Annons

För bra för att vara sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Om det är någon som känner för att bli lurad på lite pengar har ni världens chans

här på tradera

Inget reservationspris, leverans från Malaga i Spanien och 0 i feedback, känns förtroendeingivande eller :)

Såg den också..verkar lovande!Jag funderade nästan på att skicka ett mail men det känns inte ens värt ansträngningen.Finns det någon funktion för attt anmäla misstänkt bedrägeri på Tradera?

Men startpriset har väl inte något med att göra om den är fake eller inte?

Jag ser ofta auktioner på eBay och tradera som börjar väldigt lågt. Jag vet inte hur det är på tradera, men på eBay får man betala en fast avgift beroende på vad utropspriset är och det vill man kanske hålla nere, plus att man vet att man kommer ändå få ett högt slutpris på auktionen.

Jag själv sålde en storformatslins på eBay och började på $1 och fick sen $305 för den.

/ Marcus

Startpriset i kombination med att säljaren inte finns i Sverige och har 0 i feedback får i alla fall mina varningklockar att ringa. Jag kan ha fel, men skulle inte skicka pengar till säljaren i förskott.
En kamera som kostar 47 495 kr i butik behöver man inte lägga ut med startpris 1 krona, ingen reservation och 4 dagars annonstid.

Mail till [email protected]:

"Hello,
I am intresested in the camera, i am thinking of laying a bid on 15.000.
Could i get it from u then and skip tradera?
That is the main question, it would be gold worth.

MVH Daniel"

jag bjöd honom nyss 20kkr :)
Och hämtar på plats.

nää, skojar bara, men om du får svar så erbjud dig att hämta o betala kontant vid avhämtningen, det brukar få skummisarna att backa.

"Hi,
If you want to buy now the Nikon D1X please email me with your offer in Euro or USD because I'm from Spain and I don't know the currency.
I wait your answer.
Thank you
"

Går man in på länken så är auktionen avslutad och beskrivningen är bara ett a. Är det fel hos mig eller har de avslöjat bedragaren?

Vad snabb du var Christer...

/ Marcus

Jag fick mail från säljaren, jag överlåter gärna min plats i kön :)

8<--------------------------------------

Hi,
I live in Malaga, Spain and I have a Photo & Electronics store.
If you want to make this deal you will pay just 50% of the price before and you will send me the rest of money only after you will have the Nikon D1X. I will use for shipping UPS or DHL.
I wait your answer.
Thanks

8<----------------------------------------

Det finns förhållandevis få skojare på Tradera, det är helt klart.

Men som någon säger ovan. Erbjud att träffa köparen för kontant betalning och samtidigt leverans. Det är brukar direkt sålla bort tveksamma säljare! Har hänt några gånger att jag inte ens fått svar när jag mailat frågor, eller förslagit personligt möte!

Enda fotosakerna jag köpt på Tradera är ett beg Konicahus. Jag träffade säljaren och betalade kontant. Funkade perfekt. Inte så mycket pengar, men huset var i bättre skick än mitt gamla välanvända.

Svårigheten är ju oftast att mycket äldre fotosaker sälja av okunniga försäljare som övertagit sakerna i ett dödsbo eller liknande. Då är det smidigt att kunna se sakerna och bedöma skick.

Jag ska antagligen till Södra Spanien under vintern, man skulle kanske besöka hans butik o göra några fynd.

Jag kan ta upp beställningar om ni vill.
sätt in 10kkr på mitt konto innan jag åker så ordnar det sig.

OBS, skojar bara! Anmäl mig inte, snälla.

"Hi Daniel,
Ok, I'm agree with your price and I'm ready to procede with this deal.
I will arrange the shipping with insurance for the package by UPS or DHL and I need your full name and address.
Email me back.
Thanks,
Claudiu"

Denna veckas scam

Är det en ny trend att det dyker upp suspekta annonser med kort bäst före datum på helgerna hos Tradera?
Föregående veckas var som sagt oseriös och här är ett par till som jag skulle passa på.

http://www.tradera.com/auction/aid_3534117
http://www.tradera.com/auction/aid_3534113
http://www.tradera.com/auction/aid_3532413

Vem vet, det kanske är ok, men en utländsk säljare utan några referenser, en auktion med deadline innan någon på Tradera hinner titta på annonsen och otroliga priser, nja...

Senast ändrad:
Re: Denna veckas scam

"Hi,
Sorry but before you will pick up the Nikon I need to send me a account of at least 50% of money by Western Union money transfer.
Email me with the confirmation of the first payment.
Regards"

HAHA ,)

ANNONS