Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Adobe och deras Creative Cloud..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag är på väg att skaffa en ny stationär dator för att kunna lämna Photoshop 5.0 bakom mig och i stället använda Lightroom 5 som jag fick med min Canon 6D när den köptes. I alla fall har min tanke den senaste tiden varit att börja använda Lightroom. MEN..eftersom jag inte har följt med i diskussionerna kring mjukvaruprogram under rätt lång tid så har jag inte insett förrän nu att Lightroom kommer att försvinna in i Creative Cloud-dimman från och med version 5.6. Å det här är ett tilltag från Adobe som jag inte alls gillar!

Förutom att det blir väldigt dyrt för en sådan som mig som inte är i behov av att uppgradera så fort nya versioner släpps så gillar jag inte tanken med att "bli fast" i ett sådant här abonnemang. Om man hade fått behålla Lightroomversionen som man för tillfället använder när man avslutar sitt abonnemang så hade jag kanske tyckt Creative Cloud kunde vara okej, men som det är nu så tas ju verktygen ifrån en helt och hållet den dagen man inte längre vill hyra. Å inte är det bara själva Lightroom man hyr via Creative Cloud utan på sätt och vis även sina egna filer/bilder. Helt vansinnigt enligt mitt sätt att se på det!

Av den här anledningen vill jag nu hitta alternativa lösningar/program till Lightroom och Photoshop. Det handlar alltså om RAW-konverterare, bildbehandlare och katalogiseringsprogram. Vad finns det för vettiga alternativ för mig?

Adobe Elements skulle jag helt klart kunna tänka mig om det inte vore för att det just är Adobe som står bakom det. Risken är väl stor att även Elements blir en Creative Cloud-programvara så småning om, eller!? Jag vågar i alla fall inte chansa på att det inte blir så....

Som RAW-konverterare kan jag hålla mig till Canons DPP..det fungerar bra. Men när det kommer till alternativa bildredigering-/katalogiseringsprogram så är jag lite "lost". Gimp..kan det vara något tro? Eller Corel Paintshop Pro X7? Ett annat intressant alternativ jag funderar på är ACDSEE.

Vad säger ni..finns det vettiga alternativ eller är man dömd att behöva använda Creative Cloud i framtiden ifall man vill hålla på med fotografi och bildbehandling på en hyfsat avancerad entusiastnivå??
 

forstheim

Aktiv medlem
Vill du ha ett icke-Adobe alternativ till Lightroom, så har Phase One precis släppt Capture One 8. Den mäter sig väl med Lightroom.

http://www.phaseone.com/en/Downloads/Materials/Download-Capture-One-8.aspx
Tackar för förslaget! :)

Men vad menar du med att jag har missförstått det hela? OK, det är möjligt att version 5.6 inte ingår i Creative Clouds, men versioner efter den kommer väl ändå enbart tillhandahållas genom ett abonnemang av Creative Clouds!?
 
Tackar för förslaget! :)

Men vad menar du med att jag har missförstått det hela? OK, det är möjligt att version 5.6 inte ingår i Creative Clouds, men versioner efter den kommer väl ändå enbart tillhandahållas genom ett abonnemang av Creative Clouds!?
Nej, Adobe har sagt att Lightroom kommer att finnas kvar även utanför Creative Cloud. Däremot kan man ana att det besked som gavs nyligen, om att CC-versionen kommer att fungera i begränsad omfattning om man slutar betala, är Adobes lösning på att avskaffa fristående versioner av Lightroom.
 

alfin

Aktiv medlem
Tackar för förslaget! :)

Men vad menar du med att jag har missförstått det hela? OK, det är möjligt att version 5.6 inte ingår i Creative Clouds, men versioner efter den kommer väl ändå enbart tillhandahållas genom ett abonnemang av Creative Clouds!?
Adobe har lovat att LR även i fortsättningen ska gå att köpa med vanlig licens och det verkar i alla fall för mig osannolikt att man skulle bryta det löftet redan till version 6. Om det förändras därefter kan man ju spekulera om, vilket också görs flitigt.

Adobe har dessutom deklarerat att om man prenumererar och slutar prenumerationen, så kommer ändå LR att fungera för att hantera och exportera sina bilder. Däremot slutar Developmodulen att fungera, men argumentet att man inte kommer åt och kan använda sina bilder om man slutar prenumerera är inte längre giltigt.
 
Adobe har dessutom deklarerat att om man prenumererar och slutar prenumerationen, så kommer ändå LR att fungera för att hantera och exportera sina bilder. Däremot slutar Developmodulen att fungera, men argumentet att man inte kommer åt och kan använda sina bilder om man slutar prenumerera är inte längre giltigt.
Adobes beslut besked visar att de förstått att prenumerationsmodellen inte fungerade på Lightroom, något jag påtalat ända sedan CC dök upp.
 

afe

Aktiv medlem
Fast de har aldrig sagt att LR bara skulle finnas i CC, så det är inte något de ändrat sig om. Personligen tycker jag dock att fotografipaketet i CC är väldigt prisvärt, så jag kör på det :)
 

Sabud

Aktiv medlem
Som exempel kommer man även fortsättningsvis få med LR när man köper en Leica-märkt Panasonic. Antar att det inte inkluderar någon cloud-koppling.

/Stephan
 

forstheim

Aktiv medlem
Adobe har lovat att LR även i fortsättningen ska gå att köpa med vanlig licens och det verkar i alla fall för mig osannolikt att man skulle bryta det löftet redan till version 6. Om det förändras därefter kan man ju spekulera om, vilket också görs flitigt.
Jo, fast jag bryr mig nog inte så mycket om ifall övergången till enbart CC sker från och med version 6, 7 eller 10..utan det som känns helt avgörande är hur Adobe har tänkt sig framtiden med Lightroom. Jag vill inte börja arbeta med Lightroom nu och göra så i kanske 2-3 år för att sedan i princip känna mig tvingad att abonnera på Creative Cloud om köpealternativet försvinner.

Kollade lite snabbt på Phase One Capture One Pro 7 på youtube. Första intrycket var att det såg lite rörigt och ologiskt ut. Men samtidigt intressant med dem stora customize-möjligheterna. Kan vara ett alternativ till Lightroom. Annars verkar ACDSEE Pro 7 rätt trevligt, men det lär väl inte vara alls lika kompetent som Lightroom och Phase One, eller!? Men å andra sidan kanske det räcker för mina behov...
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Jag har kört med DXO + Gimp under en längre tid, fungerar alldles
utmärkt, givetvis med ett lite annat flöde än LR&PS.

Det mesta som går att göras i PS går att göra i gimp, och inte minst,
det mesta som går att göra i Gimp går att göra i PS.

Har för övrigt precis skaffat en LR&PS, tiden får utvisa om Gimp blir portat.

Se även denna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=159797

//MW
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vill du ha ett icke-Adobe alternativ till Lightroom, så har Phase One precis släppt Capture One 8. Den mäter sig väl med Lightroom.

http://www.phaseone.com/en/Downloads/Materials/Download-Capture-One-8.aspx
Har inte provat 8:an men redan 7.x gav bättre raw konvertering än LR, i vart fall för Nikon filer.
Om jag skulle skaffa ett nytt system idag hade Capture One varit ett givet val oavsett vad Adobe hittar på med LR och CC. Gillade möjligheten att sätta svart och vitpunkt och lagerhanteringen som saknas i LR.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, fast jag bryr mig nog inte så mycket om ifall övergången till enbart CC sker från och med version 6, 7 eller 10..utan det som känns helt avgörande är hur Adobe har tänkt sig framtiden med Lightroom. Jag vill inte börja arbeta med Lightroom nu och göra så i kanske 2-3 år för att sedan i princip känna mig tvingad att abonnera på Creative Cloud om köpealternativet försvinner.

Kollade lite snabbt på Phase One Capture One Pro 7 på youtube. Första intrycket var att det såg lite rörigt och ologiskt ut. Men samtidigt intressant med dem stora customize-möjligheterna. Kan vara ett alternativ till Lightroom. Annars verkar ACDSEE Pro 7 rätt trevligt, men det lär väl inte vara alls lika kompetent som Lightroom och Phase One, eller!? Men å andra sidan kanske det räcker för mina behov...
Jag har Capture One Pro 7 och jag kan inte säga att det känns lika polerat som Adobes lösningar ofta göra. Men jag gillar råkonverterarens resultat och dessutom att man inte är tvungen att köra i databasläge. Det finns en och annan egenhet som man kan behöva vänja sig vid, men det går väl att provköra även Capture One har jag för mig. En sak att ha i åtanke är att en del kameror saknar stöd och att det kan dröja lite länge innan stöd kommer. Hela räckan med Nikon och Canons spegelreflexkameror brukar inte vålla några problem om man inte har riktigt bråttom, men åtminstone för inte så länge sedan saknades fortfarande stöd för t ex Panasonic GM-1.

Att 8:an hade kommit hade jag inte sett, för förvånande nog har det inte skickat något meddelande om det. Möjligen så får jag väl veta det om jag startar programmet, men bildbehandlingen har legat/ligger nere på grund av att ett läckande tak förpestat min tillvaro.
 

DaMoose

Aktiv medlem
Om Adobe hade legat kvar på sina gamla prismodeller när en fullversion av Photoshop kostade 12000+moms så hade jag också varit irriterad över CC-upplägget.

Men nu med de senaste avtalen som man kan teckna även som privatperson och få både Photoshop samt Lightroom för en hundring i månaden så tycker jag det är ett helt OK alternativ både för företagare samt privatpersoner. 1200:-/år är ju egentligen inte så mycket i förhållande till vad många spenderar på sina kameraprylar. Att man dessutom får alla uppdateringar utan extrakostnad är ju skönt om man skulle köpa sig en ny kamera och upptäcka att RAW-filerna inte stöds i en äldre version.

Själv har jag köpt Lightroom 3 för typ 4000:-(minns inte om det var inkl eller exkl moms), sedan betalat någon tusenlapp för uppgraderingen till LR 4, kanske 1 tusenlapp för uppgraderingen till LR 5.
Men jag "köpte" ändå CC-lösningen när paketet med även Photoshop kom till en sådan lämplig peng.

En stor fördel som jag ser med Adobe är att det är ett stort företag och med all säkerhet inte kommer lägga ner sina produkter under en överskådlig framtid. Inte lika kul att ha byggt upp hela sitt arkiv i t.ex. Aperture för att sedan få reda på att det läggs ner och inte vara säker på att få över allt arbete till ett nytt system.

Det finns både för- och nackdelar med stora företag....
 

Leifson

Aktiv medlem
JSom RAW-konverterare kan jag hålla mig till Canons DPP..det fungerar bra. Men när det kommer till alternativa bildredigering-/katalogiseringsprogram så är jag lite "lost". Gimp..kan det vara något tro?
Gimp rekommenderar jag starkt som ett alternativ till Photoshop, men det har inga funktioner för katalogisering eller RAW hantering. Ett alternativ för RAW hantering skulle kunna vara RawTherapee.

Själv kör jag Linux vilket innebär lite annorlunda utbud av programvaror. Gimp är självklar, men det program jag främst använder är Digikam, som är ett riktigt bra alternativ till Lightroom med katalogisering och sökfunktioner m.m. (Digikams Windows version är tyvärr inte stabil ännu)
Digikam har även RAW hantering och redigeringsmöjligheter, men för detta finns många andra alternativ, som RawTherapee, Darktable mm.
Förutom din tid är ju detta helt gratis att prova :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Om Adobe hade legat kvar på sina gamla prismodeller när en fullversion av Photoshop kostade 12000+moms så hade jag också varit irriterad över CC-upplägget.

Men nu med de senaste avtalen som man kan teckna även som privatperson och få både Photoshop samt Lightroom för en hundring i månaden så tycker jag det är ett helt OK alternativ både för företagare samt privatpersoner. 1200:-/år är ju egentligen inte så mycket i förhållande till vad många spenderar på sina kameraprylar.
Det är egentligen inte pengarna i sig som jag vänder mig emot, även om det i praktiken skulle bli minst 5 gånger så dyrt för mig med Creative Cloud jämfört med att köpa Lightroom rakt av för 1200 kr. Köper jag Lightroom rakt av så kanske jag använder det i fem år utan att uppgradera det. Så min kostnad för programmet under dem åren blir då 1200 kr. Med Creative Cloud skulle jag få betala 100x12x5 = 6000 kr. En viss skillnad! Låt säga sedan att vissa uppdateringar av Lightroom kommer att kräva bättre datorprestanda..ja då hamnar man i en sits där man har att välja på tre alternativ:

1. Uppgradera sin dator, vilket ger en hög merkostnad.
2. Skippa uppdateringen av programmet, vilket innebär att man kommer betala samma peng/månad för en gammal version som man skulle gjort för den allra senaste versionen.
3. Sluta abonnera på tjänsten vilket får till följd att man inte längre har tillgång till programmet.

Men som sagt, det är inte pengarna i sig som jag vänder mig emot utan det är att mer elller mindre bli tvingad in i molnet och sedan i princip också bli fast där för all framtid. Så känns det i alla fall.. :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har nu youtubat några tutorials av Lightroom, ACDSEE Pro och Capture One Pro för att få en känsla för vad de har att erbjuda.

Mitt intryck är att ACDSEE kändes lite amatörmässigt (inte för att jag skulle säga att jag är någon pro, men ändå..) och kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Lightroom verkar rätt överblickbart och lätt att sätta sig in i, men samtidigt också rätt trist i upplägget på något sätt. Åtminstone fick jag det intrycket efter att precis innan kollat igenom en tutorial om Capture One. Capture upplevde jag vid första anblicken som något rörigt, men allt eftersom youtube-klippet rullade på blev det mer och mer begripligt. Verkar vara mycket mer flexibelt än Lightroom tycker jag..i alla fall hur man kan ordna upplägget med fönster, verktyg etc. Tycker också det kändes mer proffsigt/gediget än Lightroom måste jag säga. Men det är väl mer en känsla än ett faktum kanske... ;-)

För min del lutar det helt klart mot Capture One Pro 8 nu. Den dagen det står en ny lite kraftfullare dator här i huset så blir det att testköra dem båda programmen i praktiken, men helt klart är det Capture som lockar mest just nu.. :)
 

afe

Aktiv medlem
Ser att du kör 6D, så du uppgraderar uppenbarligen kameran då och då. Du kan inte uppgradera kamera utan att uppgradera LR ibland, så jag tycker inte dit räkneexempel håller ...

Capture One är ungefär dubbelt så dyrt som LR, och jag gissar att man också där betalar för nya versioner. Jag tror inte alls att LR skulle bli så mycket dyrare som du säger, men det är förstås upp till dig att avgöra hur du vill göra :)
 
ANNONS