Annons

Canon PowerShot G7 X

Produkter
(logga in för att koppla)

iRebecka

Guest
Hej!

Jag tänkte ersätta min nioåriga Canon PowerShot A540 med en Canon PowerShot G7 X.

Jag använder min kamera för bevara minnen och det kommer jag att fortsätta göra med min nya kamera. Problemen med min nuvarande kamera är bildkvalitén och hastigheten. Tycker dagens iPhone ger bättre bildkvalité. Jag har inga problem med att fånga min hund på bild med en iPhone, men med min kompaktkamera känns det nästintill omöjligt...

Förutom att fota (och filma!) för bevara minnen så har jag lösa planer på att börja filma för YouTube. Därför uppskattar jag att skärmen går att rikta framåt så man slipper gissa när något är i bild.

Systemkamera är uteslutet eftersom jag har haft en Sony NEX-5 som var för klumpig.

Jag vet att G7 X har en stor bildsensor och jag har sett bildexempel och videos (tydligen populär vlogg-kamera). Dock undrar jag hur snabb den är. Lämpar sig G7 X för att fota objekt i rörelser?
 
Senast ändrad:

nikitin

Aktiv medlem
Jag har en G7 X och är mycket nöjd med den. Som de flesta kompaktkameror blir autofokusen något långsam, dvs, har lite svårt att hänga med saker som rör sig väldigt snabbt även om kameran troligen har mycket snabbare autofokus än din A540. Jag fotograferar med RAW och är klarar kameran cirka 1 bild per sekund, fotograferar man med jpg klarar kameran 6.5 bilder per sekund. Beroende på vart du bor, så kan du besöka en fotobutik för att själv uppleva autofokusen för att se om den "räcker till" för dig.

Annars har kameran mycket hög bildkvalité och är smidigt att ta med.

Jag har inte filmat med kameran så vad det gäller detta så kan jag inte hjälpa dig.
 

iRebecka

Guest
Jag har en G7 X och är mycket nöjd med den. Som de flesta kompaktkameror blir autofokusen något långsam, dvs, har lite svårt att hänga med saker som rör sig väldigt snabbt även om kameran troligen har mycket snabbare autofokus än din A540. Jag fotograferar med RAW och är klarar kameran cirka 1 bild per sekund, fotograferar man med jpg klarar kameran 6.5 bilder per sekund. Beroende på vart du bor, så kan du besöka en fotobutik för att själv uppleva autofokusen för att se om den "räcker till" för dig.

Annars har kameran mycket hög bildkvalité och är smidigt att ta med.

Jag har inte filmat med kameran så vad det gäller detta så kan jag inte hjälpa dig.
Hej Niklas!

Du skriver att de flesta kompaktkameror har något långsam autofokus. Menar du då i jämförelse med systemkameror?

Jag har annars svårt att förstå hur en telefonkamera (alltså iPhone) kan ha snabbare autofokus än en kompaktkamera. Jag jämför alltså med iPhone.

Att G7 X har bättre autofokus än A540 räknar jag med. A540 var aldrig en toppmodell och har 9 år på nacken.

A540 = Svårt att fota min hund.
iPhone 6 Plus = Typ inga problem att fota min hund.

Jag fotar först och främst i JPEG och autoläge. Jag vet att G7 X är en kompetent kamera men det är givetvis ingen nackdel att jag kan välja att fota i RAW eller göra manuella inställningar.

Jag bor i Halmstad och här finns inte många fotobutiker. Tror bara jag vet om en fotobutik fast de är nog dyrare än elkedjorna så kommer bara gå dit för testa isåfall.

Angående filma så är jag redan säker på den fronten. G7 X är som sagt en populära vlogg-kamera på YouTube och rekommenderas varmt för syftet.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Hej Niklas!

Du skriver att de flesta kompaktkameror har något långsam autofokus. Menar du då i jämförelse med systemkameror?

Jag har annars svårt att förstå hur en telefonkamera (alltså iPhone) kan ha snabbare autofokus än en kompaktkamera. Jag jämför alltså med iPhone.

Att G7 X har bättre autofokus än A540 räknar jag med. A540 var aldrig en toppmodell och har 9 år på nacken.

A540 = Svårt att fota min hund.
iPhone 6 Plus = Typ inga problem att fota min hund.

Jag fotar först och främst i JPEG och autoläge. Jag vet att G7 X är en kompetent kamera men det är givetvis ingen nackdel att jag kan välja att fota i RAW eller göra manuella inställningar.

Jag bor i Halmstad och här finns inte många fotobutiker. Tror bara jag vet om en fotobutik fast de är nog dyrare än elkedjorna så kommer bara gå dit för testa isåfall.

Angående filma så är jag redan säker på den fronten. G7 X är som sagt en populära vlogg-kamera på YouTube och rekommenderas varmt för syftet.
Ta med hunden o kom till Båstad nästa helg så kan du testa att ta bilder med min G7X och se om det räcker till för dina behov.

Kommer att bo på Kvinnaböske Krog o Hotell 26-28 juni
 

nikitin

Aktiv medlem
Du skriver att de flesta kompaktkameror har något långsam autofokus. Menar du då i jämförelse med systemkameror?
Det stämmer, det är som jämförelse med systemkameror.

Jag har annars svårt att förstå hur en telefonkamera (alltså iPhone) kan ha snabbare autofokus än en kompaktkamera. Jag jämför alltså med iPhone.
Detta beror bland annat på att din Iphone har en mycket liten sensor, och därmed får telefonen mycket stort skärpedjup vilket gör att även om telefonen inte hinner att sätta fokusen helt så blir bilderna skarpa. Även att objektivet ti telefonen är kompakt gör att små förändringar behövs för att sätta fokus och därmed snabbare fokus.

Jag fotar först och främst i JPEG och autoläge. Jag vet att G7 X är en kompetent kamera men det är givetvis ingen nackdel att jag kan välja att fota i RAW eller göra manuella inställningar.
Jag tror att du kommer att bli mycket nöjd med en G7 X, jag rekommenderar dock att du köper till ett extra batteri då kameran har inte allt för bra batteritid.
 

iRebecka

Guest
Detta beror bland annat på att din Iphone har en mycket liten sensor, och därmed får telefonen mycket stort skärpedjup vilket gör att även om telefonen inte hinner att sätta fokusen helt så blir bilderna skarpa. Även att objektivet ti telefonen är kompakt gör att små förändringar behövs för att sätta fokus och därmed snabbare fokus.
Intressant. Har du någon iPhone? Tänkte om du vet hur den känns i jämförelse med G7 X.

Min kompaktkamera är ju äldre och den saknar tydligen bildstabilisering, lägre sekvenstagning (men tror de har samma slutartider) och äldre processor. Det känns som G7 X men sina stora sensor dvs. mer ljusinsläpp, modern processor och bildstabilisering bör ta bilder snabbare. Startar snabbare ska den göra fast det jag syftar på är mer från knapptryckning till tagen bild och sen tiden mellan ny knapptryckning och tagen bild.

Förutom ovannämnda faktorer (sensor, processor, stabilisering) har minneskort betydelse eller spelar minneskort främst roll när man filmar?

Jag tror att du kommer att bli mycket nöjd med en G7 X, jag rekommenderar dock att du köper till ett extra batteri då kameran har inte allt för bra batteritid.
Japp, det har jag hört. Att den har ganska dålig batteritid så extrabatteri ska jag absolut köpa till. Skulle nog köpt extrabatteri även om batteritiden inte vore dålig för man vill kunna fota/filma medan den andra laddar eller ska laddas.
 
ANNONS