Annons

Arbetsplatsen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Har då införskaffat en dator (Pentium Haswell i7-4770K CPU@3,50 Hz) 32Gb RAM, Nec Spectrawiev 242, Xrite i1 display pro, Digital bild 4,0 ;), Ps, Lr, CNX2 m m och går i funderingar att ev. inrikta mig på nästa steg, nämligen att införskaffa lämplig ljusmiljö.

Min fråga är då var kan jag skaffa armatur och lysrör som är mest lämpade för digital bildbehandling och då till ett så fördelaktigt pris som möjligt ? Att måla om ett (av de två) rum som jag har till mitt förfogande, känns inte i dagsläget så lockande, men kanske skaffar jag mig en större lägenhet (läs tre rum) så kanske det också blir aktuellt.

Tacksam för all hjälp i detta (och kommande =P ) spörsmål.
 
Senast ändrad:

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Det här ska jag följa med intresse.

Det där med ljuskällorna var ju riktigt bra. Den hamnar bland bokmärken.
Men vad gäller när/om man tänkt måla med rätt färger?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag får hålla med föregående skribent. Att bara behöva köpa en "vanlig" glödlampa förenklar saken avsevärt. Vad jag undrar över är bara på vilket sätt man kan reglera, eller kanske snarare anpassa, ljusets styrka, så att man kommer upp i rätt antal lux (500 lux, enligt standard).

Får hoppas på att steohl läser detta och bidrar med sitt kunnande. I den här artikeln nämner han viva-lite ljuset och hur han upplever det.

Jag kan redan nu konstatera att det i hans bok står att ljuset skall ha en färgtemperatur om 5 000K, medans de ljuskäglor som beskrivs i länken ovan har en färgtemperatur om 5 500K, något kallare m a o. Själv föreskriver han användandet av ett ljus av fabrikatet Just Normlicht 950, som han säger ger de bästa förutsättningarna utifrån de tester han utfört.

Vad det gäller att måla med rätt färger så skriver han i boken digital bild 4.0, att man skall gå till färghandlaren och be dom röra ihop en färg med beteckningen NCS S 4000-N och att man skall "måla väggar i anslutning till skärmen med denna färg".
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag får hålla med föregående skribent. Att bara behöva köpa en "vanlig" glödlampa förenklar saken avsevärt. Vad jag undrar över är bara på vilket sätt man kan reglera, eller kanske snarare anpassa, ljusets styrka, så att man kommer upp i rätt antal lux (500 lux, enligt standard).

Får hoppas på att steohl läser detta och bidrar med sitt kunnande. I den här artikeln nämner han viva-lite ljuset och hur han upplever det.

Jag kan redan nu konstatera att det i hans bok står att ljuset skall ha en färgtemperatur om 5 000K, medans de ljuskäglor som beskrivs i länken ovan har en färgtemperatur om 5 500K, något kallare m a o. Själv föreskriver han användandet av ett ljus av fabrikatet Just Normlicht 950, som han säger ger de bästa förutsättningarna utifrån de tester han utfört.

Vad det gäller att måla med rätt färger så skriver han i boken digital bild 4.0, att man skall gå till färghandlaren och be dom röra ihop en färg med beteckningen NCS S 4000-N och att man skall "måla väggar i anslutning till skärmen med denna färg".
500 lux är ljusnivån du ska ha när du betraktar en utskrift och vill jämföra den med skärmen. I rummet som du arbetar i vill du ha en betydligt lägre ljusnivå. Om du har en skärm med en ljusstyrka på 120 cd/m2 är en bra ljusstyrka i rummet runt 60 – 90 lux.

Färgen på väggen har du helt rätt i. En neutralt grå färg ger att dina ögon får en referens att jämföra med. Och sedan gäller det att hitta en bra belysning. Framöver tror jag att LED-ljus kommer bli en bra ljuskälla. Jag har testat en som fungerar OK. http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/ljus-ditt-bildbearbetningsrum. Men själv använder jag lysrör från Just. Det fungerar säkert rätt OK med rör som har beteckningen 950. De har ett Ra-index på 90 eller högre och en färgtemperatur på 5000K.
 
ANNONS