Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D3300/d5300/d7100

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Hej
Har sen många år tillbaka en D80 som har funkat bra men utvecklingen går ju framåt. Det som jag är mest "missnöjd" med D80 är att bruset på höga ISO (1600 el mer) är klart störande lika så att färgerna börjar "rinna" på höga ISO.

Jag har ev tänkt att byta hus och det finns ju 3 st att välja mellan 3300, 5300 samt 7100 det skiljer ju ca
2-3000 mellan varje modell och frågan är om 7100 är så mycket bättre än 3300.

Det är väl så att det är samma sensor i alla modellerna samt att lågpassfiltret är borttaget, det borde alltså bli lika bra bilder oavsett vilket hus man har?

7100 är väl den som är robustast och det är kanske där man har största vinsten, plus att man inte hela tiden gå in via virriga menyer om man vill ändra tid, bländare eller ISO.

Ni som har provat runt vad är er spontana reaktion?
 

b1967

Aktiv medlem
I D7100 har du en bättre autofokus med 51 punkter. Klar fördel enligt mig i alla fall.
Samt då det uppenbara med topdisplayen och två inmatningsrattar som gör den snabbare och smidigare att hantera.
 

eskil23

Aktiv medlem
Köper du D3300 och D5300 så kommer du nog att sakna den främre ratten om du har vant dig med att använda den på din D80.
D3300 och D5300 är ju "instegsmodeller", så en del funktioner fattas ju på dem som t.ex. fokusmotor, mekanisk bländaravkännare, masterblixt etc. Å andra sidan har de inbyggd WiFi och GPS om man tycker att det är viktigt.

D7100 har visserligen bättre AF (även om jag inte håller med om att det är antalet fokuspunkter som gör den bättre), men den största fördelen för mig är att auto-ISO:n faktiskt är användbar på den. Den anpassar sig efter brännvidden och det går att ställa in i menyn hur darrhänt man tycker att man är.
 

KarlE

Aktiv medlem
Tack för input, samtidigt så håller fabrikanterna på att hela tiden ta fram nya modeller, jag började fota när kameradrömmen var en Minolta SRT 101 eller en Pentax Spotmatic..... dom modellerna tillverkades väl mer eller mindre utan förändringar i 20 år

3300 o 5300 är ju instegsmodeller men nått skall väl Nikon och andra göra för att alla skall känna sig nöjda genom att ha insteg, nybörjare, amatör semiproffs o press kameror.

Det är möjligt att en 7100 i det långa loppet är en bättre och robustare modell som man inte tröttnar på pga av struliga menyer, jag har ju även en Lumix micro 3/4 som i.o.f.s är bra men man blir ju tokig att så fort man skall ändra nått så är det menyer som inte alltid är så logiska.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En annan viktig skillnad är att D7100 har bättre sökare, med riktigt pentaprisma istället för speglar
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Jag har haft en D80 och bytte till D7000 när den kom. Det var en märkbar skillnad och jag är helnöjd med min nuvarande kamera. Det är relativt liten skillnad i handhavande, samma funktioner sitter på samma ställen (om jag kommer ihåg rätt) och jag har snabbt vant mig vid nya funktioner.
Ibland har jag fingrat på 5000- och 3000-seriernas kameror och inte alls blivit vän med dem. Det lilla fönstret på ovansidan saknas, liksom, som nämnts ovan, en ratt och sökarens storlek.Ytterligare funktioner saknas, CLS är en, som finns på D80 och D7000-serien men inte på instegsmodellerna.
Om du tvekar pga priset så satsa på en D7000 som kompromiss, jag skulle inte rekommendera de lägre modellerna när man har kört med en D80. Priset är ca 2000:- lägre och de mindre antal pixlar har inte så stor betydelse, det är iaf ett bra kliv upp från D80:an pixelantal.
 

dokido

Aktiv medlem
se om jag kan formulera mig rätt här, jag är också intresserad av d5300 vs d7100

hade d7100 haft vinklingsbar skärm hade jag nog köpt den, men så var ju inte fallet, eg skulle jag köpt d5300 men när jag höll i d7100 märkte jag att den nästan var lika skön att hålla i som d300 och att sökaren var mycket större än hos d5300 vilket förmodligen gör att jag blir inspirerad att ta bättre bilder, men vinklingsbar skärm är ganska viktigt

arghh, det var ett marigt case, nån som har nån kommentar?
 

eskil23

Aktiv medlem
se om jag kan formulera mig rätt här, jag är också intresserad av d5300 vs d7100

hade d7100 haft vinklingsbar skärm hade jag nog köpt den, men så var ju inte fallet, eg skulle jag köpt d5300 men när jag höll i d7100 märkte jag att den nästan var lika skön att hålla i som d300 och att sökaren var mycket större än hos d5300 vilket förmodligen gör att jag blir inspirerad att ta bättre bilder, men vinklingsbar skärm är ganska viktigt

arghh, det var ett marigt case, nån som har nån kommentar?
Varför är vinklingsbar skärm viktigt för dig?
Eller rättare sagt; Vad tar du för bilder som gör att du har större användning för en vikbar skärm än bättre sökare och bättre autofokus?
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Har du ingen panik invänta D7200 så får du det bästa av allt, får man tro :) borde komma om 3-4 månader. D7100 sjunker säkert i pris när 7200 kommer ut, men D7200 är nog värd den extra pengen skulle jag tro. Det kommer troligtvis en 9000-serie oxå som ligger snäppet över. Det ryktas om en 2000-serie som ska konkurrera med 100D från canon = liten. Många rykten men nånting måste komma snart.
 

dokido

Aktiv medlem
mm har hört om en d9300 men jag orkar inte vänta så länge som 3 månader
så irriterande att ha bestämt sig för d5300 och sen får känna på 7100, har fortfarande svårt att välja
hade ett bra pris på 7100 också i en halvtimme...suck

bra grepp o sökare vs vinklingsbar skärm helt enkelt
jag får nog åka och känna lite mer
kommer ihåg att jag gjorde mig av med d40 rätt fort, den var lite liten
å andra sidan så passade d50 rätt bra i handen

de verkar ju ha ganska likartade bildkvalitet ivarje fall, hursom
klarar jag mig bra med en d80 borde d5300 täcka mina bildkvalitets behov
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
mm har hört om en d9300 men jag orkar inte vänta så länge som 3 månader
så irriterande att ha bestämt sig för d5300 och sen får känna på 7100, har fortfarande svårt att välja
hade ett bra pris på 7100 också i en halvtimme...suck

bra grepp o sökare vs vinklingsbar skärm helt enkelt
jag får nog åka och känna lite mer
kommer ihåg att jag gjorde mig av med d40 rätt fort, den var lite liten
å andra sidan så passade d50 rätt bra i handen

de verkar ju ha ganska likartade bildkvalitet ivarje fall, hursom
klarar jag mig bra med en d80 borde d5300 täcka mina bildkvalitets behov
Har du sigmaobjektiv är dessa med största sannolikhet inte kompatibla med D5300 troligtvis inte med 3300 och 7200 heller. Du kan uppdatera många objektiv men det kostar några hundra och kräver normalt att du skickar in dem
 

dokido

Aktiv medlem
har 2 nikon och en tamron 90 macro, den kanske inte p assar får kolla, tack för tipset

jo den verkar passa enligt cyberphoto
 

eskil23

Aktiv medlem
Har du sigmaobjektiv är dessa med största sannolikhet inte kompatibla med D5300 troligtvis inte med 3300 och 7200 heller. Du kan uppdatera många objektiv men det kostar några hundra och kräver normalt att du skickar in dem
Varför skulle de inte vara det? Jag har inte haft något som helst problem med Sigma-optik på någon Nikon-kamera som jag har testat med undantag på Nikon1-kameror med FT1-adapter.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har du sigmaobjektiv är dessa med största sannolikhet inte kompatibla med D5300 troligtvis inte med 3300 och 7200 heller. Du kan uppdatera många objektiv men det kostar några hundra och kräver normalt att du skickar in dem
Jag har kört med flera olika Sigma-objektiv av varierande ålder på D7100 (någon D7200 har inte kommit ännu :) utan problem, och jag har kört ett par Sigma-objektiv på D5300 också utan problem.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej
Har sen många år tillbaka en D80 som har funkat bra men utvecklingen går ju framåt. Det som jag är mest "missnöjd" med D80 är att bruset på höga ISO (1600 el mer) är klart störande lika så att färgerna börjar "rinna" på höga ISO.

Jag har ev tänkt att byta hus och det finns ju 3 st att välja mellan 3300, 5300 samt 7100 det skiljer ju ca
2-3000 mellan varje modell och frågan är om 7100 är så mycket bättre än 3300.

Det är väl så att det är samma sensor i alla modellerna samt att lågpassfiltret är borttaget, det borde alltså bli lika bra bilder oavsett vilket hus man har?

7100 är väl den som är robustast och det är kanske där man har största vinsten, plus att man inte hela tiden gå in via virriga menyer om man vill ändra tid, bländare eller ISO.

Ni som har provat runt vad är er spontana reaktion?
Som du själv är inne på, det är samma eller i alla fall extremt lika sensorer i alla tre, så bildkvaliteten är mycket likartad - i praktiken samma bildkvalitet.

Det som skiljer är snarare paketet som omger sensorn. Extremt enkelt sammanfattat så blir de snabbare, får mer avancerad autofokus och får mer knappar och reglage ju dyrare modell du väljer. Sedan har som andra påpekat D7100 en bättre sökare, men i gengäld har D5300 svängbar skärm vilket en del uppskattar mycket. D5300 har dessutom inbyggd wifi vilket är smidigt för den som vill föra över bilder till telefon eller platta.

Är du van vid hanteringen hos D80 kommer du nog känna dig mest hemma med en D7100. Här är ju D70, D80, D90, D7000 och D7100 så att säga en serie av modeller som ersatt varandra och som har likartad hantering.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
tycker du d7100 är mycket roligare att fota med än d5300?
Nu framgick det inte om 'du' syftade på mig, men självgod som jag är så antar jag det :)

Det beror så oerhört mycket på vad man fotograferar. Skulle jag fotografera mycket makro så är blir ju D5300 roligare med den vinklingsbara skärmen. Skulle jag fotografera sport är D7100 roligare med sin bättre autofokus. Skulle jag ut på en semesterresa vore det hugget som stucket.
 

dokido

Aktiv medlem
jo de va du :)
så du saknar inte stora sökaren o bättre greppet i d7100 för vanligt naturfoto, dvs inte fågelfoto typ
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
jo de va du :)
så du saknar inte stora sökaren o bättre greppet i d7100 för vanligt naturfoto, dvs inte fågelfoto typ
Ser jag till min personliga smak så är ju jag en sökar-människa, så jag skulle nog sakna den lite större och ljusare sökaren. Men det där är mycket av en smaksak. Jag kan leva med en mindre sökare om det ger mig en extra liten och lätt kamera som kan vara skön om man går längre sträckor i naturen - det blir en avvägningsfråga.

Greppet beror mycket på vilka objektiv man oftast använder - med små och lätta objektiv spelar greppet mindre roll, med stora och tyngre en stor roll. För mig personligen är ju greppet på D3/D3s i minsta laget så skillnaden mellan D5300 och D7100 känns inte så avgörande :)
 
ANNONS