Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komposition till bilden "Trollsländor"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Med anledning av frågor om hur bilden "Trollsländor" är uppbyggd i sin komposition, lägger jag ut en skiss här som kanske förklarar den bättre.

Terje
 

Bilagor

ulfc

Aktiv medlem
åååå..jag som tyckte att detta verkade mycket spännande! En avancerad diskussion om komposition med "no words".
 

Estethia

Aktiv medlem
jag wordar på... ;o)

så här uppfattade jag istället kompositionen.
detaljerna som strån och sly är ju inte dom första som kommer mot en, utan jag måste verkligen leta efter dom.
fast jag ser iofs rätt dåligt.

det som jag såg först var himlen, sen den övre trollsländan och sen den undre.
sen gick ögonen mot diset, sen spegligen och sist gräset.
att trollsländorna satt på grenar såg jag inte förns jag kollade noga.

jag ser några småformer i rutorna som oxå gör betydelse för bilden.
skissen du la ut bara förvirrade mig och pekade på saker jag inte ens tyckte tillförde bilden något (som dock onekligen är mycket vacker). men jag är absolut ingen expert heller eftersom jag inte ägnar mig åt naturfoto, men det är intressant att komposition kan ses så olika.

sorry att jag mekkade med din bild, jag hoppas det var ok.
 

Bilagor

bjanha

Aktiv medlem
Terje, jag blir lite nyfiken när jag ser hur du ritat linjer i bilden och misstänker att de är till för att peka på grässtrånas riktning och vinklar. Har du verkligen sett ut det där innan du tog bilden (just hur grässtråna är riktade) eller är det saker du upptäckt efter att ha studerat det färdiga resultatet? Vad jag förstått har man inte många sekunder på sig om man vill fånga trollsländor sådär, och har du då närvaroförmåga att se grässtråns riktning samtidigt som vinkeln till soluppgången och vattenbrynet samstämmer samtidigt som både diagonaler och gyllene snitt hit o dit är inkluderade är det ju helt otroligt.

I vilket fall som helst är det en fantastisk bild. Jag brukar faktiskt använda bl a den som exempel när jag demonstrerar fotosidan för bekanta.

Avslutningsvis vill jag pusha för mer sånt här med förklarande ritningar hur fotografen tänkt sig sin bild. Man lär sig enormt mycket, och det gör säkert även den som tagit bilden.
 

ariadne

Aktiv medlem
jag kunde heller inte låta bli att meka. hoppas det e okej.

första gången jag skissar så här i en bild, men så här uppfattade jag kompositionen. blev mkt trianglar:)
 

Bilagor

Drazil

Aktiv medlem
Tack och vad snällt, Terje! Spännande att se dina tankar och andras om samma bild. Får bli lite analyserande nu av kompositionsanalysen. :)
 

Sumpen

Aktiv medlem
Re: fält att beakta

kaaltaalv skrev:
mycket intressant detta med kompositionsanalys
Hahaha dagens skratt, tackar. Hoppas det inte var seriöst från din sida, för så tolkade inte jag det. Själv tycker jag att "fotokomposition" är en överskattad verksamhet för vänsterhjärnister. Sjöstedts (?) bok Fotokomposition var nog det mest tråkiga intesägande bok jag bläddrat i. Nä, magen, hjärtat, högra hjärnhalvan, stortån eller var nu känslan sitter... måste få dominera fotograferingen. Lyssa till Oddner i hans dokumentär.

Tycker jag bilden är vacker för att linjerna ligger som de ligger? Kommer linjerna hjälpa mig vid nästa fotografering? Jag tvekar, åtminstone i mycket liten utsträckning. Vi formar kollektiv regler/normer hur bilder ”bör” vara och de bilder som anses lyckade är oftast de som inte följer dem.
 
ANNONS