Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller ISO i kyrkan?

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Vad är att föredra? använda blixt eller att kräma upp ISO så långt det går och eventuellt konvertera till svartvitt för att bli av med brus? Det är ju ganska dåligt i de flesta kyrkor.

Jag har kommit på mig själv med att vara lite för rädd att dra på med höga ISO och istället haft för stor bländare, har dock inte fotat ofta i en kyrka. Hur brukar ni göra ni som fotar bröllop?

/L
 

oyegie

Aktiv medlem
Naturligt ljus är det bästa,blixt kan vara lite störande om det är gudstjänst osv.
Du kan ju använda stativ så underlättar det ju lite,då behöver man inte dra upp iso så mycket så länge folk står helt stilla och inte spinger runt.
 

PMD

Aktiv medlem
Inför ett kyrkbröllop pratar man lämpligen med brudparet och prästen och kommer överens om en lämplig blixtstrategi. Det kan ju hända att brudparet vill ha några blixtbilder av något skäl, eller att de absolut inte vill ha något blixtrande i kyrkan.

Om man kan vara med på genrepet så kan man ta lite provbilder då, för att förbereda sig.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
använd aldrig blixt såtillvida det inte är förankrat hos både brudpar och präst.

egentligen är det inte så krångligt, du väljer den bländare du helst vill ha, höftar en iso som du tror är lämplig, tittar i sökaren och ljusmäter på några olika punkter, både ljusa och mörka, blir slutartiderna för långa(jag siktar på ca 2x brännvidden) så höjer du ison tills tiderna är tillräckligt långa. Blir ison för hög får du göra avsteg från bländaren du helst ville ha och öppna mer.

har objektivet bildstabilisering duger det nog med kanske 1x/1.5x brännvidden

kanske låter krångligt men det tar max 20 sek om man är nogrann, vilket man nog måste vara eftersom man skall ta bilder som är svåra att ta om :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Prästen utgör servicepersonal i sammanhanget och bör rätta sig efter brudparets önskemål.
Nja, prästen är ju värd, så gästerna bör nog rätta sig efter vad hen tycker. Inte skulle du tända en cigarr eller korka upp en flaska skumpa i kyrkan även om brudparet tyckte att det var okej?
 

Krisiun

Aktiv medlem
Även om brudparet är ok med blixt så är det alltid trevligare med en vigsel som inte strobbar som ett rave ;) M a o så använd blixten sparsamt, och då krävs det att du "sätter" de bilderna...och för det så krävs det lite erfarenhet eller test innan så har du tillgång till kyrkan så... Jag föredrar att studsa blixten i vägg eller tak och att blixten inte är den dominerande ljuskällan utan att den bara "lyfter" lite. Smaksak som sagt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kör aldrig med blixt i kyrkan under en vigsel. Finns inget mer störigt. En vigsel ska uppskattas av både gäster och brudpar och blixtrande tar uppmärksamhet. Präsen påpekar nästan alltid vid dop och vigsel att endast fotografera vid in och uttåg för att sedan njuta av stunden.
Fotografen ska dokumentera utan att störa och helst knappt märkas. Med blixt vet man alltid vad fotografen är och man märker på personer att blickarna drar dig omedvetet ditåt.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, prästen är ju värd, så gästerna bör nog rätta sig efter vad hen tycker. Inte skulle du tända en cigarr eller korka upp en flaska skumpa i kyrkan även om brudparet tyckte att det var okej?
Brudparet bör förstås klara ut alla sådana saker med prästen i förväg. När man anlitar någon för ett uppdrag så brukar det löna sig att vara hyfsat noga med att specificera vad som ingår i uppdraget.

Om prästen inte kan acceptera brudparets krav så får brudparet antingen kompromissa eller välja en annan leverantör av vigseltjänsten.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Tycker snarare han är en leverantör som får rätta sig efter vad kunderna vill ha.
"Lenverantör"....nja, det handlar trots allt om en vigselcermoni i en kyrka med befintliga trivselregler och där får man rätta sig efter det som finns. Samtidigt som fotografen sannolikt vill jobba diskret och inte dra till sig onödig uppmärksamhet. Och fånga rätt ljus förstås. Det finns en anledning att bröllopsfotografer ofta vill ha så feta bländare det går att uppbringa på ett lågbrusigt hus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är snarare en fråga om vilka bilder som brudparet vill ha än om fotografen gillar att folk ser honom eller ej. Vill man inte bli tittad på ska man inte fotografera i en kyrka, för då glor folk på en vare sig man blixtrar eller ej.
Sen är det förstås en annan sak att det kan vara mysigare att se en vigsel som inte ser ut som en presskonferens. Men det får vara upp till brudparet att avgöra vad man vill prioritera.
 

mapem

Aktiv medlem
Blixtrande under vigslar och andra högtidliga tillställningar är ett otyg och respektlöst mot deltagarna. Det spelar ingen roll om det är i en kyrka eller i ett rådhus eller annan lokal, eller vem som förrättar akten. Blixtar förstör stämningen och upplevelsen av det högtidliga och den symbolik det innebär för de direkt berörda men också för gästerna. Själv skulle jag aldrig drömma om att använda blixt i sådana sammanhang. Om ett brudpar vill bli fotograferade med blixt får det ske vid ett annat tillfälle än under själva vigseln.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det är snarare en fråga om vilka bilder som brudparet vill ha än om fotografen gillar att folk ser honom eller ej. Vill man inte bli tittad på ska man inte fotografera i en kyrka, för då glor folk på en vare sig man blixtrar eller ej.
Sen är det förstås en annan sak att det kan vara mysigare att se en vigsel som inte ser ut som en presskonferens. Men det får vara upp till brudparet att avgöra vad man vill prioritera.
Fotografen vet (skall veta) vilka bilder brudparet vill ha och det hänger ihop med att hålla sig diskret. Och ingen av dessa bilder kräver blixt såvida det inte är osedvanligt mörkt under vigseln och/eller utrustningen inte håller måttet.
 

PMD

Aktiv medlem
Om ett brudpar vill bli fotograferade med blixt får det ske vid ett annat tillfälle än under själva vigseln.
Är inte det lite respektlöst av dig att inte uppfylla brudparets önskningar om hur det vill bli fotograferat? (Jag förutsätter förstås att det inte finns några praktiska, eller andra, hinder mot att använda blixt).

Det är nog bra att diskutera igenom allting gällande bröllopsfotograferingen med brudparet så att det kan välja en annan fotograf om man inte blir överens.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ett brudpar som letar fotograf som måste använda sig av blixt i en kyrka ska nog vända sig till annan fotograf. Antingen har denna fotograf inte tillräcklig kunskap om befintligt ljus eller är inte utrustad för miljön.
Att anse att en leverantör ska göra som beställaren önskar är som att säga att man vill ha en D800 från butik för 2.000 kr istället för 20.000 kr, En kyrka är en plats där prästen har makten och bestämmer reglerna. Precis som en domare bestämmer hur det ska gå till i en rättsal.
Dessutom vet oftast heller inte brudparet hur man får till bra bilder, blixt eller icke blixt, systemkamera eller icke systemkamera. De vet oftast bara att de vill ha det stuk på bilderna de i fotografens portfolio.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
En präst som "bestämmer" i kyrkan på samma sätt som en domare i en rättssal skulle inte jag vilja ha som vigselförrättare på mitt bröllop. Då skulle jag välja en annan präst.

Det handlar inte om att kräva ditten och datten. Det handlar om att komma överens med bruparet och att tillgodose dess önskemål så bra som möjligt. Om det då innebär att man måste kompromissa med sina egna konstnärliga mål och använda blixt så må det vara hänt.

Givetvis måste alla inblandade vara överens innan man gör något som potentiellt kan störa ceremonin. (Utom publiken; den behöver nog inte tillfrågas).
 

mapem

Aktiv medlem
Är inte det lite respektlöst av dig att inte uppfylla brudparets önskningar om hur det vill bli fotograferat? ...
Nej, det tycker jag inte, det är viktigare att respektera situationens och omgivningens krav, brudparets önskningar är ovidkommande i sammanhanget. Naturligtvis måste jag vara tydlig om detta innan de anlitar mig. Nu är jag ju ingen bröllopsfotograf alls, men det har hänt att jag blivit ombedd av vänner att fota på bröllop och doktorspromoveringar och liknande och då har jag inte använt blixt.

Ett annat tillfälle där blixtar är väldigt störande är konserter, inte minst för musikerna men även publiken. Många konserthus har förbjudit all fotografering under musicerandet av detta skäl eftersom folk inte vet hur man stänger av blixten, som ändå inte gör någon nytta utan bara stör på de avstånd det ofta är fråga om på konserter.
 
ANNONS