Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på variabelt ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_C

Aktiv medlem
Köpte ett variabelt ND filter och testade det precis...
På den ljusa delen ser det relativt jämnt ut men om man vrider upp det och närmar sen den mörka delen (och innan) ser man att det är väldigt ojämnt.
Är det fel på filtret eller något annat?
/Daniel
 

Bilagor

IngNer

Aktiv medlem
Jag begriper inte vad du menar. Närmar?

Är det verkligen det som brukar kallas variabelt ND eller Fader? Eller är det någon märklig variant av tonat filter?

Ett variabelt ND har ingen "ljus del", utan det har helt jämn ton, som kan vara från mycket mörkt till ljusare, med det ljusaste ungefär lika mörkt som ett polarisationsfilter, ungefär två bländarsteg ljusförlust, beroende på hur de två delarna är vridna mot varandra. Om du lägger filtret på ett vitt papper och fotograferar det, kanske det framgår vad det är, om du inte har en beskrivning av det eller bruksanvisning.

Variabelt ND är egentligen två polfilter med de polariserande sidorna vända mot varandra och de avpolariserande, cirkulära vända utåt, framåt mot motivet och bakåt mot objektivet. När de två polarisatorerna står i linje med varann släpper de igenom så mycket ljus som går, och när de står tvärs är det "helmörkt".
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
ND fader cross effect

Köpte ett variabelt ND filter och testade det precis...
På den ljusa delen ser det relativt jämnt ut men om man vrider upp det och närmar sen den mörka delen (och innan) ser man att det är väldigt ojämnt.
Är det fel på filtret eller något annat?
/Daniel
Så fungerar alla (de jag känner till iaf) variabla ND-filter. Det du ser är interferens som uppstår i vissa lägen.

Exempel på interferens, bläddra ned till drygt halva sidan så ser du bildexempel.
 

Daniel_C

Aktiv medlem
Så detta filter är som det skall vara då..... Helt värdelöst om det är å mycket interferens.
Kan det hjälpa om jag tar bort UV-filtret som sitter mellan obj. Och ND filtret?
 

afe

Aktiv medlem
Så detta filter är som det skall vara då..... Helt värdelöst om det är å mycket interferens.
Kan det hjälpa om jag tar bort UV-filtret som sitter mellan obj. Och ND filtret?
Det hjälper nog inte mot "felet", men det gör nog definitivt att du får bättre bildkvalitet - dubbla filter är ingen höjdare ;)

Polarisationsfilter filtrerar endast bort vissa våglängder av ljuset, och variabla ND-filter består som sagt av två såna. Det gör att de inte fungerar alls i vissa situationer, så du bör ha "riktiga" ND-filter också i väskan för att klara alla ljussituationer.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag köpte ett Kenko ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=41600NDX77 ). problemet med det filtret var inte interferens mönster som du upplevt däremot att korta våglängder (blått) filtrerades bort vid stor filterverkan medans de långa våglängderna (rött) släpptes igenom.
vilket gjorde filtret rätt oanvändbart med hög filterverkan. Men 1,3-6 steg verkade fungera OK men mellan 6-10 steg så förlorade det en hel del.

Jag bytte till ett fast ND1000 (10 steg) i stället. Klart bätre kvalité.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Så detta filter är som det skall vara då..... Helt värdelöst om det är å mycket interferens.
Kan det hjälpa om jag tar bort UV-filtret som sitter mellan obj. Och ND filtret?
Helt värdelöst beror på användningsområde. Ett tips har du redan fått av Stålhandske, nämligen att inte inte använda vidvinkel om du vill ha maximal "nedmörkning". Så här står det i artikeln jag länkade till tidigare:

The information below shows the degree of light loss you can achieve at different focal lengths on a cropped sensor DSLR.

12mm: ND4 to ND8 3 stop operating range
15mm: ND4 to ND16 4 stop operating range 

18mm: ND4 to ND32 5 stop operating range

24mm: ND4 to ND64 6 stop operating range

35mm: ND4 to ND125 7 stop operating range

40mm: ND4 to ND175 7.5 stop operating range
50mm: ND4 to ND250 8 stop operating range
70mm: ND4 to ND350 8.5 stop operating range
100mm: ND4 to ND500 9 stop operating range


Ett annat är att komplettera med ett fast högdensitets ND filter för de situationer då du bara är ute efter lång slutartid, även på vidvinkel. Så har jag själv gjort och har förutom Lightcrafts ND fader ett B+W ND100.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Intressant tråd, har länge funderat på variabelt ND och har trott att dessa fungerat på samma sätt som fasta. Ofta har man ju också ND på just vidvinkel. Nu är jag mer inriktad på några olika fasta
 

Daniel_C

Aktiv medlem
Interferensen kommer vid väldigt låg "nermörkning" , detta tycker jag gör att det blir oanvändbart.
Har ni tips på fasta (prisvärda) ND filter (77mm)?
Vill få relativt långa slutartider för att "dimma" vatten....
/Daniel
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Interferensen kommer vid väldigt låg "nermörkning" , detta tycker jag gör att det blir oanvändbart.
Har ni tips på fasta (prisvärda) ND filter (77mm)?
Vill få relativt långa slutartider för att "dimma" vatten....
/Daniel
Problemet med billiga filter är att de inte är färgneutrala, se atotowi inlägg ovan. Jag vågade inte chansa och valde ett prisvärt (dyrt men bra) B+W ND100, se länk ovan.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Har ni tips på fasta (prisvärda) ND filter (77mm)?
Vill få relativt långa slutartider för att "dimma" vatten....
Om du är ute efter ett 10 stop ND filter så har Haida producerat ett mycket prisvärt filter med följande namn "Haida Slim PRO II MC ND3.0 1000x".
Går att finna 77 mm för ca 500kr på eBay.

Mer information om filtert går att finna t.ex. i denna Flickr tråd: LÄNK

(Se till att det verkligen är PRO II MC i fall du funderar på att köpa, första varianten Haida producerade var dåligt och gav kraftig blåton).
 

Karl R

Aktiv medlem
Det hjälper nog inte mot "felet", men det gör nog definitivt att du får bättre bildkvalitet - dubbla filter är ingen höjdare ;)

Polarisationsfilter filtrerar endast bort vissa våglängder av ljuset, och variabla ND-filter består som sagt av två såna. Det gör att de inte fungerar alls i vissa situationer, så du bör ha "riktiga" ND-filter också i väskan för att klara alla ljussituationer.
Nej, polarisationsfilter filtrerar inte bort vissa våglängder. Du vet kanske inte alls vad som händer. Lite invecklat men kortfattat rör sig ljusvågorna i två mot varandra vinkelräta plan. Genom att vrida filtren kan man reglera hur mycket filtereffekt man vill ha.//K
 

afe

Aktiv medlem
Nej, polarisationsfilter filtrerar inte bort vissa våglängder. Du vet kanske inte alls vad som händer. Lite invecklat men kortfattat rör sig ljusvågorna i två mot varandra vinkelräta plan. Genom att vrida filtren kan man reglera hur mycket filtereffekt man vill ha.//K
Jag vet hur polfilter funkar i praktiken, men har inte lika bra koll på varför de fungerar som de gör ;)

Oavsett det så är det naturligt att ett variabelt ND-filter beter sig som TS beskriver.
 

Rolleberg

Aktiv medlem
Variabelt ND-filter

Köpte ett variabelt ND filter och testade det precis...
På den ljusa delen ser det relativt jämnt ut men om man vrider upp det och närmar sen den mörka delen (och innan) ser man att det är väldigt ojämnt.
Är det fel på filtret eller något annat?
/Daniel
Hej
Jag har fått precis samma resultat med mitt variabla filter. Jag gjorde en test med fasta filter och då fanns inte problemet. Så för min del känns det som att jag köper fasta ND-filter för att få någon typ av bild kvalitet. Det är tråkigt att se att det inte bara var mitt filter som är så dåligt.



MVH Roland Bergström
Gällivare
 

ArnHen

Ny medlem
Sökaren?

Jag fick också ett fenomen med ljusa och mörka partier. Sen provade jag att stänga sökaren och vips var problemet borta. Det letar sig tydligen in rätt mycket ljus där vilket syns extra väl när man kör med mörka filter.
 

Rolleberg

Aktiv medlem
ND-filter

Jag fick också ett fenomen med ljusa och mörka partier. Sen provade jag att stänga sökaren och vips var problemet borta. Det letar sig tydligen in rätt mycket ljus där vilket syns extra väl när man kör med mörka filter.
Nu har jag prövat med mitt variabla filter och endast D4:ans egen lucka för sökaren. Jag tog några bilder med variabla filtret och bytt sedan endast filter utan att ändra något annat till ett ND-filter med fast Densitet som ska vara samma som mitt mörkaste steg på mitt eget variabla filter i mörkaste läge. Jag tog några bilder. Resultatet är att med variabla filtret så blir det fläckvis mörkare på bilderna. Med det fasta filtret så är det jämn mörkt på hela bilden. Så jag vet inte vad jag ska tro om mitt variabla filter. Jag testade på det viset för att jag tänkte att objektivet var boven i dramat. Men nu är jag inne på att filtret drar det korta strået i den kamp.
 

atotowi

Aktiv medlem
Nu har jag prövat med mitt variabla filter och endast D4:ans egen lucka för sökaren. Jag tog några bilder med variabla filtret och bytt sedan endast filter utan att ändra något annat till ett ND-filter med fast Densitet som ska vara samma som mitt mörkaste steg på mitt eget variabla filter i mörkaste läge. Jag tog några bilder. Resultatet är att med variabla filtret så blir det fläckvis mörkare på bilderna. Med det fasta filtret så är det jämn mörkt på hela bilden. Så jag vet inte vad jag ska tro om mitt variabla filter. Jag testade på det viset för att jag tänkte att objektivet var boven i dramat. Men nu är jag inne på att filtret drar det korta strået i den kamp.
Variabla filter fungerar OK i den "ljusare" delen av omfånget. I den "mörkare" delen kan man få flera olika typer av problem t ex interferens, färgförskjutning mot rött eller fläckar.
Vad, hur mycket etc beror på kvalitét, tillverkare mm

Hur ogärna man vill släpa på flera olika och byta så är det oftast bättre.
Om det är skruva på/av man vill slippa så finns magnetiska hållare som gör det jobbet enkelt.
 

Rolleberg

Aktiv medlem
Variabla filter fungerar OK i den "ljusare" delen av omfånget. I den "mörkare" delen kan man få flera olika typer av problem t ex interferens, färgförskjutning mot rött eller fläckar.
Vad, hur mycket etc beror på kvalitét, tillverkare mm

Hur ogärna man vill släpa på flera olika och byta så är det oftast bättre.
Om det är skruva på/av man vill slippa så finns magnetiska hållare som gör det jobbet enkelt.
Problemet är att det inte framgår om några problem när man köper ett så pass dyrt filter. Lite lurad känner jag mig ändå. Besviken är jag.
 
ANNONS