Annons

Photoshop CC endast som prenumeration

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Som ni säkert sett på förstasidan kommer det inte gå att köpa kommande versioner av Photoshop, utan endast prenumerera på dem (http://www.fotosidan.se/cldoc/nya-adobe-photoshop-cc-saljs-bara.htm). Elements kommer finnas kvar som lösnummerköp, liksom Lightroom (men den senare kan komma att få fler funktioner om man kör CC).

Det är många som tycker (främst illa) om detta i kommentarer till nyheten, så jag tänkte att det kanske kan vara lämpligt med en forumtråd om det också :)
 

PetterElnerud

Aktiv medlem
På ett sätt är det ju lite smart av Adobe, på så vis att det bara kommer finnas en version av photoshop så man slipper göra uppdateringar till flera olika, samtidigt som det säkert kommer bli lite rusning till CS6 nu för de som inte vill ha en prenumeration. Är det någon som förstått hur länge den kommer säljas, "ett tag framöver" är inte så precis.
 

afe

Aktiv medlem
Jag vet inte hur länge CS6 kommer gå att köpa, men du har helt rätt i det där med att det bara blir en version att underhålla (vilket är vad Adobe själva sagt). Jag jobbar själv med mjukvaruutveckling, och det är inte jätteenkelt att underhålla två parallella spår som de gjort tills nu.

Jag hoppade på CC-spåret redan för ett år sedan och tycker det har fungerat väldigt bra, även om jag använder väldigt få av programmen (och dessutom sällan). Än så länge tycker jag det dock är värt den månatliga kostnaden, om inte annat för att jag tycker det är kul att direkt kunna testa alla program när de kommer i nya versioner :)
 

iSolen.se

Guest
Som ni säkert sett på förstasidan kommer det inte gå att köpa kommande versioner av Photoshop, utan endast prenumerera på dem (http://www.fotosidan.se/cldoc/nya-adobe-photoshop-cc-saljs-bara.htm). Elements kommer finnas kvar som lösnummerköp, liksom Lightroom (men den senare kan komma att få fler funktioner om man kör CC).

Det är många som tycker (främst illa) om detta i kommentarer till nyheten, så jag tänkte att det kanske kan vara lämpligt med en forumtråd om det också :)
Går det inte att flytta inläggen? Det har skrivits rätt mycket redan.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Går det inte att flytta inläggen? Det har skrivit rätt mycket redan.
Jag tror det är helt olika moduler som används, men det är ju länkat både från nyheten hit och tvärtom. Redaktören kanske kan stänga kommentarsmöjligheten och länka till tråden i stället :)
 

iSolen.se

Guest
Jag tror det är helt olika moduler som används, men det är ju länkat både från nyheten hit och tvärtom. Redaktören kanske kan stänga kommentarsmöjligheten och länka till tråden i stället :)
Jo jag har alltid undrat varför inte forumfunktionen används i artikelkommentarerna, det är ju samma sak egentligen.
 

afe

Aktiv medlem
Tanken med artikelkommentarer är nog snarast att kommentera artikeln som sådan, och inte vad artikeln handlar om. Det spårar dock oftast ur :)
 

Mánadís

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man bär sig åt för att köpa Photoshop CS6? Letade på Adobes hemsida, men den verkar inte finnas där...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tanken med artikelkommentarer är nog snarast att kommentera artikeln som sådan, och inte vad artikeln handlar om. Det spårar dock oftast ur :)
OT: Det är två olika moduler som inte sitter ihop. Så det går inte att flytta (klipp och klistra om ni vill upprepa ståndpunkter även här). Att låta kommentarer vara forumtrådar är en annan diskussion på annan plats.
 

Choke

Aktiv medlem
Jag hoppade på CC-tåget när CS6 kom, stod i valet och kvalet om jag skulle uppdatera eller prenumerera. Hade problem att lägga upp 2500 kr så jag valde moln-tjänsten även om det kanske blev lite dyrare.
Tycker det har fungerat perfekt, även lite roligt att man fått bonus-tillbehör.

Kan inte förstå allt negativt om CC produkten, det är nog åt det hållet fler kommer att gå. Mr Gates har ju gjort samma sak med sitt office. Förstår inte heller skräcken att man blir spärrad - har suttit många ggr och jobbat utan Internet och har aldrig fått några problem. Eller att man skulle förlora alla sina filer den dag man lämnar Photoshop, vem sparar sina orginalbilder i psd-format?

I dag tecknade jag mig för deras bonus-erbjudande på ett för 118 kr - även om jag redan hade en prenumeration. Deras support gick in och tog bort min gamla. Tror nog det blev något fel men Adober verifierade att jag var berättigad till bonus-erbjudandet:).

Känns även bra att man nu har en ren fotograf-moln-tjänst och snart kommer även Lightroom in i molnet och då blir det perfekt. Gillade inte tanken att med deras svit, har inget intresse av de andra programmen. Tror man har lyssnat på hur många fotografer vill ha det.

Adobe har tydligen en hel del intressanta nyheter på gång - bla att ACR eller en light-version av LT kommer till iPad och sedan kan man lägga en redigerad bild direkt i molnet - låter spännande tycker jag.
 

Photocon

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man bär sig åt för att köpa Photoshop CS6? Letade på Adobes hemsida, men den verkar inte finnas där...
Jag försökte idag och pratade med en försäljare. Fick infon att den bara gåra att hyra numera. Jag hade en utvärderingsversion av CS6 på datorn och den gick bra att "hyra". Det är också det enda som finns att ladda ned efter som Photoshop CC inte kommer förrän i juni. Men jag blev konfunderad eftersom den står utannonserad som uppgradering till 2.583:-. Tror inte Adobe har riktigt full koll.

https://www.adobe.com/se/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_creativesuite6.html?start=10

Har du CS version sedan tidigare /exv CS3 eller CS4/CS5 kan du alltså hyra till halva priset första året. Alltså 115:-/mån som dras från bankkonto månatligen. Erbjudandet är tidsbegränsat. Men du måste upprätta ett Creative Cloud-konto. När sedan Photoshop CC kommer ska du enligt vad supporten sade till mig kunna ladda den versionen istället för CS6.

Ring Adobe, men köpa CS6 går inte längre vad jag förstår, men du kan ju hyra det och säga upp det när du vill i princip samt givetvis då växla till CC, eftersom jag inte tror att CS6 kommer att underhållas längre. Är ju retligt om rawkonverteraren inte kan uppdateras när det behövs stöd för nyare kameror.

Men ring Adobe för säkerhets skull. Fast jag tror inte jag fått det om bakfoten. I så fall så har försäljare och support oxå fått det om bakfoten. Reserverar mig för detta.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Ring Adobe, men köpa CS6 går inte längre vad jag förstår, men du kan ju hyra det och säga upp det när du vill i princip samt givetvis då växla till CC, eftersom jag inte tror att CS6 kommer att underhållas längre. Är ju retligt om rawkonverteraren inte kan uppdateras när det behövs stöd för nyare kameror.

Men ring Adobe för säkerhets skull. Fast jag tror inte jag fått det om bakfoten.

//Lennart
Som jag skrev tidigare går det fortfarande att köpa CS6 här: http://www.adobe.com/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_creativesuite6.html?start=10 och enligt vad adobe sagt kommer det att komma ytterligare uppdateringar till den versionen så att det fortsätter fungerar med Windows och OS/X uppdateringar.

Det kommer också att komma uppdatering av Camera Raw, men efter den är det stopp - köper man ny kamera efter det måste man köra DNG converter (eller vad den nu heter).
 

Choke

Aktiv medlem
eftersom jag inte tror att CS6 kommer att underhållas längre. Är ju retligt om rawkonverteraren inte kan uppdateras när det behövs stöd för nyare kameror.


//Lennart
Vad jag förstår så blir det ingen mer uppgradering av CS6, ganska naturligt om det nu kommer en ny version av Photoshop i Juni. Däremot går det ju givetvis att fortsätta använda det - om man inte längre vill ha några mer uppdateringar. Vad jag har förstått så ska man fortsättningsvis kunna köpa boxad version av CS6 men jag har man en CS3 eller senare version så är ju deras erbjudande just nu väldigt prisvärt.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Vad typiskt! Men misstänkte nästan det för när jag provade att köpa via sidan ovan så står det bara "error". Jag har en studentversion av CS4 nu och är väl inte jätteglad i att behöva prenumerera då jag uppgraderar så sällan. Blir otroligt mycket dyrare för mig i längden. Annars verkar ju den nya varianten bra. Men får kolla med lite butiker och se om de har någon CS6 kvar inne helt enkelt...
 

Mánadís

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare går det fortfarande att köpa CS6 här: http://www.adobe.com/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_creativesuite6.html?start=10 och enligt vad adobe sagt kommer det att komma ytterligare uppdateringar till den versionen så att det fortsätter fungerar med Windows och OS/X uppdateringar.

Det kommer också att komma uppdatering av Camera Raw, men efter den är det stopp - köper man ny kamera efter det måste man köra DNG converter (eller vad den nu heter).
Hm, kanske ska försöka lite till då, hoppas det bara är ett tillfälligt fel jag råkat ut för.
 

afe

Aktiv medlem
Vad typiskt! Men misstänkte nästan det för när jag provade att köpa via sidan ovan så står det bara "error". Jag har en studentversion av CS4 nu och är väl inte jätteglad i att behöva prenumerera då jag uppgraderar så sällan. Blir otroligt mycket dyrare för mig i längden. Annars verkar ju den nya varianten bra. Men får kolla med lite butiker och se om de har någon CS6 kvar inne helt enkelt...
Är du fortfarande student? I så fall får du ju studentrabatt på CC också.
 

afe

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så ska man fortsättningsvis kunna köpa boxad version av CS6 men jag har man en CS3 eller senare version så är ju deras erbjudande just nu väldigt prisvärt.
Enligt Adobes FAQ så går det att köpa CS6 som nedladdning - några andra varianter verkar inte aktuella.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Jodå, det är jag. Men jag räknade på 185 kr i månaden och det blir 2220 på ett år, vilket är samma som engångssumman för att köpa CS6. Jag uppgraderar ju sällan (inte gjort sedan jag köpte CS4) så det blir väldigt mycket dyrare ändå.
 
ANNONS