Annons

Canon 9900F och Epson 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
En fråga:
Hur fungerar inscanningen av 6x6 neg/dia med dessa scannrar? Behöver man klippa sönder negen eller kan dom vara i remsor om flera stycken exponeringar? Kan man scanna 6x6 dia i ramar eller får man ta dem ur ramen?
Har letat lite på nätet men inte funnit några exakta uppgifter om detta. någon som vet?

Jo, 6x6 kan scannas utan klipp. Min 3200 har en filmhållare som fixerar en filmremsa och en "lucka" som man scannar genom. "Luckan" är anpassad för 9x6 och inkräktar lite på två sidor av rutan. Man får inte med hela rutan således:(. Har inte scannat dia ännu men min gissning är att det borde vara OK att scanna genom att lägga diat monterat på glaset. Denna typ av scanner tycks ha ett bra skärpedjup men ett optimalt avstånd till glaset finns, påstås det.

Hej,

Står i begrepp att köpa en flatbäddsscanner och funderar just på dessa två modeller...Ska scanna mest dia 6x7 (Velvia).

Vad är skillnaden mellan dem? Och vilken ska jag välja?

/Stefan

Köp ingen förän du läst den kommande testen

på nya Epson 4870!
http://www.photo-i.co.uk/

Skälv har jag en 3200 som jag är nöjd med.
Men den går dock ändå inte att jämföra med en billig filmscanner för 35mm i skärpa.
3200 har ingen digital repborttagning
vilket 4870 kommer att ha!

S/

Re: Köp ingen förän du läst den kommande testen

greggan skrev:
på nya Epson 4870!
http://www.photo-i.co.uk/

Skälv har jag en 3200 som jag är nöjd med.
Men den går dock ändå inte att jämföra med en billig filmscanner för 35mm i skärpa.
3200 har ingen digital repborttagning
vilket 4870 kommer att ha!

S/
Jo, visserligen...sen är det väl så att det kvittar ju hur länge man väntar för det kommer ju alltid en modell senare som är bättre...:) En lokal fotohandlare har scannat mina dior nu med en Epson 3200 och för att endast publiceras på webben så duger det ju. Den ligger också på ett bra pris: 4000:-

Verkar, efter att ha läst några tester, som om Epsonen nog är snäppet bättre...

//Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto