Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rea på Rajala?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Dagens tips är ett INTE-tips. Hur tänker Rajala här när de har utförsäljning av Sony-grejer, priserna ligger på skämtnivå, första kompaktkameran som de vill sälja för 2995 kr reade Scandinavian i Stockholm för först 1100, sedan 700 kr. Äldsta Nex-5-hus för fyratusen och Nex-3-hus för femhundra kr mer??? Sony A55 med kitzoom för sjutusen, alltså, de helt måste sakna koll. I övrigt en bra butik med schysta priser, men nu har de nog tappat alla koncept.
http://www.rajalaproshop.se/userfiles/file/a4_pdf-01.png
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Dagens tips är ett INTE-tips. Hur tänker Rajala här när de har utförsäljning av Sony-grejer, priserna ligger på skämtnivå, första kompaktkameran som de vill sälja för 2995 kr reade Scandinavian i Stockholm för först 1100, sedan 700 kr. Äldsta Nex-5-hus för fyratusen och Nex-3-hus för femhundra kr mer??? Sony A55 med kitzoom för sjutusen, alltså, de helt måste sakna koll. I övrigt en bra butik med schysta priser, men nu har de nog tappat alla koncept.
http://www.rajalaproshop.se/userfiles/file/a4_pdf-01.png
Det är säkert bara en fortsättning på deras manicmonday-skämt....
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är säkert bara en fortsättning på deras manicmonday-skämt....
Har de nedsatta priser på manicmonday-produkterna? I så fall vill de kanske finansiera detta genom att lägga ockerpriser på vissa andra produkter och falskmärka dessa som Fynd? Med vetskapen om att det bara är ett fåtal kunder som har koll?

Frågan är ifall detta är bedrägeri, eller om de kan göra hur som helst genom att fri prissättning råder (väl?).

Ordet utförsäljning får i alla fall inte användas hur som helst, det vet jag.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hittade bland Rajalas "Fynd" NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 black kit för 4.990 kr. De har t.o.m. två sådana kit...

Med tanke på att de tar hela 13 990 kr för detta kit ifall man söker upp det via deras ordinarie menyer, så ser ju detta ut att vara ett riktigt klipp!

Fast nu ligger ju dels ordinarie pris på den NYARE modellen NEX-5R med samma objektiv hos t.ex. CyberPhoto på 4.790 kr ...

... och dels går det (så länge kampanjen varar) att köpa NEX-7 t.o.m. med Zeiss-objektiv på CyberPhoto för lägre pris än Rajalas NEX-5N med kitobjektiv!!!

NEX-7 + Zeiss E Touit 32/1,8 (manuell fokus) kostar 12.385 kr.
Eller
NEX-7 + Zeiss E 24/1,8 (AF) kostar 13.480 kr.

Finns bevisligen helt stolliga priser på Rajala. Har inte orkat gå igenom allting de har, utan vill bara göra alla spekulanter uppmärksamma på detta, att alltid kolla deras priser innan e.v. köp.
.
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom Prisjakt och Pricerunner finns så finns det ingen ursäkt för att låta bli att jämföra priser. Rajala kämpar förhoppningsvis förgäves med sina "fyndpriser".
 

iSolen.se

Guest
Eftersom Prisjakt och Pricerunner finns så finns det ingen ursäkt för att låta bli att jämföra priser. Rajala kämpar förhoppningsvis förgäves med sina "fyndpriser".
Inte ska väl en butik kunna ha falska reor?

Menar du att man aldig ska kunna lita på priserna i en butik?

Jag tycker det känns jobbigt att behöva kolla varenda grej man köper, vill kunna lita på butiken att de åtminstone inte lägger på 100% på priset. Speciellt om de marknadsför priset som rea/förmånligt.
 

perost

Aktiv medlem
Fast nu ligger ju dels ordinarie pris på den NYARE modellen NEX-5R med samma objektiv hos t.ex. CyberPhoto på 4.790 kr ...
Det är faktiskt värre än så, Sony har cashback-kampanj på NEX-5R just nu. Så man får tillbaka 400 kr av Sony för NEX-5R, men inte NEX-5N. Personligen så skulle jag dock Rajala behöva ha extremt låga priser för att jag skulle handla av dem igen. De brände sina chanser när de skickade kameran jag köpte till fel person, och sen inte svarade på varken telefonsamtal eller e-mail.
NEX-7 + Zeiss E Touit 32/1,8 (manuell fokus) kostar 12.385 kr.
Touit-objektiven är AF, inte MF.
 

afe

Aktiv medlem
Touit-objektiven är AF, inte MF.
Japp! Jag tycker det vore bra om somliga som är väldigt noga med att påpeka att det är viktigt att ha faktakoll faktsikt gjorde en sådan själva innan de skriver ;)

Rajalas priser är helt uppåt väggarna, och det är en butik jag helst undviker trots att de har ett ganska bra sortiment.
 

iSolen.se

Guest
Det är faktiskt värre än så, Sony har cashback-kampanj på NEX-5R just nu. Så man får tillbaka 400 kr av Sony för NEX-5R, men inte NEX-5N. Personligen så skulle jag dock Rajala behöva ha extremt låga priser för att jag skulle handla av dem igen. De brände sina chanser när de skickade kameran jag köpte till fel person, och sen inte svarade på varken telefonsamtal eller e-mail.

Touit-objektiven är AF, inte MF.
De är inte kända för sin fina kundtjänst och ordning och reda direkt.

Köper lite grejer då och då ändå, gillar butiken och personliga bemötandet. Lite kul med alla märken också även om jag mest handlar ett.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte ska väl en butik kunna ha falska reor?
Det finns lagar och regler som styr vad butikerna får skriva i sin marknadsföring, men i övrigt gäller fri prissättning.

Menar du att man aldig ska kunna lita på priserna i en butik?
Man ska nog kunna lita på att de priser som anges i marknadsföringen är de priser som gäller. Jag tror att marknadsföringslagen kräver något i den stilen.

Jag tycker det känns jobbigt att behöva kolla varenda grej man köper, vill kunna lita på butiken att de åtminstone inte lägger på 100% på priset. Speciellt om de marknadsför priset som rea/förmånligt.
Visst kan det kännas jobbigt, men det finns inget som hindrar en säljare att lägga på hur stor marginal som helst. Det finns heller inget som tvingar någon att köpa av en viss säljare,

Prisjakt och liknande har medfört en revolution när det gäller pristransparens. För den som är lite alert och kollar upp priser är det alltid köparens marknad numera.
 

iSolen.se

Guest
Det finns lagar och regler som styr vad butikerna får skriva i sin marknadsföring, men i övrigt gäller fri prissättning.


Man ska nog kunna lita på att de priser som anges i marknadsföringen är de priser som gäller. Jag tror att marknadsföringslagen kräver något i den stilen.


Visst kan det kännas jobbigt, men det finns inget som hindrar en säljare att lägga på hur stor marginal som helst. Det finns heller inget som tvingar någon att köpa av en viss säljare,

Prisjakt och liknande har medfört en revolution när det gäller pristransparens. För den som är lite alert och kollar upp priser är det alltid köparens marknad numera.
Köper resonemanget men det känns inte bra att upptäcka att "ordinarie pris" på nästan tredubbla, är falskt och inte alls vad marknadspriset är och sannolikt aldrig ens använts, då kan det inte heller vara en "rea".
 

PMD

Aktiv medlem
Visst är det lite lågt att göra så. Jag brukar sällan titta på vad en butik anger som "ordinare pris" eller "har kostat". Det är ju rätt ointressant. Det är det pris som gäller när jag vill köpa som är intressant, och då jämför jag förstås istället med aktuella priser hos alternativa leverantörer.
 

iSolen.se

Guest
Visst är det lite lågt att göra så. Jag brukar sällan titta på vad en butik anger som "ordinare pris" eller "har kostat". Det är ju rätt ointressant. Det är det pris som gäller när jag vill köpa som är intressant, och då jämför jag förstås istället med aktuella priser hos alternativa leverantörer.
Jo jag försöker det också åtminstone om det är dyrare saker men ibland kanske man bara vill köpa den där ryggsäcken eller vad det nu kan vara och står det då "rea", halva priset eller så tycker jag nog varan ska ha lite lägre pris än vad motsvarande affärer på gångavstånd tar, och att butiken ifråga faktiskt HAR sänkt priset.

Tackolov att pricerunner och smartphones finns, har sparat mig många tusen genom åren.
 

PerArdne

Aktiv medlem
Bara att anmäla Rajala till Konsumentverket..
kommer det in tillräckligt många så kanske dom får en tillsägelse och skärper sig..
Brukar skicka in en anmälan lite då och då när dom kör sina manic mondays
just eftersom det är så uppenbart fejkade priser/reor då..

Enkelt att göra det på webben..
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Gor-en-anmalan/Anmal-via-webben/

Bevis är ju naturligtvis bäst, funkar inte att bara skriva "dom är dumma..." :)

Screenshots (Alt+Prt Scr) före och efter rean kan nog hjälpa..
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Oj, Gunnar hade redan noterat detta pris för två veckor sedan. Tyder väl på att de varken läser detta forum eller sin egen hemsida.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nu har Rajalas stolle-pris 13.990 kr för NEX-5N i och för sig påtalats redan för ett par veckor sedan i denna tråd:

Hittade bland Rajalas "Fynd" NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 black kit för 4.990 kr. De har t.o.m. två sådana kit...

Med tanke på att de tar hela 13 990 kr för detta kit ifall man söker upp det via deras ordinarie menyer, så ser ju detta ut att vara ett riktigt klipp!

Fast nu ligger ju dels ordinarie pris på den NYARE modellen NEX-5R med samma objektiv hos t.ex. CyberPhoto på 4.790 kr ...
---
Orsaken till sådant här kan vanligen sökas i den allt mer accelerande trenden till "rationaliseringar och kostnadsbesparingar", vilket vanligen innebär avskedande av personal. Då sätts istället närmsta kontorist på att "fylla i siffrorna", men eftersom vederbörande sällan har någon som helst susning om rimliga priser på alla produkter eller vad det överhuvudaget är för någonting, så blir det som det blir.


Edit: Medan jag skrev upptäckte du själv att jag redan skrivit detta. Så inte heller du hade väl läst denna tråd? :)
Åtminstone inte förrän nu...
.

När det gäller hur väl de olika företagen läser alla trådar här, så är det säkert väldigt olika för olika företag Det lär knappast finnas några företag som läser t.ex. Fotosidan lika mycket som entusiasterna här. För de företag som faktiskt läser här handlar det säkert enbart om smärre stickprov, och många läser nog inte alls. Tror det är få företag som har har avsatt tid för någon/några anställda till att rutinmässigt kolla alla forum-skriverier. Gissar att de företag där viss information härifrån ändå kommer fram till dem, så handlar det säkert i de allra flesta fall om enstaka anställda som pga sitt fotointresse häckar här ibland på sin fritid.
.
 
ANNONS