Annons

Tålmodig fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Kul bilder. Det rör sig iofs. väldigt många på det här museet (MoMA). Man skulle få spendera flera år på moderna museet i Stockholm för att få till en sådan bild.

Men det skulle lika gärna kunna vara arrangerat. Åtminstone att fotografen bett besökaren stå still ett ögonblick när det äntligen dyker upp någon med rätt kläder.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror på att det inte är arrangerat. Draschan har en beskrivning av hur han gick tillväga här för en bild tagen på Musée de l’Orangerie.

Eftersom det är skrivet i något slags bloggsystem så ska sidan läsas nerifrån och upp.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ifall han känner till vilka konstverk som finns, så är det ju bara att vänta vid ingången och se när någon som passar bra in passerar och följa efter hen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Håller med om att det är kul bilder - under förutsättning att det faktiskt inte är arrangerat.
Det är inte bilderna i sig som är kul. Det är tillfället som han fångat.

Undrar hur många gånger han tänkt ”nedrans” när rätt person stått på lite fel ställe eller skymd av någon annan.

Jag tycker att man ofta ser saker man skulle vilja fånga på bild men som inte blir av för att någon detalj - större eller mindre - inte stämmer.
 

PMD

Aktiv medlem
Ifall han känner till vilka konstverk som finns, så är det ju bara att vänta vid ingången och se när någon som passar bra in passerar och följa efter hen.
Jag tror inte att han gör så. Stalking är nog inte en bra metod för att åstadkomma bra fotografier. :)

Titta på websidan där han beskriver hur han gör, med ett exempel, så ser du att det inte riktigt går till som du föreslår, men lite åt det hållet blir det ju förstås.

Det gäller också att ha blick för vilka personer som skulle kunna passa till den tavla han har valt ut (eller passa till en backuptavla). Jag tror å andra sidan inte att vi får se alla försök han har gjort. Det blir antagligen en del misslyckade kombinationer för varje lyckad bild.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror inte att han gör så. Stalking är nog inte en bra metod för att åstadkomma bra fotografier. :)

Titta på websidan där han beskriver hur han gör, med ett exempel, så ser du att det inte riktigt går till som du föreslår, men lite åt det hållet blir det ju förstås.
Jag läste. Tycker teorin stämmer rätt bra. Han rör sig mycket, letar upp kandidat(er) (exemplet hade två kandidater samtidigt).

Det är ju inte så som jag trodde först, att han parkerar sig framför en tavla och väntar. Han är mycket aktiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag reagerade mest på ordet "bara". Det är inte så "bara", det han gör, och jag tror inte att han väntar vid ingången utan letar lite i stora delar av lokalen han besöker. Det är nog inte alltid så lyckat att smyga efter någon hela vägen från ingången till den tavla han har planerat att fotografera.

Hursomhelst så tycker jag att det har blivit en hel del fantastiska bilder, och exakt hur Draschan gör är lite underordnat. Det intressantaste är att det inte är arrangerade bilder (fast man kan kanske kalla dem för autoarrangerade. :)
 

iSolen.se

Guest
Jag reagerade mest på ordet "bara". Det är inte så "bara", det han gör, och jag tror inte att han väntar vid ingången utan letar lite i stora delar av lokalen han besöker. Det är nog inte alltid så lyckat att smyga efter någon hela vägen från ingången till den tavla han har planerat att fotografera.

Hursomhelst så tycker jag att det har blivit en hel del fantastiska bilder, och exakt hur Draschan gör är lite underordnat. Det intressantaste är att det inte är arrangerade bilder (fast man kan kanske kalla dem för autoarrangerade. :)
I artikeln stod det "waits for visitors to suddenly match with a piece of art" vilket lät tålmodigt och passivt. Vad jag nu förstått är han mer aktiv i att hitta matchande tavla-besökare.

Resultatet är i alla fall jättekul.
 
ANNONS