Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för att sätta ihop flera bilder till en

Produkter
(logga in för att koppla)

Saarikko

Aktiv medlem
Tjenix!

Någon som har hut om vad det finns för program för att sammanfoga flera bilder till en?

Jag har tagit lite närbilder på en tavla som jag gjort för några år sen och ville sammanfoga det till en stor fil (behålla 300 dpi, men ha jättestor upplösning), men när jag provade med Hugin så fick jag bara fram 1 bild och kunde inte göra en 16:10 bild av alla ca 20 bilder som jag tog.

Tavlans storlek IRL är 100 x 80 cm (bredd x höjd) och om jag bara skulle ta 1 bild på den så tappar jag kvalité vid förstoring av själva fotot då upplösningen täcker inte samma storlek som IRL och dess dpi-värde sjunker dramatiskt. Vill inte ha en kornig, och än mindre pixlig, kopia av bilden.
 
Senast ändrad:

reboot81

Aktiv medlem
Tjenix!

Någon som har hut om vad det finns för program för att sammanfoga flera bilder till en?

Jag har tagit lite närbilder på en tavla som jag gjort för några år sen och ville sammanfoga det till en stor fil (behålla 300 dpi, men ha jättestor upplösning), men när jag provade med Hugin så fick jag bara fram 1 bild och kunde inte göra en 16:10 bild av alla ca 20 bilder som jag tog.

Tavlans storlek IRL är 100 x 80 cm (bredd x höjd) och om jag bara skulle ta 1 bild på den så tappar jag kvalité vid förstoring av själva fotot då upplösningen täcker inte samma storlek som IRL och dess dpi-värde sjunker dramatiskt. Vill inte ha en kornig, och än mindre pixlig, kopia av bilden.
DPI är väl bara relevant när bilden skall skrivas ut? Sött DPI till 2 eller 40 900, det gör igen skillnad på bilden.
Du vill antagligen ha en bild med stor bildstorlek i pixlar mätt? Hugin eller PS, vad mer kan önskas?
 

Saarikko

Aktiv medlem
DPI är väl bara relevant när bilden skall skrivas ut? Sött DPI till 2 eller 40 900, det gör igen skillnad på bilden.
Du vill antagligen ha en bild med stor bildstorlek i pixlar mätt? Hugin eller PS, vad mer kan önskas?
Ja, jag vill ha en större bildstorlek helt enkelt...

Använde mig utav en D600 + 24-70/2.8G när jag tog foton på motivet.
Om jag använder kamerans bildupplösning för 1 bild så blir det 6016 x 4016 pixlar, men eftersom jag vill ha flera bilder stackade på varandra så att de går ihop både på höjden så som bredden och ger mig en ungefärlig upplösning på ca det dubbla (minst) pixlar.

Hänger du med nu på svängarna vad jag letar efter?
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Ja, jag vill ha en större bildstorlek helt enkelt...

Använde mig utav en D600 + 24-70/2.8G när jag tog foton på motivet.
Om jag använder kamerans bildupplösning för 1 bild så blir det 6016 x 4016 pixlar, men eftersom jag vill ha flera bilder stackade på varandra så att de går ihop både på höjden så som bredden och ger mig en ungefärlig upplösning på ca det dubbla (minst) pixlar.

Hänger du med nu på svängarna vad jag letar efter?
Jag tror att du är ute efter ett stitch-program. Det finns som standard i Photoshop.
Arkiv > Automatisera > Photomerge. Då får du upp en ruta med lite val. Prova det och se om det inte är det du är ute efter. Det kan behövas lite prova-sig-fram för att få det att bli bra, men det är ganska kul tycker jag. Har använt det för att sätta ihop panoraman över städer.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Canon PhotoStitch, sök lite finns några ställen att hämta från.

Tänk på att bilden blir lätt hysteriskt stor om du sätter ihop en massa bilder.

//MW
 

Saarikko

Aktiv medlem
Provade med Photoshop och fick det igenom om jag använde mig utav 6 bilder, men inte annars.

Bilden blev inte så stor som jag hade hoppats på, men 9600 x 6390 px borde väl räcka en bit om jag vill t.ex göra affischer eller dylikt av bilden!?
 

reboot81

Aktiv medlem
Då har du en 60MP bild. Om det räcker beror på hur stor affisch. ;) Nu blir dpi intressant. Hur stor affisch, betraktningsavstånd? Vad klarar skrivaren av?
 

Saarikko

Aktiv medlem
Då har du en 60MP bild. Om det räcker beror på hur stor affisch. ;) Nu blir dpi intressant. Hur stor affisch, betraktningsavstånd? Vad klarar skrivaren av?
Det var inte större än ca 80 x 35 cm enligt Crimsons Prefix-program. TIFF bilden var däremot över 360 MB i storlek. ;)

Testa Microsoft ICE. Den kan lyckas stitcha saker när Photoshop går bet.
Provat, men fungerade inte. Den kraschade till slut.

...

Ska prova någon annan dag att göra en hemmamontering och ta totalt 6-16 bilder, höjd- och sidleds. Måste dock få till rätt distans så att det blir så stort som möjligt i slutändan.
 
ANNONS