Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)

Modestil

Aktiv medlem
Jag fotar mycket med mk3 och kommer att köpa mk4, OM Canon kan uppfylla:

* ISO <6400 ska i princip vara brusfri (drömma kan man alltid!)
* Avsevärt mycket bättre dynamiskt omfång

Är ganska säker på att det inte blir någon mk4 för min del.
 

Pocca

Aktiv medlem
Ofan!

Trodde Canon var på väg mot sin ätterstupa efter trådarna här den senaste tiden! Ryktena om min död är överdrivna som ** sa!

Stämmer det som skrivs tror jag de ligger helt rätt. En grundversion med olika egenskaper på olika modeller! Likt t ex Sony A7 mm.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Bara kul...

Ska bli spännande och bra för oss kunder om Canon kommer med ett skifte

Har inte Canon själv men ett teknikskifte innebär förmodligen att andra kanske behöver vässa alternativt tidigarelägga sina kommande modeller.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker mk3 är så nära den perfekta kompromissen man kan komma.

Jag köper nog ny om det blir:

- Lite högre upplösning.

- Lite bättre ISO-prestanda

- Lite bättre DR

- 8 bilder per sekund

Jag är inte så kräsen! :)
 

Domidus

Aktiv medlem
Så det är redan på gång?
Tänk att det redan är 3 år sedan snart som MK III kom. Tiden går så frutkansvärt fort!

Som alltid ska det bli spännande att se vad de har kokat ihop. Hoppas att den kommer få bättre DR samt dual pixel af :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tycker mk3 är så nära den perfekta kompromissen man kan komma.

Jag köper nog ny om det blir:

- Lite högre upplösning.

- Lite bättre ISO-prestanda

- Lite bättre DR

- 8 bilder per sekund

Jag är inte så kräsen! :)
1+

Bättre DR? Yes

Lite bättre upplösning? Den är redan bra, men helt okay med bättre.

Bättre ISO? Absolut, alltid välkommet :)

/Ulf
 

MrGoose

Aktiv medlem
Har nu gått från Nikon 810 till Canon mark3 o är mycket nöjd , men vist är man sugen på den nya som ska komma Mark4 eller vad nu den kommer o heta
Någon särskild anledning till bytet...? Själv har jag funderat på att byta från MK III till D810:an... (vilket egentligen aldrig kommer hända pga glasinvesteringar...:) :) :) )

Mvh. Henke
 

sweepers

Ny medlem
Någon särskild anledning till bytet...? Själv har jag funderat på att byta från MK III till D810:an... (vilket egentligen aldrig kommer hända pga glasinvesteringar...:) :) :) )

Mvh. Henke
Egentligen inte , men det var lite detaljer på Canon som jag gillade , hjulet o avtryckaren , sedan tycker jag Canon autofocus är mera direkt . Vist det kan låta konstigt att byta . men är nöjd.
På Nikon 810 behöver man ligga lite snabbare på slutar tiden , för att få bra skärpa (handhållet)
Annars en mycket bra kamera o jag är inte så fixerad på märke ......ska bara kännas rätt
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Egentligen inte , men det var lite detaljer på Canon som jag gillade , hjulet o avtryckaren , sedan tycker jag Canon autofocus är mera direkt . Vist det kan låta konstigt att byta . men är nöjd.
På Nikon 810 behöver man ligga lite snabbare på slutar tiden , för att få bra skärpa (handhållet)
Annars en mycket bra kamera o jag är inte så fixerad på märke ......ska bara kännas rätt
Är nyfiken eftersom du har erfarenhet av båda 5D3 och 810. Nikon bör ju ge mer detaljer vid 100% och nu till frågan, om du tar ner bildfilen till tex 3000px, kan du se någon skillnad på detaljnivån, med reservation för objektiven?

/Ulf
 

Amigoche

Medlem
Bra initiativ, jag följer tråden gärna!!

Jag köpte en Mark 3 vid årsskiftet, men några kollegor till mig övertalade mig att lämna tillbaka kameran och vänta på den uppgraderade modellen, som enligt den nörda och mest insatta kollegan släpps snart. Jag har redan en 7D som jag har klarat mig med, men det är främst för filmningen jag vill ha bättre prestanda på kamera. 4K och bättre ljudinspelning på kameran är ett minimum krav jag har på mitt nästa köp, men gärna även en inbyggd bildstabilisering.. Det finns andra utbud på marknaden, men eftersom jag har Canon linser, så vill jag fortsätta med Canon. Jag var nära att skaffa en Blackmagic 4k kamera, men jag anser inte att den är tillräckligt flexibel och lätthanterlig på fält som en EOS kamera..

När tror ni vi får veta mer om lanseringen? Har Canon några särskilda datum på året för lansering av nya produkter, typ som Apple brukar ha?
 

Bengf

Aktiv medlem
Har Canonägare generellt önskan om 4K i kommande kameror, hur ser tankegångarna ut, Jag trodde att den allra senaste släppta modellen skulle få 4K ( 7DmkII )- å andra sidan så sägs det ofta om att Canon gör noggranna undersökningar om vad Canonägare vill ha och önskar sig. Blir inte förvånad om ersättaren till 70D eventuellt får 4K, men kommer 5DMKIV att få 4K, eller kommer det en specialmodell som påminner om Sony A7s.


//Bengt.
 
ANNONS