Gammal 2004-10-01, 17:18   #31

Undrar förresten hur vänsterhänta gör när dom fotar.
Som jag skrivit tidigare är faktiskt vertikalläget det som passar mig bäst med dagens kameradesign... särskilt som jag dessutom siktar med vänster öga. I övrigt brukar jag lämna stora feta fläckar på skärmen eftersom jag trycker näsan mot den, en del knappar hamnar också väldigt nära näsan. Så som jag håller kameran skulle jag endå använda den vanliga avtryckaren med ett vertikalgrep eftersom greppets avtryckare sitter vid lillfingret. Nedan en bild hur jag håller vertikalt.

Vilken kameratillverkare hittar marknaden för dom först?
Ja, det undrar jag också

3vlig helg

Anders
Besvara med citat   
Gammal 2004-10-01, 19:22   #32

Greve Nickon skrev:
Detta gör att jag har svårt att lyfta händer och armar högt, vilket gör det svårt att ta bilder i stående format utan att få ont. Men med vertikalgreppet behöver jag inte lyfta högre än i liggande format.
Med reservation för att jag inte har någon erfarenhet av "moderna" kameror med stora horisontalgrepp, utan endast av kameror utan allt vad "grepp" heter, så vill jag påstå att man vid fotografering i stående format kan/bör hålla armarna lägre än vid liggande.

När jag fotar stående med min Minolta XD-7 har jag avtryckaren nedåt och använder tummen som avtryckarfinger, som hamnar automatiskt på avtryckaren. Överarmen stöder jag mot kroppen och får ett mycket bra stöd. Jag tvivlar på att det skulle bli stadigare med ett vertikalgrepp.

Olle
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:01.