Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lämplig fast optik för modefoto?
- Trådstartare j3n5
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Har fotat ca 60 modeller både ute o inne med en Canon D60 och D30 i över 110 sessioner på www.modellbilder.se
Ett fast objektiv rekommendera jag inte! Har det för DIA med En Bessa T, med fast 35 o 90mm samt en Hasselblad med 80 och 150mm, så jag har erfarenhet av detta och det är klart acceptabelt., men bökigt att byta objektiv hela tiden då många modeller gör sig bra i helfigur som i närbild.
Jag har kört det mesta med sigmas 24-70/2.8 och kan rekommendera detta.
Har nu 24-70/2.8 Canon, men mest pga att jag beställt en kamera med högre upplösning och vill ha ett Canon utan att motivera detta. (har beställt en D1, Mark II)
Roine
Har fotat ca 60 modeller både ute o inne med en Canon D60 och D30 i över 110 sessioner på www.modellbilder.se
Ett fast objektiv rekommendera jag inte! Har det för DIA med En Bessa T, med fast 35 o 90mm samt en Hasselblad med 80 och 150mm, så jag har erfarenhet av detta och det är klart acceptabelt., men bökigt att byta objektiv hela tiden då många modeller gör sig bra i helfigur som i närbild.
Jag har kört det mesta med sigmas 24-70/2.8 och kan rekommendera detta.
Har nu 24-70/2.8 Canon, men mest pga att jag beställt en kamera med högre upplösning och vill ha ett Canon utan att motivera detta. (har beställt en D1, Mark II)
Roine
geronimo13
Aktiv medlem
JAg går helt emot roine här. Ska du fota porträtt är ju en fast glugg att föredra. Jag fotar i princip uteslutande alla mina sessioner med en fast 50mm 1.4 ifrån canon. Ger ca 80mm på en 10D och 300D. En fast optik gör att du tänker efter lite extra än att istället stå på samma ställe och zooma. Jag har funderat med att kompletter med en fast 20mm och en fast 35mm.
Har även en tamron 28-75mm som jag använder ibland till porträtt. Men favoritgluggen är 50mm
Vill du inte kostar på dig 1.4an så finns canons 50mm 1.8 som är mkt lätt och trevlig, mkt skarp om man bländar ner ett par steg. Läs jämförelse här
http://www.photo.net/canon/ef50/
Har även en tamron 28-75mm som jag använder ibland till porträtt. Men favoritgluggen är 50mm
Vill du inte kostar på dig 1.4an så finns canons 50mm 1.8 som är mkt lätt och trevlig, mkt skarp om man bländar ner ett par steg. Läs jämförelse här
http://www.photo.net/canon/ef50/
Holtin
Aktiv medlem
Jag lägger inga värderingar i vad som är bäst, talar endast om vad jag nyttjar !
Till att börja med vill jag poängtera att jag använder analog teknik, småbild. För mina porträtt och poseringsbilder använder jag tre fasta objektiv på 20mm, 50mm samt 90mm.
Jag tycker det funkar bra, att behöva byta optik känns inte som något besvärande. Att ha "bråttom" under en session är inget att sträva efter och objektivbytena kan fungera som tankepauser likväl som poseringspauser.
// Axel
Till att börja med vill jag poängtera att jag använder analog teknik, småbild. För mina porträtt och poseringsbilder använder jag tre fasta objektiv på 20mm, 50mm samt 90mm.
Jag tycker det funkar bra, att behöva byta optik känns inte som något besvärande. Att ha "bråttom" under en session är inget att sträva efter och objektivbytena kan fungera som tankepauser likväl som poseringspauser.
// Axel
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag håller med Roine.
Men det finns ett par skillnader i stort.
Det kortare skärpedjupet, men vill DU ha det?
Och samtidigt en ljusare sökare, behöver du det?.
Bouqén (hur stavar man det nu igen?) kan vara att föredra.
Sedan har fast och zoom -optikerna sina vanliga evigt debaterade fördelar och nackelar.
såsom:
vinjettering
snabbare AF
Måste komponera genom att flytta fötterna
perspektivförändringar
m.m
Men det finns ett par skillnader i stort.
Det kortare skärpedjupet, men vill DU ha det?
Och samtidigt en ljusare sökare, behöver du det?.
Bouqén (hur stavar man det nu igen?) kan vara att föredra.
Sedan har fast och zoom -optikerna sina vanliga evigt debaterade fördelar och nackelar.
såsom:
vinjettering
snabbare AF
Måste komponera genom att flytta fötterna
perspektivförändringar
m.m
sagan
Avslutat medlemskap
Det blir väl snarare tvärtom (!)..har du fast objektiv så kan du inte välja (kreativit tänka ut perspektiv och utsnitt) vill du ha helfigur med 50mm så måste du backa om du tagit en ansiktsbild innan...det kallar inte jag att "tvingas tänka"...tvärtom.geronimo13 skrev:
En fast optik gör att du tänker efter lite extra än att istället stå på samma ställe och zooma.
Enda sättet att tänka är >att tänka< och för att kunna förverkliga perspektiv och utsnitt som man vill så räcker det inte med en brännvidd...använder man en brännvidd så är det utrustningen som "tänker" åt en.
Om man står still enbart för att man har zoom..så beror det inte på zoomen, utan på att du inte tänker (!).
sagan
Avslutat medlemskap
Brännvidd för helfigur..40-50mm ger snyggt perspektiv tycker jag...d.v.s samma perspektiv som du får med 80-100mm porträtt...det blir ju samma avstånd.Lizard skrev:
Men vad är brukligt vid helfigur?