Annons

Foto resa till Runde Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

MrNikon

Medlem
Hej. Är det någon som funderar på att besöka detta fågel paradis inkommande säsong? Skulle vara kul om man kunde gå ihop ett par stycken och sticka iväg. Tar gärna emot tips om någon varit där, var man kan bo till en hyfsad peng. Alla tips mottages med tacksamhet. Fast helst vill jag ha konkreta förslag av folk som själva tänkt åka,
Mvh Conny
 

blixten97

Aktiv medlem
Hej. Är det någon som funderar på att besöka detta fågel paradis inkommande säsong? Skulle vara kul om man kunde gå ihop ett par stycken och sticka iväg. Tar gärna emot tips om någon varit där, var man kan bo till en hyfsad peng. Alla tips mottages med tacksamhet. Fast helst vill jag ha konkreta förslag av folk som själva tänkt åka,
Mvh Conny
Hej Conny! Jag var på Runde under tre dagar förra året, ni/du kommer inte bli missnöjda med resan. Det kan vara bra att åka iväg minst 4 dagar om man vill vara lite säkrare på att få en solig dag, för det kan vara ganska mulet där. Jag bodde vid ett hotell/vandrarhem som ligger på Runde, bra och nära till fåglarna. Finns också en camping som ligger ännu närmare och är troligtvis billigare också. Sök på Google så får du upp de olika sajterna för respektive ställe. Några tips för plåtandet är att gå dit på kvällen om man vill få bilder på lunnefåglarna, det kanske du vet redan. För under dagarna är de ute och fiskar på havet. Lunnefåglarna kan man komma väldigt nära, med det vill jag säga att ett ljusstarkt 200mm eller 300mm är att föredra framför ett 500mm som snarare blir klumpigt skulle jag tro. På vägen till lunnefåglarna så kan det vara värt att stanna och fota eller skåda storlabbarna som ses från stigen, men tänk på att inte gå för nära, därför de kan bli aggressiva! ;) På dagarna kan man passa på att gå promenader längs ön eller varför inte stanna vid fyren och spana på havssulor, tretåiga måsar när de drar ut till havs, här kan man också ha störst chans för bilder på havsörn. Om det inte blir allt för blåsigt går det båtar runt ön då man får se fåglarna riktigt nära, när jag åkte ut så var båten bara några meter från toppskarvar, tretåiga måsar osv. Vid hamnen där båten går ifrån fanns gått om strandskator som ställde upp på fotografering och några gravänder, även där kan man ha tur och se havsörnar. På vägen dit om man tar sig med bil kan det vara värt att stanna och titta på det vackra bergslandskapet. Hoppas det här var lite till nytta! :)

Några av bilderna från min resa har jag lagt upp på min hemsida, http://www.edwinphoto.se/runde.html

Mvh Edwin
 

MrNikon

Medlem
Tack för snabbt svar

jag skall kolla in din bilder och googla och se vad jag hittar för lämplig lösning.
Mvh Conny
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Vilken är bästa årstid för fågelfoto i Runde ? Då menar jag både vad gäller fågeltillgången, väder samt minsta möjliga mängden turister.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Vi var där runt midsommar. Otroliga mängder fågel. Tur med vädret hade vi också. Men visst... det var rätt mycket folk. Jag är tämligen säker på att antalet fåglar samvarierar med antalet turister. Eller kanske tvärtom ;)

Blogginlägg
 

Emil-G

Aktiv medlem
Vilken är bästa årstid för fågelfoto i Runde ? Då menar jag både vad gäller fågeltillgången, väder samt minsta möjliga mängden turister.
Runt midsommar skulle jag tro men då har ungarna inte kläckts än så det blir inga bilder på fåglar med näbben full med fisk (vilket är väldigt ovanligt ändå, pga brist på fisken).

Fåglarna börjar häcka i slutet av maj/ början av juni, ungarna kläcks i juli och blir flygga i augusti.

Jag var där veckan efter midsommar 2009 och då började turisterna dyka upp på allvar. En vecka hade varit bättre fågelmässigt men då hade det nog varit mycket mer folk också. Just 2009 var det ont om fågel men det var ändå en oförglömlig upplevelse att sitta 50 cm från en lunne och plåta dem med vidvinkel!
 

MrNikon

Medlem
Finns det hopp om en resa?

Verkar trots allt finnas ett visst intresse och en hel del kunska om Runde på detta forum. Min förhoppning är att lyckas samla 3-4 fotografer och planera en resa. Kanske samåka och sprar en slant samtidigt som man får nya vänner och ett mine för livet. En resa någon gång i början av juni vorre guld och skulla vara en kanon start på foto sommaren.
 

MrNikon

Medlem
Jo det var min första tanke men..

ser ju inte allt för lovande ut när man kollar in siten! Har lite svårt att ta ledigt på kort varsel så därför vill jag kunna planera i god tid förre. Men låter som ett bra upplägg.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det är en bra bit att köra på norska vägar, nästan oavsett var man kommer från. Att köra från Stockholm eller Göteborg till Runde tar 11-13h. Naturligtvis kan man ta sig en och annan avstickare, t.ex. till Trollstigen, men det blir ändå segt.

Vi flög Oslo-Ålesund och hyrde bil där för att köra i 2h istället, jag tror inte det blev så mycket dyrare än att köra hela vägen. Exklusive flyg gick vår resa på drygt 3000 kr/person inkl mat, boende på vandrarhem och hyrbil (4 pers som delade).
 

MrNikon

Medlem
De just nåt sånt upplägg jag strävar efter

Alternativt att samåka delar el hela vägen. Nå på nåt sätt skall det nog lösa sig men fortsätt gärna att komma med förslag och ideer. Skulle dessutom vara trevligt att dela resan med likasinnade och kanske kunna bjuda över ev intresserade till mina egna fågelmarker i den åländska skärgården. Delad glädje är dubbel glädje sägs det ju.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
jag har just varit i Ulsteinvik som ligger bredvid, flög från Gbg-Oslo-Vigra (Ålesund) sedan personfärja Ålesund-Hareid. Väldigt fint där och på Quality Hotel i Ulsteinvik var det inte jättedyrt att bo tyckte jag, man äter ganska billigt där på "den gamle nabo" också. Om det nu kan vara något, eller kanske man vill bo närmare själva Runde.
 

rannug

Avslutat medlemskap
Vill anmäla intresse för resa till Runde.

Måste dock snarast få reda på vilka datum som gäller då jag måste begära och få ledigt från jobbet.
I juni men före midsommar passar mig bäst.
Bor i Härnösand. Samåker gärna.
Kör själva en Mercedes E200 i gott skick från 1995 om den passar.

/Gunnar
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har velat åka till runde väldigt länge. Jag tror inte det finns många ställen i världen som är vackrare än västlandet i Norge .
Lunnefåglar är dessutom den finaste fågeln jag vet om så detta hade varit en drömresa :)

Jag bor nästan exakt på den norska gränsen så jag åker nästan tvärs över Norge för att komma dit.
 

rannug

Avslutat medlemskap
Resan närmar sig

Avresedagen närmar sig. Åker nog 3/6.
Vill höra erfarenheter om betalning. Går det att betala med kort på camping/vandrarhem eller måste man växla till norska kontanter.
om man vill åka med båten antar jag att det är kontanter som gäller.
 
ANNONS