Annons

Begagnade objektiv till D-SLR: Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Jag gick in i en fotobutik idag och försäljaren påstod att Nikon har ett större begagnatsortiment vad gäller objektiv än vad Canon har. Det lät ju bra eftersom jag är i planerna att köpa en Nikon D70 framöver. Men stämmer nu detta och hur är det nu igen med kompatibiliteten. När man nu köper en digitalkamera så vill man ju att ljusmätning och EXIF ska funka. (EXIF är data om hur bilden togs. Inlagt i bildfilen)
 

MagnusG

Aktiv medlem
Bara du köper autofokuslinser som du kan sätta på kameran ska det vara lugnt. Manuella AI-P mäter med kameran, inga andra manuella. Sedan finns det några speciallinser som inte fungerar, avläses enklast i tabell, det är några spegellinser och några för medicinskt bruk eller så.

EXIF-informationen, skillnaden borde vara att D-linser skickar med information om vilket avstånd som de är fokuserade på, inget annat som skiljer.

Min bild av beg.marknaden är att det är lättare att hitta fin optik till nikon! Plastzoomar är däremot lätta att hitta även till canon. Detta är dock bara min bild av det hela, och jag söker inte så aktivt efter canonliser.. Men sök på någon annonssida och bedöm hur resultaten verkar!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tycker att högkvalitativa zoomar verkar finnas i större antal på begagnatmarknaden till Canon. Typ 28-70/2.8L, 70-200/2.8L och dylikt.

Om man däremot är mer intresserad av fasta kortare objektiv så tycker jag att utbudet till Nikon verkar vara mycket större.

Men jag har absolut inte fört någon systematisk statistik, det är bara maggropen som talar.

Är man ute efter manuell optik finns det ingen konkurrens ;-) Men då får du ju som sagt ingen ljusmätning eller bländarvärde i EXIFen som du ville ha.
 

david_hakansson

Aktiv medlem
Och så var det där med priset igen.. Läste om de två zoomarna som nämndes, men prislappn är väl c:a 10.000 var..minst. 2000:- hade räckt åt mig. Men visst, om vi har någon givmild där ute så tackar jag inte nej!

I dagsläget har jag bara fasta objektiv (konica hexanon) vilket är ett måste på den kameramodellen för att få skärpa. Men det är ju helt klart smidigare med zoom, så zoom får det bli.
 

rindler

Aktiv medlem
*host* Pentax :)
Utbudet av fasta begagnade objektiv till Pentax är stort, dessutom fungerar ju ljusmätningen. Däremot finns det inte många kvalitativa zoomar på begagnatmarknaden.
 

objernulf

Aktiv medlem
rindler skrev:
*host* Pentax :)
Utbudet av fasta begagnade objektiv till Pentax är stort, dessutom fungerar ju ljusmätningen. Däremot finns det inte många kvalitativa zoomar på begagnatmarknaden.
Du skämtar väl? Manuellt finns mycket men utbudet av begagande AF-objektiv till Pentax är mycket mycket litet. Ta t ex Fotobukinen/Gbg. En enda fast Pentax AF och två zoomar. Till Nikon AF finns 16 fasta och 14 zoomar.
 

rindler

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Du skämtar väl? Manuellt finns mycket men utbudet av begagande AF-objektiv till Pentax är mycket mycket litet. Ta t ex Fotobukinen/Gbg. En enda fast Pentax AF och två zoomar. Till Nikon AF finns 16 fasta och 14 zoomar.
Jag skämtade inte, syftade på manuella objektiv. Utbudet på begagnade Pentax autofokusobjektiv är ju, som du skriver, näst intill obefintligt.

Jim skrev Är man ute efter manuell optik finns det ingen konkurrens ;-) Men då får du ju som sagt ingen ljusmätning eller bländarvärde i EXIFen som du ville ha. och det var väl egentligen det jag syftade på. Med Pentax manuella objektiv fungerar även ljusmätningen.

Däremot är kanske inte Ist*D det bästa valet av digital systemkamera om man inte redan har Pentax eller om man är intresserad av begagnade AF-objektiv.
 

felle

Aktiv medlem
Nikon D2H är kanske utanför din prisklass men visst mäter den med manuella objektiv? Då får man helt plötsligt en enorm marknad för begagnade objektiv.
 

felle

Aktiv medlem
Precis. Skillnaden mot D1:eek:rna är att den även kan köra matrix-mätning, och inte bara centrumvägd eller spotmätning.
 
ANNONS