Annons

Mekanisk verkstad i Sthlm ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hallå !

Jag står eventuellt inför ett litet problem, det är så att min infästningsplatta för optiken till min förstoringsapparat är av fel dimension. Så jag behöver en ny platta eller lensboard som de också kallas.

Jag fick rådet av generalagenturen för tillverkaren av min apparat (Molanders, Durst) att söka mig till en mekanisk verkstad snarare än att hoppas få tag på en beg. platta på marknaden. Men vart fins det mekaniska verkstäder då ??

Har någon vid något tillfälle nyttjat en dylik verkstad, kanske jobbar någon av er på en eller känner någon som gör det ??

Jag behöver någon som kan svarva mig en gängdiameter på 39 mm, kanske finns det gängtappar för denna ganska stora dimension men sannolikt behövs det svarvas. Gängan är ju som bekant också ganska fin....

Alla tips är välkommna !

// Axel
 

Malaka

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tyvärr inte tips på någon specifik verkstad i Sthlm men en sökning på Gula Sidorna bode ge massor med svar. Ett annat tips som kan bli billigare är att gå till industriprogrammen på de lokala gymnasieprogrammen, där brukar de vilja hjälpa till! Det finns alledes säkert gängtapp till den, annars kan de säkert sätta upp den i en datorstyrd CNC-svarv. Lycka til1!
MVH Erik Å
 

Sumpen

Aktiv medlem
Hej, jag kommer ihåg ditt förra inlägg angående optikplattor. Om du ska ha 39mm gänga ska det finnas färdiga optikplattor att köpa. Den yttre diametern på Durst optikplattor (för de flesta mindre förstoringsapparater) är 80mm enligt nedanstående sammanställning (som jag lånat från ett nyhetsgrupp): Antagligen är det Siriopla 39mm, eller Lapla 39mm som du ska ha. Åtminstone Siriopla finns säkerligen att köpa nya.

--- ---

All of the current lens panels are approximately 80 mm in outer diameter. Some are metal and some are plastic. Both can be used interchangeably. Recommended focal lengths can change somewhat from one enlarger to another due to the available length of bellows, but in general the
numbers given below will be true.

Siriopla 39 = plastic, relatively flat w/ 39mm threaded lens mount, usually used with 50-90mm lenses (essentially the same thing in metal is Lapla 39)

Siriotub 39 = plastic, recessed lens panel (recessed about 15mm), w/ 39mm threaded lens mount, for short lenses usually 35-50mm (same thing in metal is Setopla 2839)

Vegatub 39 = plastic, w/ 39mm threaded lens mount, extended lens panel (40mm extension) generally used for 100-105mm lenses. Includes a red filter on an extension arm so the filter can swing under the mounted lens. (Normal red
filters would not be able to fit in front of the lens with their short mounting shafts.)

Flaring = plastic lens mount adapter to fit 25mm threaded lenses into 39mm threaded lens panels.

Neriotub = plastic recessed lens panel approximately 40mm recessed) w/ 39mm threaded lens mount, for use with 28-35mm enlarging lenses. Metal equivalent is Seipla.

Lapla 39, Lapla 42 Lapla 50 = metal, flat lens panel threaded as indicated by the number. Generally used with 80-150mm lenses. Plastic equivalent is Siriopla 39.

Setopla 2839 = metal, recessed (approx. 17mm) lens panel, w/ 39mm threaded lens mount, generally used with 35-50mm lenses. Plastic equivalent is Siriotub 39.

Seipla 7539 = metal recesses (approx. 33mm) lens panel, w/ 39mm threaded lens
mount, generally used with 28mm enlarging lenses. Plastic equivalent is
Neriotub.

Femotub = metal extension tubes for use with any of the above lens panels, to extend the bellows for closer focusing, when making reductions. It attaches to the lens stage of the enlarger, and then you attach the lens panel to the Femotub.

Roding 50 = metal extended lens panel for use with 135 - 150mm lenses with 50mm lens thread.
 

Holtin

Aktiv medlem
Tack så hemskans mycket, har själv sett liknande texter och information men inte lika mycket och lika genomarbetat som det du hittade.

Nu får jag allt mäta igen för att se vilken jag har till att börja med, matrialet är utan tvekan metall, jag skulle säga aluminium.

Det enda som förefaller lite märkligt att Molanders, som då ska vara generealagentur för Durst, låter mig veta att det enklaste är att tillverka en ny med hjälp av den mekaniska verkstaden ?

Frågan är också vem tusan som kan sitta på dessa grejer, säkerligen någon i USA eller Tyskland, det verkar alltid som "prytlarna" finns där snarare än i Sverige.....Men jag får väl leta *ler*

Tack Iafa !
 

Holtin

Aktiv medlem
Jag tar tillället i akt och besvarar min egen fråga, om nu någon annan skulle söka svar på samma sak i framtiden.....

Har just funnit att Tetenal.co.uk säljer lensboards till Durst-systemet.

Priserna varierar men för mellan 10-35 £ får man tillgång till hela spektret av lensboards.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Bra länk, tackar. Har sökt efter en Lapla 50 ett tag, och hos Tetenal fanns det nya, även om de kostade ganska mycket.

Jag vet inte om du har köpt din förstoringsoptik ännu, om inte är det nog bäst att göra det först innan du köper passande optikplatta. Såg nu att skillnaden mellan Siriopla och Lapla är att den sistnämnda är gjord i metall och den första i plast.

/Erik
 

Holtin

Aktiv medlem
Har inte köpt min optik ännu, har resonerat precis som du gör. Det verkar förövrigt vara lite marigt att handla från Tetenal, dom har bara USA och Canada som alternativ till UK när det handlar om Shipping. Men jag har skickat iväg en fråga via mail om inte vi i Sverige kan handla också..?

Det finns ytterligare alternativ till Lapla och Siriopla, Setopla2839, men den plattan, liksom den jag har till mitt 25mm Schneider Componar är inte "platt", utan urfasad. Jag har ingen aning om vilken som passar min M600, kanske passar alla oavsett om de är platta eller urfasade ?

//Axel
(Vilken jävla djungel detta är..)
 

kuisma

Aktiv medlem
Jag har en kompis med mekanisk verkstad i Uppsala som brukar hjälpa mig med lite olika saker. Han är dessutom fotokunnig. Maila honom, Thomas, på halle at telia.com och hör efter.
 

kuisma

Aktiv medlem
Thomas heter han, Halle kallas han och mail är "halle(a)telia.com".

Skriv aldrig ut en mailadress publikt på internet så en robot kan suga i sig den. Spam är ett elände, och man ska inte göra det lättare för dem.
 

Thid

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska gå till ett Indistritekniskt gymnasium med en jättelång kanellängd. Själv köpte jag ett par gängstål (svarv) och tog med mig en kanellängd nä jag skulle göra en specialvariant av en lång tving.
Priset blev väl 150,- tror jag.
Johan
 

Holtin

Aktiv medlem
Thid skrev:
Jag tycker att du ska gå till ett Indistritekniskt gymnasium med en jättelång kanellängd. Johan
Ha, ha, ha...Bra idé !

Tack men jag har fått kontakt med Mikaels vän och kostnaden verkar inte bli störande hög där heller.

//Axel
 

Holtin

Aktiv medlem
Sumpen skrev:
Bra länk, tackar. Har sökt efter en Lapla 50 ett tag, och hos Tetenal fanns det nya, även om de kostade ganska mycket.


/Erik
Har nu även sett att "Jessops" säljer dessa lensboards. 24,90 £ för Lapla´n exklusive frakt och moms gissar jag.....Jessops är nog bättre med avseende på möjligheten att exportera till Sverige jämf. med Tetenal.

//Axel
 
ANNONS