Annons

Canon 600 f/4 Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Men ändå! Man kan väl inte få något ens i närheten för de pengarna? Hade jag haft en slant över hade jag slagit till...
 

pemrby

Aktiv medlem
Det gick till slut för 12.100:-. Svårt att bedöma vad rätt pris är - hittade en del US priser som indikerade den nivån vid samma (dåliga) skick - men det kan vara gamla uppgifter. Det finns vad jag förstår inga reservdelar till dessa gamla gluggar - så går USM motorn så är det kört med AF.... Det är ju minst sagt en chansning att köpa. Med lite tur kommer köparen att ha ett objektiv i många år för en i sammanhanget liten peng. Som jämförelse: IS II kring 80k beg, IS kring 40k beg och ett non-IS gick ett nyligen i Japan för 20k i toppskick. Jag var i Japan nyligen och beg priser där ligger ungefär som i Sverige. Alltså, 12ksek för ett mycket slitet objektiv verkar ok men inget direkt fynd som jag ser det. 2500 personer som tittat på annonsen indikerar väl dessutom att priset blev "rätt" till slut.
 

afe

Aktiv medlem
Det objektivet har dessutom "focus-by-wire", så att när fokusmotorn dör går det heller inte att fokusera manuellt. Det kan hända när som helst (eller inte alls), så det är ett fullt rimligt pris för ett så pass slitet objektiv (jag skulle dock inte chansa för dryga 12 TKr). Det blir ett jäkligt dyrt bokstöd när fokusmotorn dör.
 

axholm

Aktiv medlem
Ja,hur är det med en sådan motor?
Jag bytte en i ett gammalt sigma 170-500, köpte en på Conrad med rätt mått och det verkar fungera.
Dom gamla ser ut som vilken elmotor som helst,vet förstås inte värderna.
 

hne

Aktiv medlem
Ja,hur är det med en sådan motor?
Jag bytte en i ett gammalt sigma 170-500, köpte en på Conrad med rätt mått och det verkar fungera.
Dom gamla ser ut som vilken elmotor som helst,vet förstås inte värderna.
USM-motorerna verkar vad jag lyckats läsa mig till våra radband av piezoelektriska material som med hjälp av högfrekvent växelspänning kan fås att klättra runt en kam med annat antal tänder än ringens perioder.
 

axholm

Aktiv medlem
Ok ska inte tala om det för objektivet eftersom det fungerar efter bytet till en från conrad😉
 

PMD

Aktiv medlem
Ok ska inte tala om det för objektivet eftersom det fungerar efter bytet till en från conrad😉
Ett gammalt Sigma 170-500 har knappast en USM-motor, vilket däremot Canon EF 600mm f/4 har.

En ringformad USM, som den som sitter i EF 600/4, är dessutom tämligen hårt integrerad i objektivets konstruktion. Även om reservdelar till USM:en funnes att tillgå så tror jag att det krävs specialverktyg (och kanske även specialkunskaper) att reparera en sådan motor.
 
ANNONS