Annons

Prisvärd vidvinkel för en DSLR med "1,6X brännviddsförlängning" passande Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Hej!

Så var det dags att komplettera sin utrustning igen då med ett vidvinkelobjektiv passande en Canon D30.

Efter inköp av digitalkamera och objektiv med ett brännviddsarbetsområde på sammanlagt 90-200 mm(144-320) börjar suget efter en rejäl vidvinkel bli närmast outhärdligt! :) Var man än fotar dyker nya motiv upp som är omöjliga att fånga med nuvarande utrustning...

Jag söker därför rekommendationer kring prisvärda lösningar. Både fasta och zoom-varianter är av intresse. Om det finns möjlighet att kombinera en fast med en vidvinkelkonverter går det också bra. Cosina, Sigma, Canon osv. spelar alltså ingen roll. Bara det är hög kvalitet/krona och med vettig vidvinkel trots "1,6X förlängningen. Jag har precis sonderat terrängen en del och det verkar bli en dyr affär. :)

Vilket är ditt #1 tips och varför?

Hälsningar,
Daniel Aurell

Tokina AT-X PRO AF 17/3,5. Jag har föregångaren (som inte hette PRO) och är nöjd med den. Jag vet inte vad det är för skillnad på dom men den senare är nog inte sämre än min.

Vill du ha en riktigt billig zoom kanske Soligors 19-35 kan vara aktuell. Skramlig och plastig men ger riktigt bra bilder för pengarna.

Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG är en helt ny vidvinkelzoom för digitala kameror.

divander skrev:
Tokina AT-X PRO AF 17/3,5. Jag har föregångaren (som inte hette PRO) och är nöjd med den. Jag vet inte vad det är för skillnad på dom men den senare är nog inte sämre än min.

Den senare modellen (PRO) är klart skarpare och ger mindre kromatisk abberation.

ANNONS
Götaplatsens Foto