ex:
Nikons gamla standardzoom 35-70/3,5-x blir kontrastfullt o fint i motljus.
Nikons gamla stridsvagn 35-70/2,8 blir mer mjuk i kontrasterna i motljus, som bilderna visar. O egentligen är optiken sämre på motljus, framförallt vid 2,8.
 
ANNONS