Annons

Hur ska man rengöra en D1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Tjenare.
jag har på ett lite märkligt sätt kommit över en D1 och planerar nu för den dag då jag måste rengöra sensorn. Jag har förstått att man måste skaffa en nät-adapter, vilket jag ska. Men hur får man upp spegeln och slutaren? På D100 finns det ju en inställning men hur gör man med en D1?

Tack för svaret/Daniel.

har just laddat ner en pdf-variant av manualen, såg delen om csm 8. Forumvärden får gärna ta bort tråden.

Dadigan skrev:
Jag har förstått att man måste skaffa en nät-adapter, vilket jag ska. Men hur får man upp spegeln och slutaren? På D100 finns det ju en inställning men hur gör man med en D1?
Jag ställer slutaren på 30 sekunder på min D100 och rengör med Sensor Swab. Funkar bra.

vad gäller D100 är det lugnt, jag har redan en adapter, det ska ju tyvärr vara en annan till D1 dock.

Dadigan skrev:
vad gäller D100 är det lugnt, jag har redan en adapter, det ska ju tyvärr vara en annan till D1 dock.
Ok, men jag tänkte att du kanske kan ställa slutaren på 30 sekunder på din D1 och rengöra ccd´n under tiden. Risken att slutaren ska gå igen är väl ganska liten.
Hur smutsig är den?

jag har inte hunnit kolla än, men jag tror inte den är så pass smutsig att jag behöver rengöra än. Att sätta den på 30 sekunder känns lite väl riskabelt, jag gillar inte tidspress när man håller på med sådana saker. Jag kanske sätter kameran på bulb och använder trådutlösare dock, vi får se.

jag har nätkabeln och sensor-swabs med eclispe. Funderar dock på att skaffa en bättre spatel/göra en själv eftersom jag tycker sensor-swabs är halvbra. Funkar inte mot lite tuffare partiklar, eftersom det bara är en tops med en pec-pad runt egentligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto