Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gäller Fotosidans forumregler?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Frågan är föranledd av att Fotosidans moderator påstår att jag utövar "Påhopp och oförskämdheter" när jag ställer en enkel fråga.

Mitt svar via e-mail var:

"Påhopp och oförskämdheter är det däremot när du ägnar dig åt godtycklig moderering som knappast har stöd i någon forumregel."

Moderatorn svarade:

"Nu är det redaktionen som driver Fotosidan och bestämmer över Fotosidan. Vi försöker vara konsekventa med att rensa trådarna från sådant som är off topic, påhopp på annan person och så vidare."

Eftersom inget av ovanstående är aktuellt i det här fallet, så undrar jag; är det Fotosidans forumregler som gäller, eller moderatorernas godtycklighet?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Någon måste bedöma vad som är off topic, personangrepp med mera. Det är redaktionen som gör det. Vem skulle annars göra det?

Eftersom inget av ovanstående är aktuellt i det här fallet, så undrar jag; är det Fotosidans forumregler som gäller, eller moderatorernas godtycklighet?
Det är din bedömning. Andra kan göra en annan bedömning och kan känna annorlunda. Det har du ju uppenbarligen insett eftersom du bett om ursäkt:

om du blev kränkt av att jag frågade hur svårt det kan vara att googla fram länkarna om man inte hittar dem på Adobe's hemsida, så ber jag om ursäkt. Det var inte min avsikt att såra dig.
I det här fallet så gjorde jag bedömningen att din kommentar var onödig och kunde vara sårande. Som jag svarat dig innan var jag inte ensam om att reagera.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Är det Fotosidans forumregler som gäller, eller moderatorernas godtycklighet?
Det står överst i forumreglerna att redaktionen ser till att reglerna följs. Det är redaktionen som gör bedömningar, modererar och som kan utesluta medlemmar som inte sköter sig.
Forumreglerna täcker kanske inte i alla upptänkliga fall, och då får redaktionen göra en bedömning.

En del surnar till när vi går in modererar. Du beskyller mig för godtycklighet, bland annat. Det är faktiskt rätt magstarkt. Naturligtvis grundar sig mitt agerande på erfarenhet, en samsyn på redaktionen och på hur vi utformat forumreglerna.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag tycker det vore klädsamt om någon annan än du själv svarade på frågor om ditt modererande.

Jag vet inte om jag ska tolka ditt senaste inlägg som ett hot om uteslutning, men det verkar som om du tycker att forumreglerna ska tolkas utifrån hur du ser på dem. Det är ingen som surnar till för att du följer reglerna, men när du hittar på forumregler som inte står i överensstämmelse med de officiella reglerna och istället tolkat reglerna till din egen fördel, då är det väl inte så konstigt att man reagerar. Iallafall får man väl fråga vilka regler som gäller. Dina eller Fotosidans.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tycker det vore klädsamt om någon annan än du själv svarade på frågor om ditt modererande.
Nu är det semestertid och mina kollegor är ute och resor. Men du hade säkert fått samma svar av dem: Att redaktionen modererar. Precis som det står i forumreglerna.

Jag vet inte om jag ska tolka ditt senaste inlägg som ett hot om uteslutning, men det verkar som om du tycker att forumreglerna ska tolkas utifrån hur du ser på dem.
Inget specifikt hot mot dig. Avstängning och uteslutning är en konsekvens som kan drabba alla som inte sköter sig. Jag gav exempel vad redaktionen tar för beslut.

Någon måste tolka reglerna och det är vi på redaktionen inklusive vår ideelle moderator Anders F Eriksson som gör det.

Det är ingen som surnar till för att du följer reglerna, men när du hittar på forumregler som inte står i överensstämmelse med de officiella reglerna och istället tolkat reglerna till din egen fördel, då är det väl inte så konstigt att man reagerar. Iallafall får man väl fråga vilka regler som gäller. Dina eller Fotosidans.
Jag har inga egna fördelar av att moderera ett personangrepp i en tråd där jag inte är med och diskuterar.

Personangrepp är inte tillåtet. Du kanske inte håller med om att det var ett personangrepp, oavsett vilket är det moderatorns tolkning som gäller. Någon annan ordning är naturligtvis inte möjlig. Vi kan ju inte ha omröstning bland medlemmarna för varje moderering.

Forumreglerna är författade av redaktionen och redaktionen tolkar dem. Är det klurigare fall samråder vi. Uppstår problem som inte täcks av reglerna agerar redaktionen på lämpligt sätt.
 

snap01

Aktiv medlem
nej en del har en gräddfil o kan hoppa på andra o vara nedlåtande bara för att enligt vissa moderatorer dom är (populära). Jag vart grovt påhoppad o tog upp det i tråden o då var jag ot o blev belönad med en veckas avstängning för att jag inte använt knappen för påhopp.

Om man då frågar varför vissa kan bryta mot fs regler så får man till svar att du vet inte vad vi skriver till den personen o det är där det brister hos fs att ha sina regler o tolkningar bakom stängda dörrar.

Jag antar att i ditt fall fick svaret du skrev till ts att anmäla dig till fs o sedan tyckte dom att du var värd en varning.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi förfördelar ingen. Det där är bara påhitt. Och precis som Magnus säger så modererar redaktionen (precis som forumreglerna säger).
 

afe

Aktiv medlem
Att regler, tolkningar och kommunikation med enskilda medlemmar sker "bakom stängda dörrar" är inte särskilt unikt för fotosidan. Så fungerar i stort sett alla forum och allt privat företagsamhet - i många forum är kommentarer kring moderering inte tillåtna över huvud taget annat än via PM.

Vi som modererar ser förstås inte allt (även om jag läser väldigt mycket i forumen), men alla rapporter av inlägg ses av redaktionen, och om de är olämpliga tas de bort.

I övrigt är det som Magnus och David skriver - inlägg kan komma att raderas utan ytterligare kommentarer om de på något sätt anses bryta mot forumreglerna. Det går liksom inte att ha något slags demokrati kring sådant.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Att regler, tolkningar och kommunikation med enskilda medlemmar sker "bakom stängda dörrar" är inte särskilt unikt för fotosidan. Så fungerar i stort sett alla forum och allt privat företagsamhet - i många forum är kommentarer kring moderering inte tillåtna över huvud taget annat än via PM.

Vi som modererar ser förstås inte allt (även om jag läser väldigt mycket i forumen), men alla rapporter av inlägg ses av redaktionen, och om de är olämpliga tas de bort.

I övrigt är det som Magnus och David skriver - inlägg kan komma att raderas utan ytterligare kommentarer om de på något sätt anses bryta mot forumreglerna. Det går liksom inte att ha något slags demokrati kring sådant.
Bra summerat!
 

alfin

Aktiv medlem
Jag deltar i många forum internationellt och har gjort det i tiotals år och inte någonstans har jag upplevt att moderatorerna/redaktionerna på dessa forum är så till den milda grad konflikträdda som ni är på Fotosidan. (Med risk för att det uttalandet också tolkas som ett personangrepp!)

Om tolkningen av forumreglerna på Fotosidan är så strikta, att en retorisk fråga som "Hur svårt kan det vara?" tolkas som personangrepp, då bör ni rimligen sätta er ner gemensamt och försöka definiera vad ett personangrepp är och formulera detta i begripliga regler, så att vi som skriver i forumen förstår hur ni tänker.

Jag vet inte om ni på redaktionen/moderatorerna är politiskt intresserade och följer partiledardebatterna i Almedalen på Gotland, men hade ni fått avgöra hur personangrepp definieras i den allmänna debatten, så skulle ingen av partiledarna fått ställa upp igen i Almedalen nästa år!

Man kan väl inte lägga sordin på hur människor uttrycker sig, på ett sätt så de inte ens kan ställa frågor i forumen utan att det ska betraktas som påhopp, oförskämdheter och personangrepp. Att en och annan individ reagerar på hur andra uttrycker sig och trycker på skvallerknappen ni tillhandahåller på forumet, kan väl knappast innebära att det per definition ska betraktas som personangrepp.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Du menar att du i en forumtråd la ett första inlägg "Hur svårt kan det vara?" och då fick en varning för personangrepp? Det låter lite väl hårt tolkat så det får vi ta och diskutera gränsen för internt isåfall.
 

vifra

Aktiv medlem
Jag deltar i många forum internationellt och har gjort det i tiotals år och inte någonstans har jag upplevt att moderatorerna/redaktionerna på dessa forum är så till den milda grad konflikträdda som ni är på Fotosidan. (Med risk för att det uttalandet också tolkas som ett personangrepp!)

Om tolkningen av forumreglerna på Fotosidan är så strikta, att en retorisk fråga som "Hur svårt kan det vara?" tolkas som personangrepp, då bör ni rimligen sätta er ner gemensamt och försöka definiera vad ett personangrepp är och formulera detta i begripliga regler, så att vi som skriver i forumen förstår hur ni tänker.

Jag vet inte om ni på redaktionen/moderatorerna är politiskt intresserade och följer partiledardebatterna i Almedalen på Gotland, men hade ni fått avgöra hur personangrepp definieras i den allmänna debatten, så skulle ingen av partiledarna fått ställa upp igen i Almedalen nästa år!

Man kan väl inte lägga sordin på hur människor uttrycker sig, på ett sätt så de inte ens kan ställa frågor i forumen utan att det ska betraktas som påhopp, oförskämdheter och personangrepp. Att en och annan individ reagerar på hur andra uttrycker sig och trycker på skvallerknappen ni tillhandahåller på forumet, kan väl knappast innebära att det per definition ska betraktas som personangrepp.

Konflikträdda! Håller med.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Konflikträdda! Håller med.
Det är nog första gången någon tycker jag är konflikträdd. Som redaktion tycker vi dock att det är rimligt att ta det lite lugnt i textbaserade diskussioner, eftersom vår erfarenhet säger att det sällan blir bra diskussioner. Vill någon diskutera något känsligt och ställa oss mot väggen så är jag mer än villig att ta en sån diskussion live. Nu är det länge till fotomässan men det är ett bra tillfälle att söka upp oss och prata om saker ni inte tycker är rätt.
 
ANNONS