Annons

...men det här med automatläget, egentligen

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Efter att läst svar på min tidigare fråga började jag fundera.
Hur många använder sig mestadels av automatläget, handen på hjärtat så använder jag det i alla fall i 50% av allt mitt fotograferande.
Jag vet inte annars hur jag ska hinna blåsa av en massa kort på busande hundvalp och efterhängande unge (iofs. så får jag ändå bara 1 max 2 bra bilder).

Och vitbalanseringen, gör ni manuell vitbalansering eller körs även den automatisk?

Oooops. insåg först nu att denna tråd var något off topic......Uchäkta (jag fotar endast automatläge när jag är på lyset :)
//
AnteV

Inte för att jag köra digitalt men jag använder aldrig automatikläget, jag kör nästan enbart bländarprioriterat, enda gången som min kamera hamnar i auto läge är när morsaan lånar den..

om jag använder min lösa ljusmätare, jag mäter ljuset och ställer in bländare och får då visat en lämplig tid, är det då ett manuellt sätt att mäta ljuset eller ett automatiskt sätt? borde vara automatiskt. även om jag liksom får skruva lite på mätaren. för jag måste ju inte tolka nåt själv. jag antar att en spotmätare (som jag ännu inte testat jim) är att köra manuellt för där måste man väl liksom omsätta faktan till praktik?

ett sidospår jag gled in.

Då kör du ju manuellt i båda fallen.

Det finns ju inget synonymt mellan att köra kameran manuellt och att tänka.

Det finns ju inte heller något synonymt mellan att köra autoexponering och att inte tänka - det finns ju funktioner som exponeringslås och exponeringskompensation.

För mig är det bekvämare att använda kameran manuellt, för att det passar det sätt jag jobbar.

Jag kör nästan uteslutande olika automatlägen, antingen full automatik, eller tidsautomatik där jag ställer bländaren och låter kameran sköta tiden. Enda undantaget är väl när jag antingen kör min gamla helmanuella pentax, eller när jag ägnar mig åt naturvyer, då blir det M-läge även på min F80.

Eftersom jag har en Pentax Z1p så har jag den enorma fördelen av att kunna köra i Hyperprogramautomatik. :) Något som jag nästan alltid gör.

För er som inte äger en Pentax kan jag avslöja att det innebär att kameran egentligen kör på full automatik, men att man ändå kan ändra bländar och slutartidsvariablerna. Idealiskt enligt min mening, för att inte säga oslagbart praktiskt.

/Joakim

Liax skrev:
Eftersom jag har en Pentax Z1p så har jag den enorma fördelen av att kunna köra i Hyperprogramautomatik. :) Något som jag nästan alltid gör.
/Joakim

Funkar även på diverse Nikonkameror, men jag har aldrig riktigt lärt mig samsas med det arbetssättet. Varje gång jag blir påmind om det tycker jag det låter sjukt fiffigt, men av nån anledning så blir det bländarprioritering istället, dom gånger jag kör halvmanuellt eller vad man nu ska kalla det. (Alltså, i de fall jag aktivt vill välja bländare/slutartid)

ariadne skrev:
okej, vad är att köra automatik?
I min begreppsapparat är det att kameran väljer bländare, slutare eller både och utan att någon insats från brukaren krävs.

Men det behöver som sagt inte betyda att användaren är inaktiv och accepterar fakta. Många som använder automatik mäter på andra områden än den slutgiltiga kompositionen och låser exponeringen t ex. Det är lite som en automatväxlad bil - man kan fortfarande reglera farten med gaspedalen och ratten finns kvar (oj, vilken urusel liknelse. Jag tror det är dags för slafen.)

Svar till Bengt

Det är absolut värt att vänja sig vid, för det är en mycket praktisk funktion som kan vara guld värd när det ska gå snabbt. Själv håller jag på att bli tokig när jag lånar andras kameror som inte har denna finess :)

/Joakim

Har en följdfråga

När jag en gång i tiden gick med i den lokala fotoklubben så fanns det ett par sköna gubbar där som vägrade att använda autofokusen på sina kameror, de trodde nämligen inte att skärpan blev lika bra som om de ställde den manuellt.

Personligen använder jag ALLTID autofokusen, så tillvida det inte är omöjligt. Men vad säger ni andra, blir skärpan bättre om man ställer den manuellt?

/Joakim

jimh skrev:
I min begreppsapparat är det att kameran väljer bländare, slutare eller både och utan att någon insats från brukaren krävs.

Men det behöver som sagt inte betyda att användaren är inaktiv och accepterar fakta. Många som använder automatik mäter på andra områden än den slutgiltiga kompositionen och låser exponeringen t ex. Det är lite som en automatväxlad bil - man kan fortfarande reglera farten med gaspedalen och ratten finns kvar (oj, vilken urusel liknelse. Jag tror det är dags för slafen.)

men alltså...mm...en lös enkel ljusmätare väljer ju också tid eller bländare. skalan är ju fast.
bara att det inte går på automatik ( där sköt jag mig i foten)

japp, slafen - dags.

Re: Har en följdfråga

Liax skrev:
När jag en gång i tiden gick med i den lokala fotoklubben så fanns det ett par sköna gubbar där som vägrade att använda autofokusen på sina kameror, de trodde nämligen inte att skärpan blev lika bra som om de ställde den manuellt.

Personligen använder jag ALLTID autofokusen, så tillvida det inte är omöjligt. Men vad säger ni andra, blir skärpan bättre om man ställer den manuellt?

/Joakim

det kan jag inte tro, men den kan hamna på ett annat ställe än vad automatiken hade valt.
själv kommer jag inte alls överens med autofokusen, men jag gissar att den på eos 300 inte är världens bästa heller. dessutom behöver jag inte ofta snabbt kunna ställa in skärpan utan har tid på mig och då finns det ingen anledning att köra af tycker jag. jag tycker det är rätt kul att trixa med skärpan manuellt. man slipper det fula ljudet från af också ( ja,ja det finns säkert heltysta af)

AF är på, utom när det är detaljarbeten eller naturbilder. Då är det lättare att ställa manuellt istället för att leta upp punkter att förfoka på. Därför man har AF-kamera ju :)

Auto mat lägen är ju för mig gröna rutan, berget, bloman m.m. Att använda sig utav Andra halvan utav lägena är ju inte aoutomat lägen för mig i varjefall för där tänker man ju vilken bländare man vill använda sig utav eller slutartid. Gröna rutan väljer ju kameran allt tom ISO tal om man kör digitalt...

M läget använder jag bara vid användning utav blixt och i studio...

AnteVante skrev:
Uchäkta (jag fotar endast automatläge när jag är på lyset :)
//
AnteV

det där e väl höggradigt trams, som om automatläget var för nybörjare o man blir proffsigare för att man petar in M läget. Bull! Är kameran tillräckligt bra så är förstås P-läget det också (eller nåt av de andra automatlägena, som man förstås kan programmera själv om man vill, i förväg). Annars ere fel på kameran. M-läget används för special effects.

Nu blev jag nästan hungrig. Kanske dags för lite auto mat innan jag kryper till kojs...

Jag använder alla bokstäverna på kameran. Ingen är bättre än någon annan. Situationen styr vilken jag använder.

Håller med om att Nikons sätt att kunna förflytta sig mellan olika värden i programautomatiken är guld värd. Då behöver man inte kolla så att man hamnar utanför användbara tider och bländare som kan vara lätt gjort om man använder halvautomatik (A och S).

Har jag tid använder jag annars helmanuellt läge.

Re: Re: ...men det här med automatläget, egentligen

KGS skrev:
det där e väl höggradigt trams, som om automatläget var för nybörjare o man blir proffsigare för att man petar in M läget. Bull! Är kameran tillräckligt bra så är förstås P-läget det också (eller nåt av de andra automatlägena, som man förstås kan programmera själv om man vill, i förväg). Annars ere fel på kameran. M-läget används för special effects.

Nu blev jag nästan hungrig. Kanske dags för lite auto mat innan jag kryper till kojs...

Tror du syftar på vad jag skrev i ett annat forum inläg. En som använder aoutomat lägena jämt (100%) tycker jag man fortfarande är på amatör stadiet pga (egen erfarenhet) man kan inte de fotografiska grunderna där man då kontorllerar vad slutresultatet blir utan blir efter vad kameran tycker. vist det kan vara skit samma med vissa bilder men vad jag tycker så lär man sig mer om man använder lägena med inställnings möjliheterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto