Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning för stulen bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Attlid

Aktiv medlem
Jag fick för ett par dagar sedan reda på av en slump att en av mina hästbilder använts som tryck på en tröja. Efter lite detektivarbete visade det sig att tröjan sedan har sålts av Sveriges största varuhus på deras klädavdelning (jag vet inte om jag vill nämna namn, men det är nog inte så svårt att lista ut vilket det gäller). Jag tog kontakt med kundtjänst och har sedan dess pratat med både VD och inköpschef. De ber om ursäkt för vad som hänt och förklarar det hela med att de helt enkelt googlat olika djurbilder och använt dessa. Min vattenstämpel med mitt namn har även arbetats bort från bilden innan tryck.

De har varit väldigt tillmötesgående och vill kompensera mig på något sätt, och de vill att jag ska återkomma med förslag på rimlig kompensation. Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Även om jag skulle gå efter BLF's prislista (som jag för övrigt inte äger) så vet jag inte i vilken upplaga tröjan tryckts och sålts i (edit: har frågat dem ang. detta, väntar på svar). Hur vet jag vad som kan vara rimligt? Några tankar?

Tack!
 

T.Risberg

Aktiv medlem
XXXX är ute på tunn is

Hej

Med hänsyn till att företaget gjort en hel del övertramp rent lagligt så skulle jag hamna på sexsiffriga belopp.
Skulle ni inte komma överens och saken hamnar i tinget så har du alla fördelar på din sida.

ThomasR
 

ErlandH

Aktiv medlem
... sålts av Sveriges största varuhus ... förklarar det hela med att de helt enkelt googlat olika djurbilder och använt dessa. Min vattenstämpel med mitt namn har även arbetats bort från bilden innan tryck.
Det är ytterst sällan bildstölder går till åtal, trots att det är brottsligt. Eventuella rättsprocesser brukar bara handla om att bestämma ersättningens storlek. Men det här är ett upphovsrättsbrott som är så utstuderat, välplanerat och genomtänkt att jag skulle lämna det till åtal om jag var du. Det finns ju ingen möjlighet att hänvisa till "slarv", "misstag", "vi visste inte vem som var fotograf" eller några liknande ursäkter. Hoppas du spelade in samtalet med cheferna på varuhuset!

I diskussioner om bildstölder brukar jag nog ofta framstå som ganska försiktig och moderat när det gäller hur höga krav på ersättning som kan vara rimliga. I det här uppseendeväckande fallet tycker jag dock att ett alternativ till åtal skulle vara att kräva ett femsiffrigt belopp i ersättning.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag är inte riktigt bekväm med att begära väldigt höga belopp för att slippa rättslig behandling. Men med hänsyn till att det faktiskt inte vad jag vet finns några tidigare fall där upphovsrättsbrott av det här slaget har lett till straff, kanske det kunde vara ett sätt för fotografen att få plåster på såren och undvika en utdragen rättsprocess.

Det som talar emot är att man vid rättslig hantering vanligen inte kan få ut mer än dubbla värdet - dels vad det skulle ha kostat, dels den kommersiella skada man har lidit - och om man siktar för högt med priset finns risken att motparten väljer att ta det till domstol, som småmål.

Så det handlar mer om att hitta en åklagare som åtar sig att driva det som ett mål där straff är aktuellt, vare sig straffet handlar om böter eller är högre på straffskalan. Min egen uppfattning är att det här i likhet med en del fall där tidningar har norpat bilder, borde straffas hårt. Fotografen ska rimligen få sin ersättning för det kommersiella värdet, dubblat för den kommersiella skadan som stölden innebar. Men för en aktör av den här digniteten är det orimligt lite, särskilt med hänsyn till att de lagför enskilda som tillgriper betydligt mindre värden i deras butiker. Det handlar där om likhet inför lagen. Jag tycker inte att det är rimligt att de ska slippa undan för att de är stora, eller för att de kan betala för sig.

Så min alldeles bestämda uppfattning är att det borde gå till allmänt åtal. Problemet är väl då bara att hitta en åklagare som tar det på sig.

Kanske Bildombudsmannen Staffan Teste AB kan vara en användbar kanal, och jag tycker uppriktigt att det stinker lång väg.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
och om man siktar för högt med priset finns risken att motparten väljer att ta det till domstol, som småmål.
...
I det här fallet så finns det goda skäl att tro att det slutgiltiga beloppet kommer att vara sexsiffrigt.
Under alla som helst omständigheter kommer det slutgiltiga beloppet att vara över halva prisbasbeloppet. Vilket i år är 22.250:- (Helt prisbasbelopp 2015: 44.500:).
Det gör att målet inte kan komma att bli ett småmål.

Vilket i sig gör att den förlorande parten kommer att få betala samtliga rättegångskostnader.

Jag är säker på att "gärningsmannen" inser detta, och därmed kommer att göra sitt bästa för att undvika att det går till domstol över huvud taget.

Till [TS]. Vore jag du så skulle jag utan någon som helst tvekan be en jurist med inriktning på upphovsrätt/immaterialrätt om hjälp. Det här kommer att röra sig om så stora belopp att det kommer att löna sig i slutändan.
 

iSolen.se

Guest
Jag fick för ett par dagar sedan reda på av en slump att en av mina hästbilder använts som tryck på en tröja. Efter lite detektivarbete visade det sig att tröjan sedan har sålts av Sveriges största varuhus på deras klädavdelning (jag vet inte om jag vill nämna namn, men det är nog inte så svårt att lista ut vilket det gäller). Jag tog kontakt med kundtjänst och har sedan dess pratat med både VD och inköpschef. De ber om ursäkt för vad som hänt och förklarar det hela med att de helt enkelt googlat olika djurbilder och använt dessa. Min vattenstämpel med mitt namn har även arbetats bort från bilden innan tryck.

De har varit väldigt tillmötesgående och vill kompensera mig på något sätt, och de vill att jag ska återkomma med förslag på rimlig kompensation. Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Även om jag skulle gå efter BLF's prislista (som jag för övrigt inte äger) så vet jag inte i vilken upplaga tröjan tryckts och sålts i (edit: har frågat dem ang. detta, väntar på svar). Hur vet jag vad som kan vara rimligt? Några tankar?

Tack!
Det vore bra om du visste hur mycket den sålt och i vilka varuhus / länder. Det handlar ju om att de inte bara brutit mot upphovsrätten, de har ju även tjänat pengar på försäljningarna. Så om det går att få fram vinsten de gjort på varje tröja, dubbla den (eller försäljningsvärdet), lägg på skadestånd för bildstöld så börjar vi närma oss sexsiffriga belopp.

Det kan vara bra att kolla de andra tröjorna i samma serie. Det verkar ju som de gjort detta flera gånger så försök hitta de andra offren så kanske ni kan gå till domstol tillsammans.

Notera också om de omedelbart avbrutit försäljningen eller om den fortfarande föregår trots att de nu vet att det är olagligt.
 

Attlid

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Det är till stor hjälp, även om det känns överväldigande att höra er nämna fem- och sexsiffriga belopp. Givetvis vill jag allra helst nå en överenskommelse med företaget gällande en klumpsumma som ersättning.
 

Attlid

Aktiv medlem
Det vore bra om du visste hur mycket den sålt och i vilka varuhus / länder. Det handlar ju om att de inte bara brutit mot upphovsrätten, de har ju även tjänat pengar på försäljningarna. Så om det går att få fram vinsten de gjort på varje tröja, dubbla den (eller försäljningsvärdet), lägg på skadestånd för bildstöld så börjar vi närma oss sexsiffriga belopp.

Det kan vara bra att kolla de andra tröjorna i samma serie. Det verkar ju som de gjort detta flera gånger så försök hitta de andra offren så kanske ni kan gå till domstol tillsammans.

Notera också om de omedelbart avbrutit försäljningen eller om den fortfarande föregår trots att de nu vet att det är olagligt.
Tröjan finns inte kvar till försäljning, enligt dem sålde den slut under förra året. De undersöker just nu hur många exemplar som sålts, de skulle återkomma med den informationen till mig efter helgen.
 

PMD

Aktiv medlem
Om nu upphovsrättsbrottslingen har varit väldigt tillmötesgående och vill kompensera Anna så kan det kanske vara lämpligt att avvakta med polisanmälan tills det framgår hur genererös denna kompensation kan tänkas bli. Även skurkar bör ges en chans till om de uppriktigt ångrar sig.
 

atotowi

Aktiv medlem
Om man tänker så här istället...
Om de ringt och frågat vad hade jag begärt då? Sen lägger man på en faktor 1,5-2 ggr för att de inte ringt.

Det är klart att det är frestande att hämnas men det skapar ju inget trevligt klimat. Istället kan ju en väg vara att begära att de ger motsvarande summa till välgörenhet oxå. De pengarna kommer till verklig nytta samtidigt som det är en utgift som skapar goodwill för företaget.
 

Imonfire

Aktiv medlem
Om man tänker så här istället...
Om de ringt och frågat vad hade jag begärt då? Sen lägger man på en faktor 1,5-2 ggr för att de inte ringt.

Det är klart att det är frestande att hämnas men det skapar ju inget trevligt klimat. Istället kan ju en väg vara att begära att de ger motsvarande summa till välgörenhet oxå. De pengarna kommer till verklig nytta samtidigt som det är en utgift som skapar goodwill för företaget.
Klimatet blev väl otrevligt redan när Dom bestämde sig för att stjäla bilden? Personligen skulle jag klämma åt dem så hårt det bara går, det ska inte löna sig att stjäla!
 

atotowi

Aktiv medlem
Klimatet blev väl otrevligt redan när Dom bestämde sig för att stjäla bilden? Personligen skulle jag klämma åt dem så hårt det bara går, det ska inte löna sig att stjäla!
Inte alls så jag uppfattar det.
De tycks ju haft en bra mail konversation där man inte försöker smita undan sitt ansvar utan vill göra rätt för sig.
I mitt tycke blir det dåligt klimat om man i det läget springer i väg och hotar med stämning eller försöker hämnas genom att ta oskäligt betalt. Därav mitt inlägg.

Kan man få vad man hade begärt om de frågat först och extra på det tycker jag att man kan vara nöjd. Sen tycker jag att stora företag ska ha bättre koll på vad man gör. Därför lade jag till att man kan begära att de gör lite extra i form av välgörenhet. Det visar att man inte är girig, hämndlysten osv men att man nog tycker att de kan ge lite extra på ett sätt som gagnar andra och dessutom kan användas på ett positivt sätt av företaget.
 

eskil23

Aktiv medlem
För alla fotografers bästa vore det om det gick till rättegång och att det uppmärksammas i media att ett stort klädföretag tvingas betala skadestånd för bildstöld. Det skulle göra många fler uppmärksamma på vilka rättigheter som gäller för bilder.

För TS del så tror jag däremot att en förlikning och lämplig ersättning är både den bästa och den troligaste utgången.
 

mac60

Aktiv medlem
Om man tänker så här istället...
Om de ringt och frågat vad hade jag begärt då? Sen lägger man på en faktor 1,5-2 ggr för att de inte ringt.

Det är klart att det är frestande att hämnas men det skapar ju inget trevligt klimat. Istället kan ju en väg vara att begära att de ger motsvarande summa till välgörenhet oxå. De pengarna kommer till verklig nytta samtidigt som det är en utgift som skapar goodwill för företaget.
Tycker att det är en bra ide att en viss del kan gå till välgörenhet
Men tycker att om dom själva hittat och tagit bilden från internet och redigerat bort copyright då har dom gjort allt avsiktligt och då tycker jag själv att dom skall betala extra mycket
För då har dom tagit en chans att ägaren inte skulle se denna bild
Skulle vilja veta vilket företag så man kan kolla deras tröjer själv om någon av mina bilder finn där

Lite off topic
Hur gör man bäst för att kunna söka efter sina bilder ??
Mats
 

Attlid

Aktiv medlem
Sen tycker jag att stora företag ska ha bättre koll på vad man gör. Därför lade jag till att man kan begära att de gör lite extra i form av välgörenhet. Det visar att man inte är girig, hämndlysten osv men att man nog tycker att de kan ge lite extra på ett sätt som gagnar andra och dessutom kan användas på ett positivt sätt av företaget.
Bra idé det där med välgörenhet!
 

Attlid

Aktiv medlem
För alla fotografers bästa vore det om det gick till rättegång och att det uppmärksammas i media att ett stort klädföretag tvingas betala skadestånd för bildstöld. Det skulle göra många fler uppmärksamma på vilka rättigheter som gäller för bilder.

För TS del så tror jag däremot att en förlikning och lämplig ersättning är både den bästa och den troligaste utgången.
Precis så känner jag också.
 

Attlid

Aktiv medlem
Tack återigen för era tankar kring detta.
Jag kommer att avvakta tills de återkopplat till mig med uppgifter kring hur många exemplar som sålts. Därefter kommer jag försöka räkna på vad jag skulle tagit i ersättning om de faktiskt frågat om lov först - och öka på den summan rejält för att markera att det inte är OK. Förhoppningsvis kan vi komma överens om någonting som känns bra för min del.

Jag återkommer i den här tråden när jag vet mer!
 
ANNONS